Julklappsböcker

Om sf och fantasy

Julklappsböcker

Inläggav margl » sön 28 dec 2008, 12:55

I julklapp brukar jag få shampo, choklad, strumpor, prydnadsföremål, kalsonger, presentkort eller andra saker som man tror jag "kan få användning av". Och så brukar jag få en trave böcker, minst ett halvt dussin. Ibland är det nästan helt och hållet bortkastade pengar som lagts ut på humorböcker av olika slag, men stundom kan min mor eller syster göra verkliga fynd som tex för ett par år sen då jag fick Ricarda Huchs underbara romansvit om trettioåriga kriget. Detta år har det dykt upp tre böcker som förtjänar djupare intresse från min sida. Det är två böcker som är ganska viktiga för att kunna sätta sig in i den svenska kulturpersonligheten Fredrik Bööks tankevärld, Betraktelse, tillkommen efter andra världskriget, och Resa till Jerusalem våren 1925, som även rymmer en utmärkt essä av Rolf Arvidsson om Bööks förhållande till judarna. Den tredje är Svensk filosofi från Rydelius till Hedenius, en antologi som rymmer presentationer och texter av femton svenska filosofer. Är det nån annan som fått någon intressant litteratur?
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Terje » sön 28 dec 2008, 14:23

Mina två bröder har som tur är ganska god koll på vad jag gillar att läsa, vilket i år resulterade i att jag fick Greg Bears "City at the end of time". Annars brukar mina föräldrar ge mig en del historisk facklitteratur, dock inte i år.
Humans need fantasy to be human. To be the place where the falling angel meets the rising ape. - Terry Pratchett
Terje
LoC-skribent

Inläggav centerwall » tis 30 dec 2008, 13:35

Jag fick Le Clézios Skattsökaren av mina föräldrar och Hobbiten (Erik Anderssons översättning som jag ännu inte hunnit införskaffa) av min fästmö. Definitivt godkända julklappar!
centerwall
Letterhack

Inläggav Agnes » tis 30 dec 2008, 21:10

Årets skörd gav sex böcker:

Egalias Döttrar – Gerd Brantenberg
Levande begråtna – Dorothy Parker
Fables – Jean de la Fontaine
Sextusen kalla – James Ellroy
Twilight – Stephanie Meyer
Den femte systern – Mårten Sandén

Lite skralt i år tycker jag, och inte en enda av dom böcker jag önskade mig :P Men bra ändå! Speciellt de tre första är höjdpunkter, och Twilight var underhållande :)
Agnes
WAHF

Inläggav Martin Andersson » tis 30 dec 2008, 22:03

Jag fick inte en enda bok i julklapp (fast jag fick pengar som kan omvandlas till böcker). Däremot anlände i dag äntligen det paket från USA som jag började tvivla på någonsin skulle dyka upp. Det innehöll

* The Collected Letters of Robert E. Howard vol. 3
* Sesqua Valley and Other Haunts av W. H. Pugmire
* Midnight Call av Jonathan Thomas
* Inconsequential Tales av Ramsey Campbell
* The Drums of Chaos av Richard L. Tierney (som många av er vet har jag väntat på den här boken i 14 år)
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Johan » fre 02 jan 2009, 09:00

Jag fick Erik Anderssons Den larmande hopens dal, Martina Lowdens Allt, Ola Wikanders Ett träd med vida grenar och Malte Perssons Edelcrantz besvikelser. Alla fyra sådana där böcker som kommit på sistone som jag egentligen tänkt köpa när de kom ut men som inte blev av, men som jag kunde tipsa mina kära syskon om när de själva hade svårt att komma på någonting. Mina nära och kära vågar sällan köpa mig böcker på eget initiativ. Tyvärr, kanske. Eller tack och lov.

Lyckligtvis fick jag också en resväska, så jag kan få hem de nämnda böckerna och det dussinet andra nya som på något sätt hamnat i mina ägo under vistelsen i föräldrahemmet när jag skall hem till Uppsala om några timmar.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Patrik » fre 02 jan 2009, 11:06

Jag gav mej själv dessa i julklapp :D

Evig exil - Dnis Lindbohm
Stålråttans hämnd - Harry Harrison
Gräsets tid - Tanith Lee
Sagan om Trojkan - Arkadij & Boris Strugatskij
Det tysta ropet - Harlan Ellison
Double full moon night - Gentry Lee
Patrik
WAHF

Inläggav Carolina » fre 02 jan 2009, 14:49

Jag fick en bok i julklapp.
Min bror hade hört sig för om vad jag önskade mig i julklapp och jag hade sagt att något av Michel Chabon var bra, förutom The Yiddish policemen's union för den hade jag redan.
Vad fick jag? Jo, The Yiddish policemen's union. Typisk min bror att att komma ihåg fel. Hur som helst, så bytte jag den till två andra böcker av samme författare, nämligen Gentlemen on the road och Final Solution.

Sedan har jag under julhelgen läst Twilight vilket var en frusterande upplevelse. Den är lättläst och kan jag förstå att den är populär bland tonårstjejer, för det är ren Barbara Cartland fast med vampyrer. Men nog är det lite hopplöst att Barbara Cartlandhistorier där menlösa hjältinnor som av någon märklig anledning får den vackre, mystiske mannen, fortfarande är så populära.
Fast jag kanske inte ska vara så hård mot dagens tonårstjejer. Jag hade visst en Barbara Cartlandperiod i högstadiet, då jag lånade en knippe böcker av en kamrat.
Det man slås av när man läser Twilight är att huvudpersonerna skolflickan Bella och vampyren Edward är så tråkiga och humorbefriade. Den största delen av första boken går åt till att de trånade tittar varandra i ögonen.
Lustigt nog är filmen Twilight bättre än boken. De har lagt till lite handling och humor till filmen, vilken gör den riktigt underhållande.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Agnes » mån 05 jan 2009, 00:09

Håller verkligen med om Twilight. Jag tyckte den blev bra först när det började handla mer om vampyrfamiljen, för då var det inte lika mycket fokus på Edward och Bella :) Det var mycket intressantare än när dom tittade trånande på varandra...
Agnes
WAHF

Återgå till Litteratur