Häpna 1954

Om sf och fantasy

Häpna 1954

Inläggav Patrik » sön 28 dec 2008, 22:02

Tjenixen!

Jag har nån fråga om tidskriften Häpna!
Kom inte nummer 6-1954 ut?
Nr 5 kanske är ett dubbelnummer?
Patrik
WAHF

Inläggav jophan » sön 28 dec 2008, 22:08

Nej, det kom ett septembernummer också, nr 6 1954. Att det inte är listat på http://fandom.se/alvarfonden/1954.html beror bara på att det aldrig har funnits i Alvarfondens lager. Det finns en del Häpna till salu på Tradera just nu; se http://tinyurl.com/9dbkwb . Jag tror att den säljaren sitter på de delar av lagret som Alvarfonden inte kom över, nämligen lejonparten av 1954 och 1955.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » sön 28 dec 2008, 22:22

Jag köpte en av Alvarfondens nästan kompletta samlingar av Häpna och fick då rätt många dubbletter. Det kan hända att jag har även det där numret i dubblett. I så fall kan Patrik få det sig tillsänt mot att han sätter in ett bidrag på NoFF:s konto.

Och jag ska passa på att tala om för Peak att jag återigen, hemskt förvirrad som jag är, har glömt att skicka det du köpte på NoFF-auktionen. Men i morgon ska det ta mig fan bli av och som ursäkt får du en liten överraskning i kuvertet, förutom det du köpte.

Jag kommer även på att jag glömt att täcka upp auktionssumman från Kontext, men det ska jag också göra. Promise.

Kör hårt,
Sheriffen

Tillägg: vad korkad jag är! Numret har ju aldrig funnits i Alvarfondens lager! Då har jag det förstås inte i dubblett! Som sagt, jag är förvirrad! Men jag låter inlägget stå kvar med tanke på resten jag skriver.
Sheriffen
BNF

Inläggav Peak » mån 29 dec 2008, 20:22

Haha. Det låter spännande... :P

Tur att man inte är den ende som är lite disträ ibland.. :D
Peak
Fan

@Sheriffen

Inläggav Patrik » tis 30 dec 2008, 20:31

Haha, där förvirrade du mej :shock:
Ok då vet jag, synd att du ej hade den. Jag får hålla ett öga på Tradera

/Patrik
Patrik
WAHF

Re: Häpna 1954

Inläggav pinkunicorn » fre 02 jan 2009, 14:36

Patrik skrev:Jag har nån fråga om tidskriften Häpna!

Den där sortens frågor kan du få besvarade i min artikel om svenska sf-magasin. Vad jag vet är det inga större fel i den, förutom att den är drygt tio år gammal.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Re: Häpna 1954

Inläggav Patrik » fre 02 jan 2009, 14:46

pinkunicorn skrev:
Patrik skrev:Jag har nån fråga om tidskriften Häpna!

Den där sortens frågor kan du få besvarade i min artikel om svenska sf-magasin. Vad jag vet är det inga större fel i den, förutom att den är drygt tio år gammal.

Kollade genom din länk, men där framkommer inte vilka nummer som är dubbelnummer, har fått reda på varför den ej fanbns med i sortimentet på sidan. Tack ändå. Appropå det, vad menas med utgivning av skyddsnummer?
Patrik
WAHF

Inläggav pinkunicorn » fre 02 jan 2009, 14:48

Jodå, i tabellerna på slutet framgår vilka dubbelnummer som gavs ut under varje år.

Skyddsnummer är tunna nummer (normalt endast ett vikt papper) som trycktes i ett fåtal exemplar och distribuerades till enstaka personer förutom pliktexemplaren till Kungliga Biblioteket med flera institutioner. Anledningen med sådana är att kunna säga att tidskriften visst utkommer, och därmed kunna förhindra någon annan att återanvända samma namn.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Patrik » fre 02 jan 2009, 15:17

pinkunicorn skrev:Jodå, i tabellerna på slutet framgår vilka dubbelnummer som gavs ut under varje år.

Oj! Den tabellen missade jag, sorry :oops:
Där står det ju tydligt.
Aha då förstår jag vad som menas med "skyddsnummer".
Tack för svaret
Patrik
WAHF

Återgå till Litteratur