Test: Vilken fantasyförfattare är du?

Om sf och fantasy

Test: Vilken fantasyförfattare är du?

Inläggav Rymd-Olov » fre 15 maj 2009, 07:12

Som om det inte fanns nog med internetbaserade tester har jag nu gjort ett själv, som jag kallat "Which fantasy writer are you?". Den som vill får gärna göra det på http://www.helloquizzy.com/tests/which-fantasy-writer-are-you. Skriv gärna vad ni får för resultat i den här tråden. Kritik är också välkommen.

Jag vill egentligen inte be er om att sköta min korrläsning åt mig, men om någon hittar stavfel, dålig grammatik eller liknande får ni gärna kolla vilket nummer frågan har, eller var det nu är, och meddela mig. Jag upptäckte att jag är särdeles ringrostig när det gäller engelska.

Jag hoppas att det här kan roa någon, iaf!
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Peak » fre 15 maj 2009, 07:15

Imploderar världen om det visar sig att Sheriffen är Terry Goodkind?... :P
Peak
Fan

Inläggav Rymd-Olov » fre 15 maj 2009, 07:20

Ja, naturligtvis. Detta är den enda anledningen till att Goodkind inte finns med bland resultaten. Men oroa er inte: Det finns gott om andra pinsamma författare i testet. :-)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Peak » fre 15 maj 2009, 07:26

Och där får man för att man är vitsig.. :(

Your result for Which fantasy writer are you? ...
Orson Scott Card (b.1951)

Låser in mig i garderoben och gråter lite.

Fast... Kan jag få vara "Enders Game"-Card så kanske... Nej, det är ju inte fantasy.

Jäklars.
Peak
Fan

Inläggav Rymd-Olov » fre 15 maj 2009, 07:28

Mwahahahahahaaaaa, det var sådant här jag såg fram emot när jag konstruerade testet. Jag är en ond, ond människa!
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jPeMelin » fre 15 maj 2009, 08:16

Mycket fakta i det svaret.... jag sållar lite:

Your result for Which fantasy writer are you? ...
Philip Pullman (b.1946)
29 High-Brow, -15 Violent, 13 Experimental and 21 Cynical!
Congratulations! You are High-Brow, Peaceful, Experimental and Cynical! These concepts are defined below.

Philip Pullman was already a prominent author of children's books when he published his most praised work to date, the trilogy known as His Dark Materials (1995-2000). In this work ... Pullman made a courageous attempt to write a book for young readers which incorporated a whole vision of the universe, as well as a discussion of ethical issues. He managed to ....
The series have been described as a sort of "anti-Narnia", ...
Pullman being one of Britain's most outspoken atheists....

Either way, Pullman's combination of renewal and expansion of the genre ... his refusal to under-estimate his young readers' ability to see life as it is makes Pullman one of the most interesting and important writers of modern fantasy.

You are also a lot like Tove Jansson.

If you want something some action, try Gene Wolfe.

If you'd like a challenge, try your exact opposite, J R R Tolkien.

Your score

This is how to interpret your score: Your attitudes have been measured on four different scales, called 1) High-Brow vs. Low-Brow, 2) Violent vs. Peaceful, 3) Experimental vs. Traditional and 4) Cynical vs. Romantic. Imagine that when you were born, you were in a state of innocence, a tabula rasa who would have scored zero on each scale. Since then, a number of circumstances (including genetical, cultural and environmental factors) have pushed you towards either end of these scales. If you're at 45 or -45 you would be almost entirely cynical, low-brow or whatever. The closer to zero you are, the less extreme your attitude. However, you should always be more of either (eg more romantic than cynical). Please note that even though High-Brow, Violent, Experimental and Cynical have positive numbers (1 through 45) and their opposites negative numbers (-1 through -45), this doesn't mean that either quality is better. All attitudes have their positive and negative sides, as explained below.

High-Brow vs Low-Brow

You received 29 points, making you more High-Brow than Low-Brow. Being high-browed in this context refers to being more fascinated with the sort of art that critics and scholars tend to favour, rather than the best-selling kind. At their best, high-brows are cultured, able to appreciate the finer nuances of literature and not content with simplifications. At their worst they are, well, snobs.

Violent vs. Peaceful

You received -15 points, making you more Peaceful than Violent. This scale is a measurement of a) if you are tolerant to violence in fiction and b) whether you see violence as a means that can be used to achieve a good end. If you aren't, and you don't, then you are peaceful as defined here. At their best, peaceful people are the ones who encourage dialogue and understanding as a means of solving conflicts. At their worst, they are standing passively by as they or third parties are hurt by less scrupulous individuals.

Experimental vs. Traditional

You received 13 points, making you more Experimental than Traditional. Your position on this scale indicates if you're more likely to seek out the new and unexpected or if you are more comfortable with the familiar, especially in regards to culture. Note that traditional as defined here does not equal conservative, in the political sense. At their best, experimental people are the ones who show humanity the way forward. At their worst, they provoke for the sake of provocation only.

Cynical vs Romantic

You received 21 points, making you more Cynical than Romantic. Your position on this scale indicates if you are more likely to be wary, suspicious and skeptical to people around you and the world at large, or if you are more likely to believe in grand schemes, happy endings and the basic goodness of humankind. It is by far the most vaguely defined scale, which is why you'll find the sentence "you are also a lot like x" above. If you feel that your position on this scale is wrong, then you are probably more like author x. At their best, cynical people are able to see through lies and spot crucial flaws in plans and schemes. At their worst, they are overly negative, bringing everybody else down.
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav margl » fre 15 maj 2009, 08:26

Jag blev Ursula K Le Guin vilket gjorde mig både förvånad och en smula besviken, men jag fick i alla fall 7 pluspoäng på high-brow och 15 pluspoäng på cynism.

