Forna dagars framtid

Om sf och fantasy

Forna dagars framtid

Inläggav john-henri » ons 01 apr 2009, 08:00

För de stora nostalgikerna bland oss framsynta sf-diggare:

http://www.youtube.com/watch?v=AiwQBGpcu6M

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav margl » ons 01 apr 2009, 08:27

Som en bekant en gång sa; Framtiden var bättre förr.

Flera av omslagsbilderna kan återfinnas här;

http://home.comcast.net/~pulpgallery/welcome.html
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Terje » ons 01 apr 2009, 17:03

Mycket fina bilder!

Jag kände igen några av dem från en bok jag köpte som barn, "One hundred years of Science fiction illustrations" som innehåller många exempel på västeuropeisk och nordamerikansk sf-konst från 1800-talet och 1900-talets första fyra decennier.

Noterade också att tre av Amazing Stories omslagen rörde Richard Shavers märkliga mythos.
Humans need fantasy to be human. To be the place where the falling angel meets the rising ape. - Terry Pratchett
Terje
LoC-skribent

Inläggav margl » ons 01 apr 2009, 18:48

Terje skrev:Noterade också att tre av Amazing Stories omslagen rörde Richard Shavers märkliga mythos.

Jag har frågat tidigare på pulptråden om någon var mer införstådd rörande Shaver. Kanske du är denna någon?
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Terje » tor 02 apr 2009, 09:10

margl skrev:
Terje skrev:Noterade också att tre av Amazing Stories omslagen rörde Richard Shavers märkliga mythos.

Jag har frågat tidigare på pulptråden om någon var mer införstådd rörande Shaver. Kanske du är denna någon?

Javist, jag svarar här.
Humans need fantasy to be human. To be the place where the falling angel meets the rising ape. - Terry Pratchett
Terje
LoC-skribent

Återgå till Litteratur