Bluff your way in SF and fantasy

Om sf och fantasy

Bluff your way in SF and fantasy

Inläggav jophan » tor 28 maj 2009, 20:02

Det här blogginlägget på Tor.com var ganska kul, faktiskt:

http://www.tor.com/index.php?option=com ... g&id=30351

Fast jag har läst Titus Alone!
Senast redigerad av jophan tor 28 maj 2009, 20:37, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 28 maj 2009, 20:23

Och det tror du att vi tror på? Liar.

Det här var ett roligt blogginlägg, fast det finns ju några knep till. Tycker jag nog.

Jason Henninger är nog inte helt införstådd med militär strategi, för inte så sällan är det allra bästa försvaret att slå till först. Och hårdast. Hämnas i förväg.

Så här ytterligare en effektiv ploj:

Man är inträngd i ett hörn och av en av de obevekliga experterna, som pratar om, säg, Mary Gentles "Golden Witchbreed". I detalj. Förväntansfullt saliverande inför utsikten att antingen få diskutera boken i detalj eller swatta till en med nedsättande kommentarer för att man inte läst den. Vilket man förstås inte har. Inte en chans. Vad man gör är enkelt. Man stirrar stint på personen. Stirrar. Mållöst. Till slut med viss fasa i blicken. Och så utbrister man: "Menar du att du har läst den? GOLDEN WITHCBREED? Helt otroligt! Mary Gentles böcker är ju till för kompletta idioter. Knappt läskunniga. De är ju helt infantila. För mig räckte det med tjugo sidor i en av dem och jag minns inte ens vad den hette. Det kanske till och med var Golden Witchbreed. Ja, det tror jag faktiskt att det var. Man måste ju vara kockobello för ägna sig åt sådant dravel. Du, förresten", fortsätter man och slår ut med handen mot det i övrigt helt tomma rummet, "jag ser en god vän därborta. Om du ursäktar..." Varpå man fnittrande och skakande på huvudet helt enkelt går därifrån.

Funkar varje gång. Trust me.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Inget ont alls om Mary Gentle på riktigt! Jag har aldrig läst henne alls och tog bara den här boken som exempel helt på måfå! Nota bene! D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tor 28 maj 2009, 20:37

Men den taktiken dömde ju artikelförfattaren ut!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 28 maj 2009, 20:42

Det är ju det jag säger. Han kan inte militär strategi. Han har inte fattat att man ska hämnas i förväg. Kalla dem för doofus innan de kallar dig för doofus.

Det här är en gammal streetfightermaxim. Den som slår första slaget vinner. Bara man vet hur och var och hur hårt man ska slå.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » fre 29 maj 2009, 08:53

Sheriffen skrev:Jason Henninger är nog inte helt införstådd med militär strategi, för inte så sällan är det allra bästa försvaret att slå till först. Och hårdast. Hämnas i förväg.

Så här ytterligare en effektiv ploj:

Man är inträngd i ett hörn och av en av de obevekliga experterna, som pratar om, säg, Mary Gentles "Golden Witchbreed". I detalj. Förväntansfullt saliverande inför utsikten att antingen få diskutera boken i detalj eller swatta till en med nedsättande kommentarer för att man inte läst den. Vilket man förstås inte har. Inte en chans. Vad man gör är enkelt. Man stirrar stint på personen. Stirrar. Mållöst. Till slut med viss fasa i blicken. Och så utbrister man: "Menar du att du har läst den? GOLDEN WITHCBREED? Helt otroligt! Mary Gentles böcker är ju till för kompletta idioter. Knappt läskunniga. De är ju helt infantila. För mig räckte det med tjugo sidor i en av dem och jag minns inte ens vad den hette. Det kanske till och med var Golden Witchbreed. Ja, det tror jag faktiskt att det var. Man måste ju vara kockobello för ägna sig åt sådant dravel. Du, förresten", fortsätter man och slår ut med handen mot det i övrigt helt tomma rummet, "jag ser en god vän därborta. Om du ursäktar..." Varpå man fnittrande och skakande på huvudet helt enkelt går därifrån.

Funkar varje gång. Trust me.

Det innebyggda problemet i den metoden är reträtten. En reträtt kan ju betyda att du blir förföljd. Du kanske inte hinns upp direkt, men förr eller senare, antagligen när du minst anar det och njuter av en öl i baren. Och din förföljare har tagit det som sin heliga plikt att berätta för dig precis hur fel du har. Och så börjar det igen...
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 29 maj 2009, 09:56

Detta inlägg har flyttats till tråden om Terry Goodkind i Författar-forumet.
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » fre 29 maj 2009, 13:57

Nu är jag en sån där otroligt ödmjuk och uppriktig människa som när någon frågar mig om jag läst en viss bok svarar ärligt (jag har läst Titus Alone men inte Golden Witchbreed).

