Originalitetens roll i konsten

Om sf och fantasy

Inläggav OsloPC » sön 13 jul 2008, 22:30

Ellers, når jeg tenker meg om, så er det jo de som har problematisert omkring hvor orginalt det originale innen litteratur er, også. Det er litteraturkjennere som har abstrahert frem en tre til ti basale fortellinger, og resten er utbroderinger...

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » sön 13 jul 2008, 23:01

OsloPC skrev:Ellers, når jeg tenker meg om, så er det jo de som har problematisert omkring hvor orginalt det originale innen litteratur er, også. Det er litteraturkjennere som har abstrahert frem en tre til ti basale fortellinger, og resten er utbroderinger...

Fast då pratar de väl enbart om den mycket grundläggande intrigen, väl? Jag menar, den mycket, mycket grundläggande intrigen.

Men som jag ser det består ett litterärt verk av så oerhört mycket mer än den grundläggande intrigen och jag vill nog inte bara kalla det utbroderingar, för stilistik, personkaraktäristik, stämningslägen, överbyggnadsintrig (eller vad vi ska kalla den) och what have you är egenskaper som i alla fall jag finner lika värdefulla som - och inte så sällan värdefullare än - den grundläggande intrigen.

I förbigående sagt skulle jag själv tro på minst tio grundläggande intriger. I själva verket tror jag nog på ännu fler. Nu får jag till och med för mig att försöka göra en egen lista och se hur många jag tycker mig komma fram till...

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Borde inte det här bli en ny tråd snart? "Derivativ litteratur"? Eller något? D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » mån 14 jul 2008, 12:33

Sheriffen skrev:
OsloPC skrev:
Sheriffen skrev:Personligen ser jag det i så fall som att T. H. White är en plagiatör, medan sir Thomas Malory återberättar en historisk, folkloristisk legend enligt det mönster jag beskrev. Det här är två olika saker; inte samma sak.

Kör hårt,
Sheriffen

Har du lest noe av TH White?

Nope.

Kör hårt,
Sheriffen

Nu är det ju dock så att White inte på något sätt kan räknas som ett plagiat på Malory, även om influenserna är mycket tydliga, vilket du förmodligen skulle ha kommit fram till om du hade läst White. Läs åtminstone artikeln om White i Clute & Grants Encyclopedia of Fantasy.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 14 jul 2008, 13:00

Martin Andersson skrev:
Sheriffen skrev:
OsloPC skrev:
Sheriffen skrev:Personligen ser jag det i så fall som att T. H. White är en plagiatör, medan sir Thomas Malory återberättar en historisk, folkloristisk legend enligt det mönster jag beskrev. Det här är två olika saker; inte samma sak.

Kör hårt,
Sheriffen

Har du lest noe av TH White?

Nope.

Kör hårt,
Sheriffen

Nu är det ju dock så att White inte på något sätt kan räknas som ett plagiat på Malory, även om influenserna är mycket tydliga, vilket du förmodligen skulle ha kommit fram till om du hade läst White. Läs åtminstone artikeln om White i Clute & Grants Encyclopedia of Fantasy.

För all del. Det var bara det intryck jag fick av det du skrev tidigare i tråden ("Åtminstone när det gäller T. H. White så utgår hans version av Arthursagan just från en tolkning av en känd upphovsman, nämligen sir Thomas Malory..."), men då missförstod jag uppenbarligen hur pass mycket/litet han utgår från Thomas Malory.

Fast annars är det som jag nämnt så att Arthurssagans många varianter i tidigmodern och modern tid intresserar mig någonstans runt 0 på en skala från 1 till 10, och detsamma gäller fantasylitteratur i allmänhet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » sön 20 jul 2008, 19:35

jophan skrev:Men om du omformulerar frågan till varför nyfilmatiseringar och covers säljer, medan en omskriven roman av en annan författare inte skulle göra det, är frågan onekligen intressant. Men jag undrar om den inte skulle göra det? Jurassic Park av Stephen King skulle kanske sälja lika bra som Crichtons original? Med dagens upphovsrättsregler lär vi aldrig få veta.

Det är inte riktigt samma sak, men i alla fall: det förekommer en hel del ungdomsböcker som är omberättade versioner av äldre romaner. Maj Bylock är ett namn som ofta förekommer på dessa. Det handlar alltså inte om nedklippta versioner av Robin Hood, Robinson Kruse och så vidare, utan om samma historia men berättad i en enklare och kortare form. Jag har bara sett äldre romaner behandlas på det här sättet, rimligen som Johan säger av copyrightskäl.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » sön 20 jul 2008, 19:43

Härvid slår det mig att man också kan fråga sig hur man ska ställa sig till Illustrerade klassiker (som i nyutgåvorna med kartongpärmar kallades Stjärnklassiker). Tecknade versioner av klassiska, litterära verk. Ungefär som filmatiseringar, men med tecknade bilder i stället för rörliga. Och så med text, förstås, fast mindre än i böckerna de bygger på.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » tor 21 aug 2008, 10:17

När man talar om orginalitet (och då talar vi om orginalitet inom vilken konstnärlig verksamhet som helst) är jag övertygad att den radikale nyskaparen är inte på långa vägar lika viktig som syntesatorn, dvs den som sammanför en rad redan existerande element och binder dem samman på ett visst personligt sätt. Tittar man närmare på saken upptäcker man att det i själva verket inte existerar några nyskapare, alla är bärare och produkter av en viss tradition eller traditioner, till och med uppror mot traditionen har en fast etablerad tradition.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Föregående

Återgå till Litteratur