Vilket slags litteratur läser du mest av?

Om sf och fantasy

Omröstningen slutade tis 22 jul 2008, 09:28

Science fiction
5
36%
Fantasy
1
7%
Skräck
0
Inga röster
SF och fantasy i lika delar
3
21%
Skräck och fantasy i lika delar
0
Inga röster
SF och skräck i lika delar
0
Inga röster
SF, skräck och fantasy i lika delar
1
7%
Barn- och ungdomslitteratur
0
Inga röster
Annat
4
29%

Antal röster : 14

Inläggav jophan » tor 17 jul 2008, 09:28

Lite nyfiken som jag är så tänkte jag mig en liten kartläggning...
Senast redigerad av jophan tor 25 sep 2008, 21:36, redigerad totalt 4 gånger.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav margl » tor 17 jul 2008, 09:30

Det här blir svårt...jag är inte säker på att mina oregelbundna läsvanor fångas in av något av dessa valalternativ.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav jophan » tor 17 jul 2008, 09:35

margl skrev:Det här blir svårt...jag är inte säker på att mina oregelbundna läsvanor fångas in av något av dessa valalternativ.

För du bok över vad du läser? Jag gick helt enkelt till läsloggen och räknade.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 17 jul 2008, 10:39

För mig blev det ett solklart "Annat", för det jag läser mest är skönlitteratur av det slag som svepande och mig förhatligt kallas "mainstream", självbiografisk essayistik, dramatik, filosofi, populär naturvetenskap, historia (främst antikens Greklands) och poesi (om den är skriven av Charles Bukowski). Science fiction läser jag primärt i novellform för att hitta noveller att föreslå till Nova Science Fiction. Skräck läser jag någon enstaka gång. Fantasy läser jag över huvud taget inte.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Carolina » tor 17 jul 2008, 15:03

Jag hade förut ett mål att läsa varannan bok sf/fantasy och varannan bok annat, men jag har inte lyckats nå det målet. Numera har jag fullt sjå med att läsa a) bok till bokcirkel (nästa gång den 26 augusti The H-bomb girl) b) någon bok av hedersgäster på kongresser jag ska gå på c) Hugonominerade verk d) hänga med Nova, Asimov och Interzone.
Det har blivit sf och fantasy hela våren faktiskt, med något enstaka svenskt undantag.
Också massor av recept och en eller annan faktabok om te, men det räknar jag mer som läsgodis.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 17 jul 2008, 15:07

Carolina skrev:bokcirkel (nästa gång den 26 augusti The H-bomb girl)

Kanske något att tala om lite mer iögonenfallande än som parentes i ett inlägg om läsvanor? Typ som kallelse på Fanaclistan och i avdelningen Stockholm på forumet?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » tor 17 jul 2008, 15:08

Kunde man inte få både "Annat" och "Science fiction, fantasy och skräck i lika delar"? Det skulle nog på ett ungefär fånga mina läsvanor som är mycket blandade. På senaste tiden har jag bla läst Larklight, vilket är space opera/interplanetry romance för ungdom, Kingsley Amis studie över James Bond, lite Lovecraft, några Cordwainer Smith-noveller, några essäer av Zweig och sitter just med en fin sak som är betitlad Från Wienkongressens dagar.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav jophan » tor 17 jul 2008, 15:42

margl skrev:Kunde man inte få både "Annat" och "Science fiction, fantasy och skräck i lika delar"?

Antalet alternativ man skulle vilja ha är oändligt. Var är deckare? Var är memoarer? Humor? Romantik? Och alla kombinationer av dem? Och man skulle vilja kunna ranka 1, 2, 3.

Nej, den här sortens enkla omröstningar måste med nödvändighet vara förenklade.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » tor 17 jul 2008, 16:48

Överförenklat är väl ordet.

Förhoppningsvis svarar alla normalt funtade människor "annat". Mitt förslag skulle vara att stryka det alternativet och låta det vara en omröstning om preferenser inom de så kallade "fantastiska" litteraturformerna i stället.

Så jag tänkte bort alternativet "annat" och röstade på sf, som jag läser högt betydligt mycket mer av än vare sig skräck eller fantasy.

I verkligheten misstänker jag att jag nuförtiden om man nu ska dela in saker i snävare fält läser mest deckare, eftersom jag får betalt för att recensera dem och det följaktligen blir kanske femtio böcker om året eller fler. (Irriterande nog får jag sällan betalt för att läsa de kriminalförfattare jag läser av eget intresse, så antalet påverkas av det tiotal om året jag läser gratis. Bisarrt nog översätts inte många av de deckare jag tycker är de bästa – Laurie King, Carol O'Connell, Nicola Griffith, Joe Lansdale, för att nämna några. Även om visst O'Connell äntligen börjat utkomma.)

Sf? 30-40 novellsamlingar och romaner blir det säkert. Beroende på Nova med viss slagsida mot novellsamlingar och antologier. Och med totalen markant påverkad av tid, vilka som givit ut nya romaner, vilka nya författare jag upptäckt att jag gillar.

Alldeles normal skönlitteratur? Pendlar dramatiskt, men en hel del. Förmodligen minst lika mycket som sf. Men också starkt påverkat av tid och författarskap.

Fantasy. Å, det finns väl få år när jag inte läser ett halvdussin titlar, antar jag. Men mycket fler blir det väldigt sällan. Tre-fyra författare håller jag mig á jour med; ibland blir jag dessutom överraskad.

Skräck. Så gott som aldrig. Ett par, tre skräckförfattare som är så bra att jag vore villig att läsa dem av intresse har jag hittat, så nån bok om året kan det säkert bli.

Nu ska jag sluta sitta här och vara sömnig och babbla på.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav margl » fre 18 jul 2008, 10:57

Jag följer John-henris exempel och tar bort alternativet "Annat", som är en mycket stor del av vad läser i form av akademiska skrifter, historiska verk, icke-fantastisk skönlitteratur osv, och bara koncentrerat mig på vad som räknas som fantastik. Det blir nog ganska balanserat mellan science fiction, fantasy och skräck för mig. En hel del har ju oklara gränsmarkeringar; fantasy eller sf som övergår i skräck eller skräck med starka fantasy- eller sf-inslag och under olika perioder läser jag olika mycket av de olika genrerna, men rent allmänt stämmer det ganska väl.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Johan » ons 23 jul 2008, 00:34

Fast det är också frågan om hur man bör tolka annat: står det för "majoriteten av all litteratur jag läser går inte in i någon av de nämnda kategorierna" eller står det för "någon annan litterär kategori i stil med de redan nämnda"? Om den förstnämnda tolkningen är korrekt, så vinner annat med god marginal – inte nog med att det innehåller all övrig skönlitteratur, utan även avhandlingar, studier, allmän facklitteratur et cetera om allt som råkar intressera mig för tillfället eller vara relevant för min studier. Det gäller för övrigt även om man bara ser till skönlitteraturen; för att parafrasera jophan så är jag inte en fantastikläsare, jag är en läsare som råkar gilla fantastik. Det är litteratur, och då framför allt skönlitteratur, som är min passion.

Annars läser jag väldigt mycket fantasy, en hel del science fiction och förmodligen inte fler än ett halvdussin titlar skräck om året.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » ons 23 jul 2008, 09:14

Med litteratur avser jag skönlitteratur.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Litteratur