Fantastik 2008

Om sf och fantasy

Fantastik 2008

Inläggav åka » tor 11 dec 2008, 15:12

Snart är året slut. Möjligt att summera! Vilka författare har ni upptäckt under året? Vilka var de bästa läsupplevelserna? Vilka var de bästa nyutkomna böckerna och novellerna? (Några tips om vad man ska nominera och rösta på till Hugon?)

Själv har jag läst ett antal författare för första gången. Elizabeth Bear och Charles de Lint gav mersmak.

Little Brother av Cory Doctorow var bra, även om jag har vissa invändningar mot hur berättelsen är uppbyggd. Den kommer att stanna i minnet. Första gången jag läst en hel bok (om än inte jättelång) på datorskärm också.

Och så läste jag War of the Worlds som inte alls var tokig även om den hade ett väldigt Englands-centrerat perspektiv på saker. (Återigen överraskas jag av det faktum att män gråter i böcker från 1800-talet. Nuförtiden läser man aldrig om vuxna män som gråter. När slutade de göra det?)

En av de bästa läsupplevelserna var The World Without Us, som inte alls är sf eller fantasy utan facklitteratur -- fin journalistisk insats om hur människan påverkar jorden och vad som skulle hända med planeten om vi plötsligt försvann.

Fast jag får väl säga att jag läst rätt lite i år. Inte mycket mindre än vanligt, men jag landar nog inte mycket över summa 30 i slutet av 2008. Jag prioriterar väl inte läsning alla gånger, tyvärr.

Återkommer när jag har tittat igenom mina listor lite. Vad har ni läst för något bra?[/i]
åka
Fan

Inläggav pinkunicorn » tor 11 dec 2008, 16:26

Little Brother håller jag med om, liksom för den delen Someone Comes to Town, Someone Leaves Town. China Mievilles Un Lun Dun. John Ajvide Lindqvists Människohamn och Pappersväggar. Johan Theorins Nattfåk. Stephen Kings Duma Key. Joe Hills Vålnader. Och en massa annat, så klart.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan » lör 13 dec 2008, 12:41

Jag har läst så hemskt lite nyutgiven fantastik i år, men ... den science fiction-roman som bäst har bitit sig fast i minnet så på rak arm, fastän jag läste den för ett halvår sedan, är nog Maureen McHughs China Mountain Zhang. Eller Hyperion, kanske. Som jag förstås borde ha läst tidigare. På fantasyfronten tror jag att jag har uppskattat Emma Bulls Territory (som väl i och för sig kom så sent som 2007 – den roman som borde ha vunnit World Fantasy Award i år!) mest, om det inte är så att en del bra böcker jag tror mig ha läst förra året lästes i vår (vilket säkert kan vara fallet). Skall vi prata skräck är det nog John Ajvide Lindqvists Människohamn, även om det inte är hans bästa bok, men det kanske säger mer om hur lite skräck jag läser än om boken.

På det hela taget har det varit ont om sådana där fantastiska, lysande, alldeles omskakande läsupplevelser i år. Jag har läst en hel del bra saker, men väldigt lite som verkligen gripit tag i mig.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » lör 13 dec 2008, 15:56

De böcker som gjort störst intryck på mig i år är:

Haruki Murakamis Kafka på stranden
George R. R. Martins Fevre Dream
Cory Doctorows Someone Comes to Town, Someone Leaves Town
Michael Chabons The Yiddish Policemen’s Union
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav J-h:n » lör 13 dec 2008, 22:23

Några böcker jag minns från 2008:

Michael Chabon: The Yiddish Policemen's Union - årets bästa deckare och sf och roman.
Michael Swanwick: The Dragons of Babel - årets bästa fantasy och urbana samtidsskildring.
Cormac McCarthy: The Road - årets bästa postapokalyptiska western.
Richard Matheson: I Am Legend - årets bästa postapokalyptiska vampyrklassiker.
Neil Gaiman: The Graveyard Book - årets bästa spökhistoria och uppväxtskildring.

Årets besvikelser var däremot Neal Stephensons hemska Anathem och John Ajvide Lindqvists Människohamn - den senare mest därför att den var så mycket svagare än Hanteringen av odöda, som var så mycket svagare än Låt den rätte komma in, som i och för sig var mästerlig, men ändå, det är synd när det entydigt går åt det hållet.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Re: Fantastik 2008

Inläggav Martin Andersson » sön 14 dec 2008, 18:22

åka skrev:Snart är året slut. Möjligt att summera! Vilka författare har ni upptäckt under året?

