Vampyrromantik

Om sf och fantasy

Inläggav Planckskonstant » tor 09 apr 2009, 12:35

john-henri skrev:Nej, för en gångs skull kan jag inte hålla med Brita.

Har inget minne av att vi brukar vara så överens... Men du kan ha rätt, du är i säkert bättre inläst på vampyrer än jag.

Men är det ändå inte konstigt att van Helsing, som ursprungligen symboliserar den sekuläre vetenskapsmannen, tydligen har blivit skurken idag? Och han var väl t.o.m. själv övernaturlig på något sätt i en film som kom för några år sedan? Märkligt, minst sagt. Och om jag ska yppa mina egna drömmar så är det nog snarare att bli sekulär vetenskapsman än odödlig aristokrat...
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav john-henri » tor 09 apr 2009, 19:29

Fast som jag har uppfattat dagens vampyrlitteratur finns det absolut ingenting som hindrar en från att bli en sekulär vetenskapsman och samtidigt odödlig. Det religiösa inslaget i den gamla vampyrlitteraturen tycks i huvudsak vara helt borta; bara religiösa vampyrer reagerar nuförtiden på krucifix eller vigvatten, medan sekulära vampyrer skrattar åt den sortens vidskepelse. Möjligen har Kim Newman haft ett större inflytande över vampyrromanens utveckling än man i förstone skulle kunna tro.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Planckskonstant » ons 15 apr 2009, 07:39

Alltså, jag fattar inte. Vad är då vitsen med vampyren? Om man inte är ett övernaturligt mörkrets barn etc?

Odödlig kan man lika väl bli med de vises sten, ungdomens källa eller en felkoppling mellan en kärnreaktor, en gummisnodd och en tallrik filmjölk. Aristokrat kan man tydligen vilken uppkomling som helst bli, helt i avsaknad av det vanliga symboliska kapitalet i form av namn och börd, och den religiösa aspekten är helt borta. Snacka om urvattnad soppa.

Varför då vampyrer? Är vampyrens enda kvarvarande uppgift att vara sexig?
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav OsloPC » ons 15 apr 2009, 08:25

Ellers så jeg en morsom t-skjorte på et engelskspråklig fanforum. Teksten var "And then Buffy staked Edward. The End." Men man skal kanskje vokte seg for å gå i denne på f.eks. en fantasykongress med mange unge kvinner.
OsloPC
Letterhack

Inläggav Planckskonstant » ons 15 apr 2009, 10:37

Det är nog en mycket klok princip.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 15 apr 2009, 10:46

Varför, undrar Sheriffen som bara vet att Buffy är något slags tv-serie om en vampyr?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan » ons 15 apr 2009, 10:57

Edward är vampyren i Stephanie Meyers enorm framgångsrika Twilight-serie, som mycket marknadsförsts mot unga kvinnor (men lästs av många andra också) och där Edward för många fungerar som ett romantiskt objekt.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav OsloPC » ons 15 apr 2009, 11:04

Sheriffen skrev:Varför, undrar Sheriffen som bara vet att Buffy är något slags tv-serie om en vampyr?

Kör hårt,
Sheriffen

Den humoristiske effekten er basert på at man kjenner til to oppdiktede univers, universet til tv-serien Buffy the Vampire Slayer (om en ung kvinne som er utvalgt til vampyrutrydding), og universet til bokserien Twilight, der en interessant (for hovedpersonen, og mange lesere) vakker ung mann viser seg å være vampyr.

PC
OsloPC
Letterhack

Föregående

Återgå till Litteratur