Vellum

Om sf och fantasy

Vellum

Inläggav åka » lör 25 nov 2006, 19:18

Jag hade läst mer än hälften av boken när jag upptäckte att den faktiskt var satt i två olika typsnitt. De är nästan exakt lika stora, och har ungefär samma svärta (lika tjocka). Jag var tvungen att jämföra bokstavsformerna för att övertyga mig om att det inte bara var lite ojämnt tryck i min pocket. Man kan se på "t" att det har en krok i det ena typsnittet.

Det här är ju en miss, det känns som om en sån bok kunde behöva alla typografiska ledtrådar man kan få. Är man typograf kanske detta är uppenbart, men en vanlig läsare upptäcker kanske inte sånt som är för subtilt.

För övrigt gillar jag boken. Mycket.
åka
Fan

Inläggav jophan » ons 24 jan 2007, 13:34

Jag kan meddela att jag till slut i alla fall har beställt boken.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » sön 18 mar 2007, 23:57

Håller just på att läsa Vellum och efter 55 sidor gillar jag den. Angående typsnittet så i min hardcover-utgåva så ser man skillnaden enklas på h då x-höjden är mycket mindre på det ena typsnittet så det som sticker upp på h är mycket längre. Vad jag ser än så länge så är det kapitel som börjar med centrerad eller högerjusterad rubrik som har detta typsnitt. Sedan kan typsnittet bytas mitt i men då byter handlingen plats också.

Så någon som hittat mer än två olika typsnitt?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » sön 25 mar 2007, 02:15

Nu har jag läst klart Vellum. Det krävdes koncentration så det tog lite tid att uppbringa den koncentrationen. Sedan tyckte jag den krävde att man inte gjorde paus mitt i kaptitel och för att man ska kunna göra de kopplingar man förmodligen bör göra så ska man nog inte dra ut på läsandet för mycket. Läste jophans livejournal där han skrev att han bara läste den på bussen till och från jobbet. Om bussresan inte är lång borde detta fungera dåligt.

Det var i alla fall en ganska fascinerande bok. Har inte bestämt mig för om den var bra eller bara OK. I vissa avseenden som språket tyckte jag den var mycket bra. Men frågan är om den blev en enhet som fungerade. Vi ska prata om den på ett möte på tisdag så efter det mötet kanske jag har en åsikt...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » mån 14 maj 2007, 00:06

Nu har jag läst klart Ink. De två böckerna blev en mycket bättre enhet i alla fall. Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag tyckte om dem. Jag missade säkert massor med upplevelse för att jag är dålig på myter. Ska bli kul att på Åcon höra vad andra tycker om böckerna.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » mån 14 maj 2007, 20:39

tompe skrev:Ska bli kul att på Åcon höra vad andra tycker om böckerna.

Av mig kommer du bara att få reda på vad jag tyckte om Vellum, för efter att ha tittat på dess tjocklek och läst en del recensioner beslöt jag mig för att skjuta läsandet av den lite på framtiden, kanske till semestern. Jag har andra saker som pockar på min lästid, Call of Cthulhu-saker (spelet alltså), noveller för Catahyas novellpris, Ajvide Lindqvist med mera...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » ons 16 maj 2007, 15:02

Om jag hade skjutit läsandet på framtiden så var jag rädd för att det aldrig blivit av. Läsdeadlines är ibland bra att ha.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Stefan » ons 16 maj 2007, 16:23

Kan bara instämma med Tommy; hade jag inte haft en deadline på Vellum hade den (i likhet med många andra, säkerligen lika bra, verk) antagligen inte blivit läst. Men jag är glad att jag läste den. (Önskar bara att det fanns en liknande deadline på Ink, men icke...)
-- Stefan Ekman
Stefan
LoC-skribent

Återgå till Litteratur