Klassificering av sf och fantasy

Om sf och fantasy

Re: Steph Swainston

Inläggav tompe » tis 28 nov 2006, 11:06

jophan skrev:Men New Weird är ju fantasy, inte sf.

Jag skämtade lite när jag sa att Swainstns bok kunde sägas vara ren sf. Fast jag håller inte med om att New Weird är fantasy. Jag sympatiserar med argumenten att Perdido Street Station känns som sf och att ena huvudpersonen är vetenskapsman som tänker vetenskapligt och beteer sig som i en sf-bok.

Miéville kändes som något helt nytt, revolutionär vänstergerilla och magi, magiska varelser i en skitig, sf-liknande storstadsmiljö med starka inslag av skräck; Swainston gör det inte. Jag tycker att Swainston närmast (i den enda boken jag har läst) kan beskrivas som någon som tar Amberböckernas persongalleri, placerar det i en värld som följer Miévilles litterära program och genomför det med ett distinkt eget kynne. Men bra är det!

Men är inte den kombinationen nyskapande då?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tis 28 nov 2006, 11:10

tompe skrev:Men är inte den kombinationen nyskapande då?

I någon bemärkelse är ju alla kombinationer nyskapande. Det finns inga strikta definitioner man kan ställa upp för vad som är "tillräckligt" nyskapande för att klassas som det, så det blir mest en maggropskänsla. Kanske hade jag hört för mycket om hur annorlunda och egensinnig Swainston skulle vara, så att jag förväntade mig något som var mer säreget än vad jag fick.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav åka » tis 28 nov 2006, 12:50

Är inte poängen med etiketten att det ska vara något nytt, som inte är riktigt som fantasy (eller sf)? Jag har nog inte riktigt hängt med i terminologidebatterna.

Hur som helst verkar Swainston vara en intressant författare.
åka
Fan

Inläggav jophan » tis 28 nov 2006, 13:05

åka skrev:

Är inte poängen med etiketten att det ska vara något nytt, som inte är riktigt som fantasy (eller sf)? Jag har nog inte riktigt hängt med i terminologidebatterna.

Det beror väl helt på hur man klassificerar saker. New Weird är en etikett som ska stå för något nytt som är en blandning av fantasysetting med sf-sensibilitet, och en del gammalt pulpmaterial inkastat, fast i en modern litterär skepnad, skulle jag säga.

Som jag klassificerar, är fantasy en dominant litterär beståndsdel och sf en recessiv beståndsdel. Blandar man fantasy med något annat så blir med andra ord produkten också ett slags fantasy. Ungefär som när man blandar mousserande vin och Guinness, resultatet smakar bara mousserande vin, fast det är rödsvart. För in magi i vad som helst så blir det fantasy.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tis 28 nov 2006, 13:47

jophan skrev:För in magi i vad som helst så blir det fantasy.

Det där är väl ett ganska vanligt synsätt men jag tycker det leder till att begreppet fantasy blir ganska oanvändbart. Om man lägger till en person som utövar magi någon sida i en Raymond Chandler-bok så blir det fantasy enligt det tänkesättet.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » tis 28 nov 2006, 13:51

tompe skrev:

Det där är väl ett ganska vanligt synsätt men jag tycker det leder till att begreppet fantasy blir ganska oanvändbart. Om man lägger till en person som utövar magi någon sida i en Raymond Chandler-bok så blir det fantasy enligt det tänkesättet.

Jag skulle kanske vilja tillägga att magin måste spela en avgörande roll också, men annars så stämmer det enligt min syn. Om Sam Spade kan trolla så blir den hårdkokta deckaren fantasy, ja.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 28 nov 2006, 14:04

jophan skrev:Jag skulle kanske vilja tillägga att magin måste spela en avgörande roll också, men annars så stämmer det enligt min syn. Om Sam Spade kan trolla så blir den hårdkokta deckaren fantasy, ja.

Fast den är ju hårdkokt deckare ändå. Också, alltså. Men det är kanske så du menar.

