Bibliska fantasier

Om sf och fantasy

Bibliska fantasier

Inläggav margl » mån 21 jul 2008, 09:08

Ett litet kategoriseringsproblem. Allt emellanåt, när jag känner av sekelskiftsdekadenta stämningar, har jag skrivit ett par stycken bibliska fantasier, inspirerade av berättelserna i den där stora boken ni vet - den brukar väl ha rött eller svart omslag. Hursomhelst, nu är det ju så att flera författare sysselsatt sig med detta genom århundraderna och min fråga är under vilken litteraturgenre detta ska räknas in. Är det fantastik eller "vanlig" skönlitteratur? Är det ett slags fantasy eller alternativ historia? Eller, just för att de bibliska berättelserna innehåller så många olika element, så trotsar dom alla sådana övergripande genrebeteckningar?
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Svensson » fre 25 jul 2008, 13:47

Sysslor med beteckningen "kärt besvär": att katalogisera det okatalogiserbara. Som stories influerade av Bibeln...

Men visst: skriver man "ett rymdskepp landade, ut klev en man och en kvinna. De hette Adam och Eva..." då är det sf. Liksom om man skreve hur Hesekiel ser ett autentiskt rymdskepp med kvadruppla landningshjul etc.

Skriver man en story om mer eller mindre fattbara gestalter som kung David, Moses, Abraham, då är det realism (typ Torgny Lindgrens "Bat Seba"). Kan även kallas "historisk roman".

En strid mot Behemot och Leviatan blir heroisk fantasy :)
Svensson
Trufan

Återgå till Litteratur