Själva testet var ganska roligt och gör det möjligt att skapa många olika gradskillnader. På ett par ställen skulle jag dock vilja ha lite mer valalternativ, på sportfrågan skulle jag förutom snooker, basket, hockey och kick-boxing vilja ha alternativet "Jag avskyr sport".
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav pinkunicorn » fre 15 maj 2009, 08:27

Men vad i... Robert Jordan? Inte för att jag läst karln, men jag har svårt att tro att det kan stämma.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » fre 15 maj 2009, 09:56

pinkunicorn skrev:Men vad i... Robert Jordan? Inte för att jag läst karln, men jag har svårt att tro att det kan stämma.

Mwahahahahahaaaaa! :)
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » fre 15 maj 2009, 10:00

margl skrev:Jag blev Ursula K Le Guin vilket gjorde mig både förvånad och en smula besviken, men jag fick i alla fall 7 pluspoäng på high-brow och 15 pluspoäng på cynism.

Själva testet var ganska roligt och gör det möjligt att skapa många olika gradskillnader. På ett par ställen skulle jag dock vilja ha lite mer valalternativ, på sportfrågan skulle jag förutom snooker, basket, hockey och kick-boxing vilja ha alternativet "Jag avskyr sport".

Jag avskyr också sport. Grejen är att du måste välja och om du inte svarar på vad du gillar, utan bara vad du föredrar jämfört med de övriga alternativen så funkar testet som det är tänkt. Kanske skulle jag förtydliga det i inledningen...men den blev så löjligt lång ändå.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 15 maj 2009, 10:05

Till all lycka har världen inte imploderat, eftersom Terry Goodkind inte finns med och jag inte skulle ha blivit honom i alla fall. Fast så här karaktäriseras jag:

21 High-Brow, 1 Violent, 7 Experimental and 33 Cynical!

Den där 1:an för violent förbryllar lite, eftersom jag som gammal streetfighter förstås avsåg att resa tillbaka i tiden med temporära superkrafter och spöa upp det jävla gatugänget dubbelt så mycket som de spöade mig plus att jag förstås ansåg att tortyrtokingen skulle få as good as he gave. Hm.

Hur som helst, med tanke på att jag tydligen inte alls är våldsam trots det blev jag en fantasyförfattarinna med ett efternamn som bär syn för sägen:

Mary Gentle.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Graden av cynism stämmer precis, fast intellektuell vete fan. Jag har ju med all rätt kallats en intellektuell som inte har något intellektuellt att säga om någonting förutom nattklubbar. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » fre 15 maj 2009, 10:10

Sheriffen skrev:21 High-Brow, 1 Violent, 7 Experimental and 33 Cynical!

Den där 1:an för violent förbryllar lite, eftersom jag som gammal streetfighter förstås avsåg att resa tillbaka i tiden med temporära superkrafter och spöa upp det jävla gatugänget dubbelt så mycket som de spöade mig plus att jag förstås ansåg att tortyrtokingen skulle få as good as he gave. Hm.

Hur som helst, med tanke på att jag tydligen inte alls är våldsam trots det blev jag en fantasyförfattarinna med ett efternamn som bär syn för sägen:

Mary Gentle

Det är det som är så bra med ett långt test, att en eller två frågor inte blir helt avgörande för slutresultatet. Se John-Henris svårigheter att bli någon annan än Arthur C Clarke i sf-författartestet som ett exempel på hur illa det kan bli med korta tester.

Annars skulle du kanske trivas på communityt www.helgon.net, där var och varannan människa blev Mary Gentle när jag postade en länk till testet.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav centerwall » fre 15 maj 2009, 10:37

Till min stora glädje blev jag blev Tove Jansson. :-)

På det stora hela ett bra test, med inte så ytliga frågor som det lätt är annars. Som vanligt är på alla sorters tester så är många svar beroende av hur man känner just nu - i vissa fall hade jag lika väl kunnat ge ett annat svar och därmed fått ett annat resultat.

Jag blir dock lite förbryllad på mitt resultat som "peacful" - jag är visserligen en tämligen fredlig person, men det behöver inte nödvändigtvis tycka att jag inte skulle uppskatta våld i fiktion. Om nu våldet har en mening i fiktionen alltså.
centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » fre 15 maj 2009, 11:16

Philip Pullman (b.1946)

7 High-Brow, -23 Violent, 7 Experimental and 9 Cynical!

Debuggning:

Fråga 5: Omöjlig att besvara om man inte köper teorin att det finns någon som är Den Rätt*. Formulera om till "quit doubting that this is going to last?" eller något sådant.

Fråga 20, alternativ 4: Er, "predecessors" betyder "företrädare", inte "efterföljare"

Fråga 23: Alternativ 3 är inte ett svar på frågan.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » fre 15 maj 2009, 23:27

Jaja. Jag blev också

Philip Pullman (b.1946)

och det må väl vara okej. Fast jag hade nog hellre blivit Tove Janson jag också.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Nästa

Återgå till Litteratur