science fiction-deckare?

Om sf och fantasy

Inläggav åka » mån 18 dec 2006, 11:31

pinkunicorn skrev:De enda av de där jag läst är Mord på månen och Blodsmak, men så långt kan jag utan vidare hålla med om dina omdömen. Jag hade lite svårt för språket i Blodsmak i början, men nu efter halva boken har jag vant mig och tycker att det fungerar bättre.

Har man svårt för språket i Blodsmak är det nog bara för att man inte är bekant med Mutant. En stor del av stämningen och humorn hänger på de speciella uttrycken. Det är liksom en poäng.

Det jag tyckte var värre med prologen var känslan av, som man brukar säga, hur tärningarna rullade i bakgrunden. Fast det går över när man kommer in i boken, jag var lite orolig för att det skulle bli mycket sånt.
åka
Fan

Inläggav Henke » mån 18 dec 2006, 12:16

allting som Nora Roberts skriver under namnet J D Robb är sf och handlar om samma huvudperson, så det är riskfritt att handla böckerna

Ja, då kanske man ska inhandla hennes böcker!

Någon road av synpunkter på sf-deckare annars?

Tack! Mord på månen har jag, köpte den på ImagiCon. Richard Morgan ska jag läsa med andledning av att han gästar nästa års SweCon men då JD Robb har skrivit över tjugo böcker om Eve Dallas, så jag har ju en del framtidsdeckare att läsa framöver!
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Science Fiction-deckare...

Inläggav A_R_Yngve » mån 01 jan 2007, 21:49

Detta kanske kan vara av intresse för de som frågade efter SF-deckare...

Jag har skrivit en serie deckarnoveller med inslag av SF/skräck/surrealism, som alla utspelar sig i samma fiktiva distrikt i en namnlös nordamerikansk storstad.

Hittills har det blivit sju långa och korta noveller i serien. Alla kan läsas gratis på min hemsida (på engelska), och en av dem kommer att dyka upp i antologiserien Schakt:

1. "Sniper, Viper"

2. "Godsmack"

3. "Killed In the Ratings"

4. "The Last Weblog Of Jonathan Lippincott"

5. "The Man Who Fell Out"

6. "The Club That Wouldn't Let Anyone In"

7. "Natural Enemy"

Novellerna finns samlade och presenterade här:
http://yngve.bravehost.com/aboutprecinct20.html

-A.R.Yngve
A_R_Yngve

Inläggav jason » tis 16 jan 2007, 20:13

pinkunicorn skrev:De enda av de där jag läst är Mord på månen och Blodsmak, men så långt kan jag utan vidare hålla med om dina omdömen. Jag hade lite svårt för språket i Blodsmak i början, men nu efter halva boken har jag vant mig och tycker att det fungerar bättre.

Klarar man bara halva distansen så blir den riktigt spännande.
jason

Inläggav OsloPC » ons 07 feb 2007, 09:49

Kristin Kathryn Rusch har en serie SF-kriminalromaner som kanskje kan være litt ensformige, men har et interessant konsept. Nemlig at jordmenneskene har måttet akseptere at andre raser straffer mennesker når de bryter deres lov. Straffene er tildels riktig brutale, noe som fører til at man har en egen "industri" med folk som henholdsvis skjuler og oppsporer rømlinger fra alien-justis. Hovedpersonen er en "Retrieval Artist" som finner rømlinger for de som måtte ønske å kontakte dem.

Nå er det litt pussig at de fremmede rasene er veldig opptatt av å straffe, men ikke å få jordboerne til å gå aktivt inn for å finne rømlinger. Det er også litt "Star Trek"-syndrom, som at andre intelligente raser har én religion og én kultur og ett sett verdslige ledere og ett sett religiøse ledere, osv.

Men, uansatt, OK underholdning.

(Bare som en preemptive strike: Dette om konseptet er altså ikke spoilers, men noe som fortelles innen man omtrent når side 4 i hver bok i serien Mao. er det ikke snakk om at det på nest siste side avsløres at det er aliens som jakter på mennesker, osv. :D )
OsloPC
Letterhack

Inläggav jophan » ons 21 feb 2007, 12:27

Den begynnande diskussionen om rollspelet Mutant hamnade här: http://fandom.se/forum/viewtopic.php?t=389
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Föregående

Återgå till Litteratur