Liten vädjan: Läs Nova!

Om sf och fantasy

Inläggav jophan » fre 12 dec 2008, 10:22

john-henri skrev:(Fast än saknas det sisådär 800 till vad den hade i mitten av 1980-talet; skärpning, tack.)

Jag ska genast teckna 800 prenumerationer till.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » fre 12 dec 2008, 10:26

Hur är det med bibliotek och så? Prenumererar de på Nova i någon utsträckning att tala om?
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Svensson » fre 12 dec 2008, 14:53

Kanske var det nån annan tråd som talade om förslag till Novanoveller, klassiker etc. Och temanr. Men jag kör 'et här så länge:

Temanummer. John-Henri sa att ett Ballardnummer kanske vore nåt. Det tycker jag också. Kanske med tonvikt på senare texter som "The Index", "The Object Of The Attack", "News From The Sun", "Zodiac 2000", "The Summer Murderers" (kommer ej ihåg exakt titel men det är ett "kapitel" ur "The Atrocity Ex", funkar som novell), och bland lite äldre saker "The Last World Of Mr. Goddard", "The Illuminated Man" (kanske fel titel, men det är en novellversion av "The Crystal World s a s).

Samt såklart "Slutstranden" som gick i Nova på 80-talet. Mellanrubriker och tät prosa.

Min faibless är för just såna noveller, såna som har mellanrubriker och tajt prosa (varav ovan "The Index", "The Object...", "Zodiac"). Toge man fler kapitel från "The At. Ex." finge man än fler mellanrubrikssaker, som "You: Coma: Marilyn Monroe" etc.

Temanummer: vore man djärv kunde man föreslå ett Laffertynummer. Hans aktier är i stigande; en catahyan hade t ex läst min bloggtext om honom och visat intresse, det är en indikation bland många.

Sedan klassiker: har någonsin någon van Vogt-novell körts?

Jag kunde föreslå några ur "Destination universum", som "Härskarna", "Försvar" eller den sublima "Minnet". Nyöversatta för att ge lite mervärde och ej bara låta dem vara reprints.

I all enkelhet mina förslag till det ärevördiga Novas innehåll.
Svensson
Trufan

Inläggav Patrik » fre 02 jan 2009, 14:12

Jag skickade ett mail angående Nova-prenumeration, men har ej fått nåt svar än.
Patrik
WAHF

Inläggav jophan » fre 02 jan 2009, 15:04

Jag har för mig John-Henri är bortrest till efter helgerna.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Patrik » fre 02 jan 2009, 20:58

jophan skrev:Jag har för mig John-Henri är bortrest till efter helgerna.

Okej. Jag avvaktar några dagar så kanske han hör av sig.
Patrik
WAHF

Inläggav jophan » lör 03 jan 2009, 00:54

Så här skrev han till mig före jul: "Jag kommer att vara bortrest i tre veckor från 18 december".
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » lör 03 jan 2009, 02:44

Jo, precis. Normal epost kommer jag att kunna besvara från den 12 januari. Fast post här kan jag ju titta på dessförinnan också...
John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Patrik » lör 03 jan 2009, 13:52

john-henri skrev:Jo, precis. Normal epost kommer jag att kunna besvara från den 12 januari. Fast post här kan jag ju titta på dessförinnan också...
John-Henri

Okej. Fortsätt att ha en trevlig vistelse, så kan du maila mig när du kommer hem.

/Patrik
Patrik
WAHF

Inläggav Rymd-Olov » tor 19 mar 2009, 05:43

Nu har jag äntligen läst James Tiptree Jr-numret och även recenserat den påbloggen. Kontentan av recensionen är att jag hade väldigt höga förväntningar, men att jag ändå inte blev besviken.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav john-henri » tor 19 mar 2009, 19:22

Din recension har jag kommenterat på din blog. Här säger jag gärna att Tiptree-numret av Nova, liksom än så länge samtliga utkomna nummer sedan 2004, fortfarande finns att köpa. Samt att reaktioner som de här är oerhört välkomna. Och dessutom kan jag väl tillägga att nr 18/19 nu bör ha nått de flesta prenumeranter; de som inte fått det än kommer att få det inom de närmaste dagarna. Nr 20 utkommer till AlcoCon 3 i Göteborg i april och kommer bland annat att innehålla en originalskriven novell av hedersgästen Andreas Roman. När det numret utkommit höjs prenumerationsavgiften också för första gången på tidskriftens hittills dryga fem år; fram till dess kan man fortfarande prenumerera för priset här nedan.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Föregående

Återgå till Litteratur