Paula Volsky var nog årets upptäckt för mig, tätt följd av Joe Abercrombie och Naomi Novik. (Giacomo Casanova var också en intressant ny läsupplevelse, men eftersom det var hans självbiografi och inte hans proto-SF-roman, vars titel undflyr mig för ögonblicket, kanske han inte platsar i det här sammanhanget.)

Vilka var de bästa läsupplevelserna?

Jag saxar min egen lista från Catahya:

* The Complete Poetry and Translations of Clark Ashton Smith 1-3
* H. P. Lovecraft: O Fortunate Floridian: H. P. Lovecraft's Letters to R. H. Barlow
* Lord Dunsany: My Talks with Dean Spanley
* Joe Abercrombie: The Blade Itself
* S. T. Joshi (red.): American Supernatural Tales
* China Miéville: Un Lun Dun
* Patrick Rothfuss: The Name of the Wind
* Paula Volsky: The Luck of Relian Kru
* William Goldman: The Princess Bride

Vilka var de bästa nyutkomna böckerna och novellerna? (Några tips om vad man ska nominera och rösta på till Hugon?)

Hmmm... Som vanligt ligger jag minst ett år efter alla andra eftersom jag sällan köper inbundna böcker. Av dem jag läst platsar nog bara The Graveyard Book av Neil Gaiman i Hugo-rekommendationskategorin. Men jag har en massa olästa böcker stående också, inklusive The Steel Remains av Richard Morgan som jag har höga förhoppningar på.

Och så läste jag War of the Worlds som inte alls var tokig även om den hade ett väldigt Englands-centrerat perspektiv på saker. (Återigen överraskas jag av det faktum att män gråter i böcker från 1800-talet. Nuförtiden läser man aldrig om vuxna män som gråter. När slutade de göra det?)

Har inte läst den på evigheter, men jag tyckte om den när jag gjorde det (var nog runt 18 år sedan).

Fast jag får väl säga att jag läst rätt lite i år. Inte mycket mindre än vanligt, men jag landar nog inte mycket över summa 30 i slutet av 2008. Jag prioriterar väl inte läsning alla gånger, tyvärr.

Jag passerade mitt mål på 80 utlästa tidigare den här veckan, så jag är nöjd. Men jag har åtskilligt kvar att läsa under resten av december -- inklusive Richard Tierneys The Drums of Chaos som jag väntat på sedan 1994 och som ÄNTLIGEN har släppts och är på väg till mig! :)

(Möjligen kommer jag att läsa om några Discworld-volymer senare, om jag får för mig att hyfsa min statistik. Har inte läst dem sedan före 2001.)
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » mån 15 dec 2008, 23:11

åka skrev:Vilka författare har ni upptäckt under året?

På sistone har jag återupptäckt Jules Verne, främst med Paris i det tjugonde seklet. Sen har jag "upptäckt" Rider Haggard med She, Norvell Page med City of Doom, Steven Brust med The Phoenix Guards, Scott Westerfeld med Uglies, Adam Roberts med Stone och förmodligen fler som jag inte kommer ihåg just nu.

Vilka var de bästa läsupplevelserna?

Av det jag minns i skrivande stund;

Fantastik
Rider Haggard, She.
Michael Moorcock, Gloriana.
James Branch Cabell, The King Was In His Counting House och The High Place.

Annat
Stefan Zweig, Magellan.
Peter Englund, Stridens Skönhet och Sorg.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav margl » tis 16 dec 2008, 10:19

åka skrev:Och så läste jag War of the Worlds som inte alls var tokig även om den hade ett väldigt Englands-centrerat perspektiv på saker. (Återigen överraskas jag av det faktum att män gråter i böcker från 1800-talet. Nuförtiden läser man aldrig om vuxna män som gråter. När slutade de göra det?)

Jag hänvisar dig till Peter Englunds Förflutenhetens landskap där det finns en essä som handlar just om gråtens historia, varför män gråter så ymnigt i det förgångna och varför de inte gör det idag.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav jophan » tis 16 dec 2008, 10:54

Det är naturligtvis så enkelt att det förr i tiden var karlgöra att skala lök.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » tis 30 dec 2008, 13:47

Ah! Såna här trådar brukar vara utmärkta inspirationskällor för kommande års läsning. :-)

Jag har själv läst 45 böcker under 2008 (det ska erkännas, jag är inte klar med den sista ännu, men det är så få sidor kvar att jag vet att det kommer att vara avklarat före tolvslaget på nyårsafton). Det har varit många omläs i år, bland annat The Lord of The Rings och Doyles svit om Sherlock Holmes, så det är böcker som är utan tävlan.

