Tidsresor

Om sf och fantasy

Tidsresor

Inläggav Planckskonstant » lör 29 nov 2008, 09:21

Vi hade en diskussion på jobbet igår om tidsresor och vilka villkor som måste finnas för att tanken så att säga skulle kunna uppstå. Krävs det t.ex. att man har en linjär tidsuppfattning, en viss syn på historien och tekniken osv. En fråga som vi säkert kommer att återkomma till, men jag tänkte då bidra med exempel på tidiga skildringar av tidsresor.

Kära kunniga fandom-människor, har ni exempel på prewellska tdsresor så mottages dessa tacksamt.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav pinkunicorn » lör 29 nov 2008, 10:15

Edgar Allan Poe är intressant, åtminstone:
Poe's major contributions to the sf field include "Hans Pfaal", one of the first scientifically serious tales of space flight, "The Conversation of Eiros and Charmion", the first end of the world story, "The Colloquy of Monos and Una", a tale of survival after death; two cosmological tales, "The Power of Words" and "Mesmeric Revelation"; "A Tale of the Ragged Mountains", perhaps the first tale of physical time travel, and "Mellonta Tauta", the first depiction in fiction of a complex future society radically different from our own. The future depicted in "Mellonta Tauta" is not Utopian, like most earlier future tales, such as "L'An 2440" of Mercier, or disastrous, like Mary Shelley's "The Last Man", but simply very different. It incorporates many scientific advances, and social and historical changes, from the society of the present day.

Från http://mikegrost.com/poe.htm
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sten » lör 29 nov 2008, 22:38

Mark Twains A Connecticut Yankee at King Arthur's Court var inte före Wells, men åtminstone före Tidmaskinen.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav bkhl » sön 30 nov 2008, 00:03

Finns det inte någon riddare kopplad till Arthur i en eller annan riddarroman som idkar repetitivt tidsresande à la Groundhog Day? Detaljerna undflyr mig...
bkhl
LoC-skribent

Inläggav Sten » sön 30 nov 2008, 01:10

Finns det? Säg gärna till om du kommer på mer information i så fall -- den skulle jag vilja läsa! Jag trodde att Escapement av Ballard var det första exemplet på Groundhog day-ism, men den är ju långt senare än sådant.

Brita, har du läst artiklarna i Encyclopedia of Science Fiction? Både Time Paradoxes och Time Travel är relativt omfattande. Jag vet inte hur mycket som är fair use, och encyklopedin verkar inte finnas på nätet.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Planckskonstant » mån 01 dec 2008, 20:25

Tack för tips! Särskilt Yankeen var ju pinsamt att jag inte tänkte på, det är en av mina riktiga favoritböcker.
Brita
Planckskonstant
Fan

Återgå till Litteratur