Vetsagas essätävling

Om sf och fantasy

Vetsagas essätävling

Inläggav Johan » tor 11 dec 2008, 15:39

För ett tag sedan fick Vetsaga en summa pengar från Alvarfonden och Catahya för att anordna en essätävling. Tävlingen har två priser: det stora priset på femtusen kronor, för den mest välförtjänta essän, och ett ungdomspris på en tusenlapp för personer födda 1989 eller senare (utan att för den sakens skull diskvalificera dem från det större priset, förstås) för att uppmuntra unga personer att tänka kritiskt kring och skriva om science fiction och/eller fantasy. I juryn sitter undertecknad, Åka, Hans Persson, och som representant från Catahya Erika Wingren.

Mer information, regler, instruktioner och sådant hittar man här. Skulle vara roligt om så många som möjligt ville delta.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » tor 11 dec 2008, 16:24

Det kanske inte behöver specas på webbsidan, men det vore bra om ni klargjorde vilka som är diskvalificerade från att delta. Juryn, såklart, men hur är det med Catahyas och Alvarfondens styrelser? Vetsagas skribenter? 5.000 spänn är så pass mycket att det är intressant på allvar för folk att delta, så frågan kan tänkas komma att ställas.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Johan » tor 11 dec 2008, 16:36

Bra påpekande. Jag har en rätt klar bild av vad jag vill svara på den frågan, men jag återkommer när jag har pratat med resten av juryn.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Johan » tor 11 dec 2008, 17:05

När jag är mindre trött än jag är nu skall jag nog påbörja en FAQ, för det har kommit in några frågor.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Johan » tis 24 mar 2009, 10:25

Någon FAQ blev det visst aldrig. Men Catahyas och Alvarfondens styrelser är inte förhindrade att delta.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav john-henri » tis 24 mar 2009, 20:32

Mm. Lite kuriöst, tycker jag kanske ändå. Hur är det med folk som lever på att skriva? Som ledamot av Alvarfondens styrelse, som ju stått för prispengarna, och som yrkesskribent dessutom, förefaller det mig ju en aning udda om jag skulle kunna skicka in en blivande ledare i Nova science fiction och i bästa fall vinna det här priset.

John-Henri

PS. Och bara apropå hoppas jag att Cathayas novellprisjury, eller åtminstone den i densamma som också råkar vara administratör här, inte glömmer bort de originalnoveller som faktiskt publiceras i Nova när det blir dags att fundera över priset för 2008 års novell.
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 24 mar 2009, 20:46

john-henri skrev:Mm. Lite kuriöst, tycker jag kanske ändå. Hur är det med folk som lever på att skriva? Som ledamot av Alvarfondens styrelse, som ju stått för prispengarna, och som yrkesskribent dessutom, förefaller det mig ju en aning udda om jag skulle kunna skicka in en blivande ledare i Nova science fiction och i bästa fall vinna det här priset.

Hm. Hur menar du?

Folk som lever på att spela tennis, ska de få ställa upp i Wimbledon egentligen?

Folk som lever på att göra musik, ska de få ställa upp i Eurovision Song Contest egentligen?

Varför i hela friden skulle man inte få vara med i en tävling för essayskrivande bara för att man lever på att skriva?

Och ska vi förresten förbehålla opublicerade författare rätten att få Bookerpriset eller för den delen Nobelpriset i litteratur?

Jag förstår faktiskt inte vad du pratar om.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » tis 24 mar 2009, 21:10

Jag förstår invändningen gällande Catahyas och Alvarfondens styrelser. Det är inte riktigt snyggt att den som har fattat ett beslut om att pengar tillhörande en ideell förening eller stiftelse sedan skall kunna vinna tillbaka dem. (Åtminstone vad det gäller Alvarfonden – Catahyas styrelse har a) valts om ett par gånger sedan beslutet fattades, vilket med Catahyas höga omsättning på förtroendevalda positioner betyder att det nu sitter en helt annan styrelse och b) fattat ett beslut gällande pengar till ett ungdomspris som bara en person i den dåvarande styrelsen ens teoretiskt kan komma ifråga för.) Men det finns så många gränser jag också tycker borde kunna dras. En essä, till viss del, argumenterar utifrån vem som har skrivit den: det finns ofta ett närvarande jag som är svårt att bortse från, som kan vilja argumentera utifrån specifika erfarenheter. Alltså bedöms inte bidragen anonymt. Vilket är problematiskt, för mellan fandom och Catahya, för att ta två uppenbara exempel, känner jag, Åka, Hans och Erika ganska många skribenter som jag åtminstone hoppas skulle vilja ställa upp. Som vi sedan skall anstränga oss för att bedöma så objektivit som möjligt. Det är inte optimalt. Det är inte heller särskilt lyckat att utestänga alla dessa personer. Personligen har jag därför försökt hålla tävlingen så öppen som möjligt. Jag har full förståelse för om man inte håller med om det lämpliga i alla gränsdragningar, för jag är själv ganska kluven.

Men känner man att man har varit delaktig i att fatta beslut om att finansiera tävlingen med pengar som inte är ens egna, så tycker jag att man kan ifrågasätta det lämpliga i att delta.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav john-henri » tis 24 mar 2009, 21:23

Johan angav runt två tredjedelar av skälet till min undran. Resten är nog snarast en fråga om huruvida det här priset är tänkt att uppmuntra nya och/eller ännu inte yrkesverksamma skribenter, eller om det är meningen att det lika gärna ska gå till gamlingar som redan försörjt sig på skrivandet i decennier. Men här medger jag att jag inte läst eventuella regler och alltså bara undrar i luften. Jämförelser med Nobelpris, Bookerpris och Wimbledon, som alla väsentligen är till för etablerade och lovordade utövare med "a proven track record" känns lite malplacerade; frågan är ju om den här sortens essätävlig är tänkt att locka nya skribenter, som jag vill minnas var en del av motiveringen till att vi gav ett bidrag från Alvarfonden, eller bli en regelbundet återkommande belöning till betydande verk som de nämnda priserna och turneringarna. Jag har inget emot professionalism, om nu någon trodde det, men även om inte just Bookerpriset har en debutantkategori så finns det många litterära priser som har sådana, och där får man inte tävla om man redan givit ut ett tjog romaner.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Johan » tis 24 mar 2009, 21:56

Ah. Bra poäng. Den, däremot, har åtminstone jag personligen inte ens tänkt på (och reglerna säger ingenting om saken, vilket betyder att de också får delta). Nu ser reglerna ut som de gör, men lämpligheten däri kan förstås diskuteras ändå. Förmodligen hade jag argumenterat för att de skulle se likadana ut i förhållande till yrke ändå (hur kontrollerar man egentligen om någon är en professionell skribent, förresten? Googlar och ser så att det inte kommer upp texter i publikationer som verkar betala tillräckligt mycket? Hoppas att man som litteraturintresserad människa i ett litet land känner igen de namn som kan bli aktuella?), men det är förstås lätt att säga nu. För visst var den huvudsakliga tanken mycket att uppmuntra personer till att skriva, snarare än att premiera ypperlig essäkonst, och då talar vi väl huvudsakligen om sådana som inte försörjer sig på det.

Å andra sidan: uppmuntran och motivationen man kan hoppas ge ligger i möjligheten till belöning, inte i mottagandet av själva summan. Tanken är ju inte bara att uppmuntra vinnarna, utan alla deltagare. Och då spelar vem som vinner inte lika stor roll; skillnaden mellan en professionell och en amatör som vinnare är i slutändan en person.

Men tala gärna om för mig om ni tycker att det är ett trasigt resonemang.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Återgå till Litteratur