Ett sätt att på samma gång vara ärlig och arrogant är följande (jag tar ett exempel ur skönlitteraturen som helhet), någon frågar om man läst den eller den författaren som är på modet varpå man i en ton av vårdslös nonchalans svarar; "Nä, jag har inte haft tid, just nu håller jag på med att läsa James Joyces Ulysses för femte gången. Det är verkligen en mångbottnad text, jag upptäcker nya dimensioner vid varje omläsning". Eller nåt liknande.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Johan » fre 29 maj 2009, 14:00

Äh. "Nej, det har varit så jävligt många bra hockeymatcher jag bara har varit tvungen att se de senaste åren att jag inte har haft tid."
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav margl » fre 29 maj 2009, 14:12

Johan skrev:Äh. "Nej, det har varit så jävligt många bra hockeymatcher jag bara har varit tvungen att se de senaste åren att jag inte har haft tid."

Blanda inte samman sport med litteratur, det är snudd på helgerån.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Johan » fre 29 maj 2009, 14:30

Ja, det är den åsikten som gör att det blir roligt, när det finns läsare som verkligen inte vet hur de skall reagera. Jag brukade för övrigt ha med mig böcker till/köpa böcker vid längre turneringar när jag spelade pojk- och ungdomsfotboll. Och Catahya ställde upp i en korpfotbollsturnering en gång. Så jag blandar gärna.

Litteratur har spelat en större roll i mitt liv än sport.

Men inte mycket.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » fre 29 maj 2009, 15:34

Johan skrev:Ja, det är den åsikten som gör att det blir roligt, när det finns läsare som verkligen inte vet hur de skall reagera. Jag brukade för övrigt ha med mig böcker till/köpa böcker vid längre turneringar när jag spelade pojk- och ungdomsfotboll. Och Catahya ställde upp i en korpfotbollsturnering en gång. Så jag blandar gärna.

Litteratur har spelat en större roll i mitt liv än sport.

Men inte mycket.

Fascinerande. Jag läste en gång om en genusvetare som hade följt några ungdomsfotbollslag och upptäckt att det var i den miljön som de unga männen stötte på det genusvetaren kallade medelklassvärderingar, varav de (enligt mig) negativa var bl a könsrollskonservatism och homofobi. Hur skulle du som har (haft) en fot i båda världarna säga att det förhåller sig med den saken? Är fandom mer könskonservativt än sportvärlden? Enligt dig, alltså.

Kul grej med korpfotbollen, förresten!
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Johan » fre 29 maj 2009, 18:18

Jag vägrar tro att det är särskilt ovanligt med riktigt engagerade bokläsare som har sysslade någorlunda mycket med sport i ungdomen. Det finns för många som har sysslat med lagidrott och för många läsare för det.

Jag slutade med lagidrott i sextonårsåldern – folk var ungefär jämngamla med mig. Då var jag förvisso med på fandoms mailinglistor et cetera, men jag blev inte riktigt en del av fandom förrän jag började gå på kongresser när jag var arton – och alla var äldre. Det skulle handla mer om en jämförelse mellan pojkar i yngre tonåren och en grupp vuxna män och kvinnor. För att inte tala om att de förstnämnda (lagidrottare i en småstad som, i de flesta fall, är födda samma år och därför stöter på varandra på fritiden, på skolan et cetera, utöver de kanske tre till fem dagar i veckan man lägger på träning och match, beroende på säsong) ser varandra oftare och har en mycket större chans att forma varandra. Bland sf-fans finns förvisso ofta återkommande drag, men det är ändå en relativt heterogen, utspridd skara som inte nödvändigtvis träffas särskilt ofta. Jag tror inte att svaret skulle vara meningsfullt, tyvärr.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 29 maj 2009, 18:34

Själv har jag aldrig varit särskilt intresserad av idrott men i grundskolan var jag riktigt bra på tre mycket specifika saker, som jag därför förstås också gillade att utöva.

Jag var mycket bra men inte bäst på bordtennis. Och kan fortfarande slå några meana forehandsmashar och göra ett par läckra backhandskruvar. De extremt få gånger - två, tror jag - som jag alls spelat efter femton års ålder har bollarna fortfarande suttit.

Jag kan slå ofantligt långt i brännboll, något som i början på åttiotalet demonstrerades på NasaConerna ute i fisksätra, då bakersta man i utelaget backade tjugofem, trettio meter när det var min tur. Och eftersom jag var mager i plugget sprang jag rätt fort och kunde därför göra frivarv.

Jag var bra på att serva i volleyboll. Men inget annat. Bara serva. Så när vi spelade mot andra skollag några gånger fuskade vi vid roteringen. Jag stod alltid kvar på serveplatsen (bakre högra hörnet), utan att domaren märkte det.

I övrigt är jag en komplett nolla vad gäller alla idrotter och fullständigt ointresserad av all slags idrott förutom hästhoppning, konståkning och tungviktsboxning, som jag däremot ser med stor fascination på TV. Alla tre.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Litteratur