Jag vill läsa "riktig sf" nu

Om sf och fantasy

Jag vill läsa "riktig sf" nu

Inläggav åka » ons 29 nov 2006, 12:14

På sistone har det blivit ovanligt mycket fantasyaktiga böcker för min del, och jag börjar längta efter att läsa någonting som känns mer som rejäl science fiction. Kan jag få några tips på riktigt sf-smakande böcker som jag borde läsa? Gärna rätt nya. Jag lovar inte att läsa dem, men det vore kul att få några tips i alla fall.
åka
Fan

Inläggav jophan » ons 29 nov 2006, 12:33

Jag ser att PC rekommenderar Jack McDevitts Seeker, med just motiveringen att den är "riktig sf". Jag har bara läst Engines of God av McDevitt, men den stämmer precis in på "riktig sf"-beskrivningen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » ons 29 nov 2006, 13:59

Jag kollade igenom vad jag läst i år ( http://www.ida.liu.se/~tompe/booklist/read_2006.html ) och hittade nästan ingen "rikitg sf" förutom Haldeman. Alistair Reynolds Pushing Ice var den anda jag hittade men den kan rekommenderas.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Johan_L » ons 29 nov 2006, 22:06

Peter F. Hamilton's Commonwealth Saga (Pandora's Star / Judas Unchained) var helt OK, även om den borde ha redigerats ner (jag har sällan läst någon så lång bihandling utan märkbar relevans som Oz's lilla utflykt i universum).
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav Skäggmonstret » ons 29 nov 2006, 22:28

Johan_L skrev:Peter F. Hamilton's Commonwealth Saga (Pandora's Star / Judas Unchained) var helt OK, även om den borde ha redigerats ner (jag har sällan läst någon så lång bihandling utan märkbar relevans som Oz's lilla utflykt i universum).

Är inte långa bihandlingar utan märkbar relevans för huvudhandlingen själva grejen med Peter F. Hamilton? Jag har inte läst Commonwealth Saga, men i Night's Dawn Trilogy fanns åtminstone två toklånga sidohistorier, varav den ena inte hade någon relevans alls och den andra knöts ihop med allt annat på ett tämligen slumpartat och fånigt sätt.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav J-h:n » tor 30 nov 2006, 00:20

Jag hittade rätt nyligen en riktigt intressant hård-sf-författare som jag inte var bekant med sedan tidigare: kanadensaren Karl Schroeder. Har ännu bara läst Lady of Mazes, men den var alldeles utmärkt. Påminner lite om John C. Wrights Golden Age i upplägget, mycket VR och folk som väljer att leva i den virtuella verklighet de trivs med etc, men idémässigt mer nyanserat. Recension kommer i nästa Nova.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav john-henri » tor 30 nov 2006, 00:31

Och själv läser jag fortsatt Justina Robson, som jag tycker håller på att utvecklas till en imponerande bra sf-författare. Det trista är egentligen bara detta ändlösa haussande av de allra senaste fynden: Justina fick betydligt mycket mer uppmärksamhet för sina första tre romaner än för sina senaste två, som definitivt inte är sämre – tvärtom.
Annars nämner jag gärna Maureen F. McHugh, som omskrevs nästan hysteriskt för sin China Mountain Zhang men som sedan dess publicerat flera gedigna, idérika och välskrivna romaner som så gott som ingen människa verkar ha hört talas om. Hennes Nekropolis är dessutom en av de mycket få sf-titlar som – både spekulativt och metaforiskt – behandlar kvinnornas situation i en ortodox islamisk kultur. Men kanske är det för besvärligt för många sf-läsare.
(Dessutom gillade jag Kelley Eskridges debutroman härom året. Men så väldigt hård sf är den väl inte.)
John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav tompe » tor 30 nov 2006, 00:36

J-h:n skrev:Jag hittade rätt nyligen en riktigt intressant hård-sf-författare som jag inte var bekant med sedan tidigare: kanadensaren Karl Schroeder. Har ännu bara läst Lady of Mazes, men den var alldeles utmärkt. Påminner lite om John C. Wrights Golden Age i upplägget, mycket VR och folk som väljer att leva i den virtuella verklighet de trivs med etc, men idémässigt mer nyanserat. Recension kommer i nästa Nova.

Jag har inte läst just den boken ännu men jag gillar Karl Scroeder och kan rekommendera Ventus och Permanence.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Jesper » tor 07 dec 2006, 20:29

Blindsight av Peter Watts verkar ha blivit utnämnd till årets hårda sf roman. Här finns en intressant och detaljerad recension av den.

Eftersom jag faktiskt läste alla årets Hugoromaner funderade jag på om jag kunde rekommendera någon av dem, först var jag lite osäker på det, men när jag tänkte efter så kom jag fram till att de flesta faktiskt var riktig sf även om man måste resa vissa reservationer om deras kvaliteter som litteratur. Accelerando är riktig sf i det att den är fylld med fina idéer, men man måste ha en viss tolerans mot dålig Slashdot-humor för att stå ut med den. Spin är också riktig sf med en gigantisk central idé och en forskarhjälte i centrum, men den är också bitvis ganska träig. Old Man's War är definitivt RIKTIG sf eftersom den härmar Heinlein, men den är också väldigt lättviktig (en bok man kanske kan rekommendera att man sparar till nästa gång man ligger nedbäddad med feber). Learning the World är också väldigt mycket riktig sf, fast kanske inte heller den en fullständig höjdarbok.
Alla går att läsa med en hel del nöje, men de är samtidigt inte det mest välskrivna man kan hitta i sf-bokhyllan.
Jesper
LoC-skribent

Inläggav åka » tor 07 dec 2006, 20:52

Jesper skrev:Blindsight av Peter Watts verkar ha blivit utnämnd till årets hårda sf roman. Här finns en intressant och detaljerad recension av den.

Aha, det var verkligen en trevlig recension. Kanske värt att titta på boken också.
åka
Fan

Återgå till Litteratur