av john-henri » lör 22 nov 2008, 23:24
Idiotiskt, antar jag, har jag sedan inläggen ovan skrevs funderat vidare på vilka romaner från mer modern tid som på samma sätt som de jag nämnde lever kvar i minnet och blivit touchstones, texter som för mig definierar och förklarar mitt intresse för sf. Så väldigt många har jag inte ens lyckats komma på, och då talar vi ändå om en avsevärt längre tids läsande än den som täcktes in av de första två korta listorna. Å andra sidan har jag för all del hela den här tiden läst betydligt mer som inte varit sf än som varit det. Men i alla fall.
Så okej. Sista listan, då: sf-romaner lästa för första gången efter 25 års ålder som visat att de var idé att fortsätta på den inslagna vägen:
Michael Bishop: Brittle Innings
Michael Chabon: The Yiddish Policemen's Union
Samuel R. Delany: Triton
Thomas M. Disch: On Wings of Song
Karen Joy Fowler: Sarah Canary
Nicola Griffith: Slow River
Joe Haldeman: Camouflage
Maureen F. McHugh: Necropolis
Tanith Lee: Drinking Saphire Wine
Barry Malzberg: Galaxies
Vonda N. McIntyre: Dreamsnake
Joanna Russ: The Two of Them
Robert Silverberg: Dying Inside
Bruce Sterling: Schismatrix
John Varley: Iron Beach
Connie Willis: Doomsday Book
Gene Wolfe: The Book of the New Sun
Säkert finns det fler. Liksom det finns författare jag gärna skulle ta med för det samlade intrycket av flera romaner, även om ingen enstaka utmärkt sig till den grad som de ovan (en sådan författare är Melissa Scott). Och vad jag omedelbart ser är att listor som den här är grovt missvisande, eftersom något som slår mig är att jag om det bara handlat om romaner kanske skulle lagt av med sf för länge sedan. För väldigt många av de sf-författare som fascinerat mig mest och under lång tid har gjort det så gott som enbart genom sin novellistig: J. G. Ballard, Edward Bryant, Carol Emshwiller, George R. R. Martin, Kate Wilhelm, "James Tiptree", James Patrick Kelly… det skulle kunna bli en lång lista. Så jag är svag för novellistik, och inte sällan tror jag att sf fortfarande kommer bäst till sin rätt i novellformat. Vilket jag väl antar är ett skäl till att jag envisas med att ge ut en novelltidskrift.
John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!