Merry skrev:Att sätta ihop periodiska tabeller är till och med populärare än att anpassa allsköns information till tunnelbanekartor (förmodligen för att det kräver mindre jobb). Sedan kan man önska att folk gjorde något med det; att bara lista lika många kvinnliga författare som antalet grundämnen är ganska meningslöst.
Det där låter som ett roligt grupprojekt. Hur skulle man vilja göra ett periodiskt system med sf-författare i allmänhet?
Hm. Det skulle bli svårt, vissa författare är elaka nog att skriva flera böcker som ser olika ut, så de är inte särskilt odelbara. Mer som molekyler eller något.
Böcker, kanske? Har det gjorts någon gång?
Grupperna skulle då kunna stå för olika längder, där den första gruppen är kortnoveller och gruppen längst till höger motsvaras av bokserier på mer än tio volymer, eller kanske snarare ett visst antal sidor. Perioderna skulle naturligtvis motsvara hårdheten, där hård sf placeras längre ned i tabellen.
"The Cold Equations" är hård och kort, så den hamnar i det nedre vänstra hörnet. Kim Stanley Robinsons Mars-trilogi hamnar någonstans långt ned och en bit till höger. I övre vänstra hörnet placeras kort mjuk sf, som, um, superhjälteserietidningar? Lensman-böckerna hamnar i det övre högra hörnet (tror jag - hur många är de egentligen?) tillsammans med Culture-böckerna, antar jag. Nivens Known-space-böcker borde finnas någonstans i mitten. Och så vidare. Ett sådant system skulle tillochmed kunna vara användbart, särskilt om man höll sig till läsvärda och/eller betydelsefulla verk.
Iochförsig skulle kanske utgivningsår vara bättre än längd. Jag vet inte.
Hm... Gruppyssel på en kongress, med ett antal hundra titlar medlemmarna får klistra in i tomma rutor? Eller kan ett sådant system växa fram på forumet? Eller blir jag tvungen att skriva en fanzineartikel?