De bästa böcker jag läst - för första gången - under 2008 är:
Gabriella Håkansson: Hjärnmänniskan
Johanna Sinisalo: Bara sedan solen sjunkit
Tony Parsons: Saker vi kunde berätta
Philip K. Dick: The man in the high castle
Steph Swainston: The Modern World

Årets trevligaste litterära bekantskaper är Joe Hill, vars författarskap jag ser fram emot att få följa och Newford, vars gator jag planerar att återvända till ofta.
centerwall
Letterhack

Inläggav tompe » lör 03 jan 2009, 15:33

Ganska få böcker som var riktigt bra och jag har läst mest deckare 2008 men här är några av de bästa i genren:

Adam Roberts: Swiftly
Richard Morgan: Black Man
Cory Doctorow: Little Brothers
Charles Stross: Saturn's Children
Neil Gaiman: The Graveyard Book

Jag hade glömt bokföra en bok som läst så jag lyckades läsa 101 böcker 2008. Ett palindrom är ju alltid bättre än ett jämt tal.

Några nya deckarförfattare jag upptäckt i år och som jag gillar mycket är: Johan Theorin, Arnaldur Indriadson och Roslund & Hellström.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Henke » lör 03 jan 2009, 18:20

några böcker jag har läst under året både inom genren och "vanlig" litteratur

Fallet Charles Dexter Ward - HPL
Skuggan över Innsmouth - HPL
Sherlock Holmes äventyr - ACD
Det gula ansiktet och andra berättelser - ACD
Dödergök Katarina Wennstam
Marsbound Joe Haldeman
Får jag föreställa mr Mulliner? P.G. Wodehouse
Eterneller Viktor Johansson
Vägen Cormac McCarthy
Berättelse om herr Roos Håkan Nesser
Sommardöden Mons Kallentoft
Blaze Stephen King
På väg Jack Kerouac
Puckelryggens sånger Leonard Cohen
Odd Thomas Dean Koontz

Nu kom inte alla (som ni vet) dessa böcker ut under 2008...Men om man nu ska lista några böcker så kommer Vägen, Blaze, Fallet Charles Dexter Ward samt Joe Hills böcker högt upp på listan...
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Merry » sön 04 jan 2009, 22:33

Jag vet att jag läst åtminstone 72 böcker juni-december. Hur många jag läste första halvåret har jag ingen som helst koll på. Jag blir alltmer avundsjuk på Tommy och hans boklogg. =)

Årets bästa läsupplevelse var utan all tvekan Julie Phillips Tiptreebiografi, som jag redan har höjt till skyarna i ett annat inlägg. Några andra böcker jag speciellt minns är:

Gillian Bradshaw. Jag läste hennes Gwalchmaitrilogi när jag var inne i min Arturianaperiod, men i år passade jag på och läste ytterligare fem böcker av henne. Jag tycker mycket om hennes karaktärer, som alla har motivationer till vad de gör, och hennes huvudpersoner, vars främsta egenskaper är en vilja att vara diplomatiska i en hård värld och ett ständigt sökande efter kunskap. Speciellt gillade jag The Light House of Alexandria och Island of Ghosts.

Geoffrey Rymans Air. Bra sf och lysande beskrivningar.

Matt Ruff har alltid varit en favorit. Bad Monkeys är en typisk Matt Ruff, vilket betyder att det överstiger min förmåga att skriva en bra recension. Läs honom; han är värd att testas eftersom hans författarstil är annorlunda.

En läsupplevelse som jag minns, men inte positivt, är The Luck of Relian Kru av Paula Volsky. Jag brukar gilla (om än inte älska) Volsky, men boken tog aldrig slut, och jag slutade bry mig om vad som hände med folk. Jag läste färdigt, men jag är uppriktigt inte säker på varför.
Merry
Fan

Inläggav pinkunicorn » tis 06 jan 2009, 16:50

Merry skrev:Jag vet att jag läst åtminstone 72 böcker juni-december. Hur många jag läste första halvåret har jag ingen som helst koll på. Jag blir alltmer avundsjuk på Tommy och hans boklogg. =)

Det är inte direkt raketvetenskap att skriva upp vilka böcker man läser...
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Återgå till Litteratur