Vad jag annars inte så sällan märkt när fans diskuterar hybridromaner eller dito noveller är att de anser att sf- och/ eller fantasyelementen per automatik tar över och att det främst är de som avgör vad berättelsen är för något (sf/f eller något annat). Exempel: Kim Newmans "The Night Mayor" är en science fiction-roman *och* en hårdkokt thriller *och* en distanserad pastisch på båda delarna *och* en nyckelroman för dem som kan sin filmhistoria. Fast den anses av de sf-fans jag pratat med den om vara rätt och slätt en sf-roman, medan de andra elementen så att säga inte riktigt räknas.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tis 28 nov 2006, 14:20, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 28 nov 2006, 14:16

Sheriffen skrev:
jophan skrev:Jag skulle kanske vilja tillägga att magin måste spela en avgörande roll också, men annars så stämmer det enligt min syn. Om Sam Spade kan trolla så blir den hårdkokta deckaren fantasy, ja.

Fast den är ju hårdkokt deckare ändå. Också, alltså. Men det är kanske så du menar.

Visst blir den en hybrid och visst räknas alla elementen, men varje verk har ju en huvudklassificering. Var i biblioteket ska den stå?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 28 nov 2006, 14:36

jophan skrev:Visst blir den en hybrid och visst räknas alla elementen, men varje verk har ju en huvudklassificering. Var i biblioteket ska den stå?

Ja, där har man förstås ett rent praktiskt problem och jag tror nästan att frågan får bollas vidare till Nicklas.

Fast för mig personligen, när jag läser en skönlitterär bok, är det inte så oerhört intressant att fasa in den i någon särskild kategori. Annat än för undvikande, kanske - vissa sorters skönlitteratur undviker jag (helt säkert ibland orättvist i det enskilda fallet) med hjälp av genrebeteckningar, men i övrigt har jag inget större intresse av att kategorisera.

Och ett slags blandningar kan man få även om man inte pratar om fantastisk litteratur kontra annan skönlitteratur. Av ren nyfikenhet, i vilket fack skulle du själv sortera in till exempel Damon Runyon?

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tis 28 nov 2006, 14:40, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav nicklas » tis 28 nov 2006, 14:37

jophan skrev:Visst blir den en hybrid och visst räknas alla elementen, men varje verk har ju en huvudklassificering. Var i biblioteket ska den stå?

Under skönlitteratur? Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.
J. Nicklas Andersson
Lyssnar på :: tar kort på
nicklas
LoC-skribent

Inläggav jophan » tis 28 nov 2006, 14:47

Sheriffen skrev:Av ren nyfikenhet, i vilket fack skulle du själv sortera in till exempel Damon Runyon?

Har jag inte läst något av.
nicklas skrev:

Under skönlitteratur? Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.

Nej, och som svar på det och vad Sheriffen säger så håller jag med om att när jag läser så är det inte mer komplicerat än så: En bok är intressant eller ointressant, det är den enda viktiga distinktionen.

Men på biblioteket behöver man klassificera, annars drunknar låntagaren i mängden. Och hur drar man gränsen mellan memoarer och skönlitteratur? Mellan reseberättelse och skönlitteratur? Vi kanske ska vräka in alla böcker huller om buller och helt enkelt säga att de är alla böcker - svårare än så behöver det faktiskt inte vara?

Kategorisering är nödvändig ibland. Det mest uppenbara fallet är när man forskar om ett ämne eller när man som här diskuterar det. Om jag vill forska på 1900-talsfantasy, ska min handledare säga: "Det går inte. Ingen annan indelning än skönlitteratur är relevant."?

Jag har brukat förfäkta åsikten att kategorisering är ointressant, men jag har kommit att modifiera den ståndpunkten. Kategorisering är ointressant när man läser, men inte när man diskuterar.
Senast redigerad av jophan tis 28 nov 2006, 16:56, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tis 28 nov 2006, 16:50

jophan skrev:Men på biblioteket behöver man klassificera, annars drunknar låntagaren i mängden. Och hur drar man gränsen mellan memoarer och skönlitteratur? Mellan reseberättelse och skönlitteratur? Vi kanske ska vräka in alla böcker huller om buller och helt enkelt säga att de är alla böcker - svårare än så behöver det faktiskt inte vara?

