Läsarstudie: Tjejer som läser science fiction

Om sf och fantasy

läsarstudie

Inläggav ulrika78 » tis 23 sep 2008, 13:23

hej! jag snubblade över detta forum när jag sökte infomation till min masteruppsats som ska skrivas i vår. jag vill undersöka hur, varför och i vilken utsträckning tjejer/flickor/kvinnor läser science fiction. jag vet ju varför jag gör det, men det verkar fortfarande vara något av en killgrej. det räcker med att kolla medlemmarna här, av dom som har ett förnamn som nick är 53 män och 14 kvinnor (om jag har räknat rätt).

jag vill gärna ha er hjälp med detta! dels söker jag "intervjuoffer" (tjejer då), dels vill jag ha tips på litteratur som kan vara användbar. någon som vet om det gjorts någon likande läsarundersökning? eller så kanske du bara har något klokt att säga.

kan man förresten ändra sitt nick i efterhand? jag tänkte att det kanske fanns flera ulrikor här och la till mitt födelseår. det kunde jag ju ha besparat mig... nu känns det lite jobbigt att det blev så.
ulrika78
WAHF

Inläggav Sheriffen » tis 23 sep 2008, 14:00

Välkommen till forumet!

För att ändra ditt nick behöver du bara registrera dig en gång till och så kan du i avdelningen som handlar om själva forumet be administratören att ta bort din gamla registrering, alltså Ulrika78.

Och så vill jag inte vara oförskämd, men i egenskap av översättare och skribent är jag språkpuritan och måste därför säga att jag hoppas att du skriver begynnelseversaler i meningarna i din uppsats! :-)

Kör hårt,
Sheriffen
(man)
Sheriffen
BNF

Inläggav ulrika78 » tis 23 sep 2008, 15:10

tack!

som språkanarkist/-pragmatiker förbehåller jag mig dock rätten att vägra versaler i informella sammanhang. men visst, i uppsatsen blir det andra bullar.
ulrika78
WAHF

Inläggav jophan » tis 23 sep 2008, 16:13

ulrika78 skrev:som språkanarkist/-pragmatiker förbehåller jag mig dock rätten att vägra versaler i informella sammanhang. men visst, i uppsatsen blir det andra bullar.

e.e. cummings och damon knight står på din sida. Men när du säger språkpragmatiker menar du inte pragmatiker som termen används inom lingvistiken, antar jag? Eller?

Beträffande nick har Sheriffen rätt: Det går inte att ändra, men du kan byta snabbt, innan du har hunnit pinka in detta, så att säga.

Välkommen! Förhoppningsvis nappar en del av tjejerna här på din undersökning.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav ulrika78 » tis 23 sep 2008, 16:51

jophan skrev:
ulrika78 skrev:som språkanarkist/-pragmatiker förbehåller jag mig dock rätten att vägra versaler i informella sammanhang. men visst, i uppsatsen blir det andra bullar.

e.e. cummings och damon knight står på din sida. Men när du säger språkpragmatiker menar du inte pragmatiker som termen används inom lingvistiken, antar jag? Eller?

Beträffande nick har Sheriffen rätt: Det går inte att ändra, men du kan byta snabbt, innan du har hunnit pinka in detta, så att säga.

Välkommen! Förhoppningsvis nappar en del av tjejerna här på din undersökning.

tack igen!

nä, jag menar pragmatiker som "person som sätter resultat framför ideologi" (NEs definition). jag vill göra mig förstådd. och det gör jag även utan versaler. vad härligt att ni är så språknördiga, det gillar jag!

jag tror för övrigt att jag behållet mitt nick. det är väl lika bra att outa sin höga ålder från början...
ulrika78
WAHF

Inläggav Sheriffen » tis 23 sep 2008, 17:00

ulrika78 skrev:jag tror för övrigt att jag behållet mitt nick. det är väl lika bra att outa sin höga ålder från början...

Jösses, vad skulle du kalla ung...?!

Kör hårt,
Sheriffen
(med denna nyinförda skala uråldrig)
Sheriffen
BNF

Re: läsarstudie

Inläggav Planckskonstant » tis 23 sep 2008, 18:45

ulrika78 skrev:hej! jag snubblade över detta forum när jag sökte infomation till min masteruppsats som ska skrivas i vår. jag vill undersöka hur, varför och i vilken utsträckning tjejer/flickor/kvinnor läser science fiction. jag vet ju varför jag gör det, men det verkar fortfarande vara något av en killgrej. det räcker med att kolla medlemmarna här, av dom som har ett förnamn som nick är 53 män och 14 kvinnor (om jag har räknat rätt).

jag vill gärna ha er hjälp med detta! dels söker jag "intervjuoffer" (tjejer då), dels vill jag ha tips på litteratur som kan vara användbar. någon som vet om det gjorts någon likande läsarundersökning? eller så kanske du bara har något klokt att säga.

Hej!

Om du har användning för några medelålders tanter så får du gärna kontakta mig. Jag ser att vi nästan bor grannar (nåja...) Vilket ämne skriver du i? Jag befinner mig åtminstone några gånger i veckan på Göteborgs universitet, om du har vägarna förbi.
Brita
Planckskonstant
Fan

Re: läsarstudie

Inläggav ulrika78 » tis 23 sep 2008, 19:26

Planckskonstant skrev:Hej!

Om du har användning för några medelålders tanter så får du gärna kontakta mig. Jag ser att vi nästan bor grannar (nåja...) Vilket ämne skriver du i? Jag befinner mig åtminstone några gånger i veckan på Göteborgs universitet, om du har vägarna förbi.