Jag drar mig till minnes anekdoten om klassificierng som jag läste i Richard Dawkins "The Blind Watchmaker", en bok om evolutionsteorin. Dawkins berättar om hur man på en gentlemannaklubb i England anställt en bibliotekarie som sorterade och lade upp ett register över böckerna i klubbens bibliotek, varpå en äldre, knarrig medlem protesterade och intervjuad i radio om vad det var han protesterade emot påpekade att den nya sorteringen var förkastlig. Intervjuaren frågade hur den gamle mannen i stället ville ha böckerna sorterade, varpå denne - något häpen, eftersom det ju var så självklart - utbrast: "As before! Tall ones to the left, small ones to the right!"

Jag har brukat förfäkta åsikten att kategorisering är ointressant, men jag har kommit att modifiera den ståndpunkten. Kategorisering är ointressant när man läser, men inte när man diskuterar.

Ja, det stämmer ju. Fast om vi tittar på våra exempel - en Raymond Chandler där Sam Spade lärt sig fungerande magi och detta spelar avgörande roll i handlingen och Kim Newmans "The Night Mayor" - så är kategoriseringen inget problem i alla fall. Båda böckerna hör hemma både i en avhandling eller en diskussion om hårdkokta deckare liksom i en avhandling eller en diskussion om sf/fantasy.

Vad gäller sorteringen på biblioteket skulle det idealiska faktiskt vara att ha exemplar på både deckarhyllan och science fiction-hyllan, men om det inte låter sig göras blir man väl helt enkelt tvungen att välja endera och jag misstänker att i så fall skulle Raymond Chandlers bok hamna bland deckarna för att det är som deckarförfattare han är känd och det är mest deckare han skrivit, medan Kim Newmans bok skulle hamna bland science fiction-böckerna. Och det är ju inte orimligt direkt, någondera.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tis 28 nov 2006, 20:49

jophan skrev:
tompe skrev:

Jag skulle kanske vilja tillägga att magin måste spela en avgörande roll också, men annars så stämmer det enligt min syn. Om Sam Spade kan trolla så blir den hårdkokta deckaren fantasy, ja.

Aha, anledningen till att jag inte antog att du krävde avgörande roll var dels det där med dominant gen plus att du tog Perdido Street Station som exempel på fantasy. Jag anser att fantasyelementen i den boken inte alls spelar en avgörande roll. Det är tvärtom sf-elementen som är integrerade med resten av verket och som spelar en avgörande roll.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Skäggmonstret » ons 29 nov 2006, 13:28

tompe skrev:Aha, anledningen till att jag inte antog att du krävde avgörande roll var dels det där med dominant gen plus att du tog Perdido Street Station som exempel på fantasy. Jag anser att fantasyelementen i den boken inte alls spelar en avgörande roll. Det är tvärtom sf-elementen som är integrerade med resten av verket och som spelar en avgörande roll.

Jag har bara läst The Scar, men där såg jag inte till någonting som jag skulle räkna som sf-element snarare än fantasyelemet.

EDIT: Oops! Nu glömde jag "the possible sword". Ok. Det inslaget är sf.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav tompe » ons 29 nov 2006, 13:49

Skäggmonstret skrev:
tompe skrev:Aha, anledningen till att jag inte antog att du krävde avgörande roll var dels det där med dominant gen plus att du tog Perdido Street Station som exempel på fantasy. Jag anser att fantasyelementen i den boken inte alls spelar en avgörande roll. Det är tvärtom sf-elementen som är integrerade med resten av verket och som spelar en avgörande roll.

Jag har bara läst The Scar, men där såg jag inte till någonting som jag skulle räkna som sf-element snarare än fantasyelemet.

EDIT: Oops! Nu glömde jag "the possible sword". Ok. Det inslaget är sf.

Sf-elementen i Pedido Street Station jag tänkte på var bland annat skildringen av forskning, relationer till andra typer av varelser, kulturella skillnader mellan arter och skildring av konsekvenserna av dessa skillnader, dragningen av nätverkskabeln, förekomsten av AI:ar, plus säkert mer som jag glömt nu.

I The Scar så kändes den flytande staden väldigt mycket som en sf-stad till exempel. Tyvärr har jag glömt mer detaljer i den boken.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Nästa

Återgå till Litteratur