"medelålders tanter" får absolut vara med!
ulrika78
WAHF

Inläggav ulrika78 » tis 23 sep 2008, 21:12

john-henri skrev:1. Du skulle nog kommunicera med Gunilla Dahlblom, som jag vill minnas har haft många synpunkter på detta med sf-läsandets fördelning mellan könen och som dessutom en gång i tiden experimenterade lite med eleverna i sina grundskoleklasser för att se vad som hände och när med sf-länsandet.

2. Några svenska undersökningar känner jag inte till, faktiskt inte ens några någorlunda nya utländska. Är prenumerantregistret på tidskriften Nova science fiction en rimlig källa, så verkar ungefär en av fem läsare kvara kvinna, alltså inte bättre än på det här forat.

3. Har du inte läst den, så ägnade jag en hemsk massa sidor åt att diskutera kvinnosyn i sf och kvinnor som skriver sf i Nova nr 10/11 förra året. Jag kan ju i allafall hoppas att där finns något du finner intressant.

Annars välkommen, förstås.

John-Henri

tack! många bra tips där. hur får jag tag på Gunilla Dahlblom? har inte läst det nova-nummer du nämner, däremot har jag läst din Kvinnor i science fiction (som var mycket intressant, men den har några år på nacken vill jag minnas).
ulrika78
WAHF

Inläggav john-henri » tis 23 sep 2008, 21:19

Väldigt många år vid det här laget. Nova har jag i lager. Du borde förstås prenumerera. (Och just nummer 10/11 är jag väldigt stolt över; ett temanummer som är den största presentation som gjorts på svenska av en av modern sf:s största, Alice Sheldon, som publicerade sf under pseudonymerna James Tiptree jr och Raccoona Sheldon.)

Jag skickar dig Gunillas info som privat meddelande.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Johan » sön 28 sep 2008, 02:24

Ulrika: om man är bekant med kvinnliga sf-läsare som skulle kunna ha vettiga saker att säga men inte läser det här forumet, är du intresserad av att man hänvisar dem till dig om de är intresserade av att ställa upp?
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » mån 06 okt 2008, 06:48

En sådan kvinna som Johan nämnde i förra inlägget är jag också bekant med. Faktum är att hon bor i samma lägenhet som mig, etc. Jag nämnde undersökningen och så länge det inte var något krav på att befinna sig på en viss ort kunde hon tänka sig att svara på frågor.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sven » tor 09 okt 2008, 20:29

Det här har ju inte direkt med din undersökning att göra och du känner säkert till det, men det är ändå lite intressant att man åtminstone i USA inte sällan pratar om 'feminist science fiction' som en egen subgenre av inte helt obetydlig storlek.

Den klassiska hemsidan är http://feministsf.org/, den har väl funnits i femton år snart. Vid en googling hittade jag nu också en lovande blog: http://blogs.feministsf.net/, fast den vet jag inget om.
Sven
LoC-skribent

Inläggav ulrika78 » tis 14 okt 2008, 16:48

Sven skrev:Det här har ju inte direkt med din undersökning att göra och du känner säkert till det, men det är ändå lite intressant att man åtminstone i USA inte sällan pratar om 'feminist science fiction' som en egen subgenre av inte helt obetydlig storlek.

Den klassiska hemsidan är http://feministsf.org/, den har väl funnits i femton år snart. Vid en googling hittade jag nu också en lovande blog: http://blogs.feministsf.net/, fast den vet jag inget om.

feminist science fiction känner jag till och det kommer jag naturligtvis att ta upp i min uppsats. men jag har inte direkt fördjupat mig i ämnet tidigare, så dina länkar är till god hjälp!
ulrika78
WAHF

Inläggav Livgivare » fre 29 maj 2009, 10:08

Här finns en tjej till!

Jag tror att jag började läsa Sci-fi när jag tröttnade på deckare, fast jag har å andra sidan läst fantasy och biografier också. Det jag finner som den bästa egenskapen med bra sci-fi-litteratur är att den ger läsaren tuggmotstånd, man blir inte sedd som en idiot helt enkelt. Vissa deckarförfattare lägger ju ut mördaren å sidan 13 av 600 sidor och detta har jag tröttnat grymt på. Annars tycker jag också att sci-fi är spännande och väcker många tankar. Speciellt "Skulle jag vilja leva i en sådan här värld?" Ibland gör sci-fi att jag känner mig mer nöjd med den instabila och otroligt krångliga vardag vi har runt omkring oss. Som när jag läste "The Caves Of Steel" av Asimov, jag vill inte leva i en stålgrotta och inte se solen inte känna vinden i håret och känna att allt är överbefolkat.

Det enda som irriterar mig med sci-fi är att det ibland känns lite för dystopiskt (stavning?), jag menar det var vackert att läsa om Gladias abstrakta konst i "The Naked Sun" och jag vill verkligen finna fler böcker som innehåller folk som håller på med konst eller musik eller vad som hellst mitt i all dysterdom. Fast å andra sidan jag är ju ganska stor nybörjare innom genren så jag kan ju inte veta allt. Även det att de lysnar på klassisk musik i 2001 är ju underbart. För jag tror att i framtiden så kommer vi människor vara lika hungriga efter konst och annat onödigt tidsfördriv och inte bara det att sitta och se på filmer eller läsa böcker. Det är min enda invänding så här långt!
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Nästa

Återgå till Litteratur