New Weird

Om sf och fantasy

Re: Steph Swainston

Inläggav Jesper » tis 28 nov 2006, 22:22

jophan skrev:Miéville kändes som något helt nytt, revolutionär vänstergerilla och magi, magiska varelser i en skitig, sf-liknande storstadsmiljö med starka inslag av skräck; Swainston gör det inte.

Har du läst The Iron Dragons Daughter (som för övrigt ska få en uppföljare nästa år)? Den delar en hel del drag med Miévilles Perdido; speciellt den skitiga urbana miljön och klassperspektivet. Jag tycker även att Miévilles värld påminner en hel del om Chronopiautgåvan av Drakar och demoner.

Annars verkar The Year of Our War har fått ganska blandade recensioner. En del är helt tagna, medan andra tycker att det mest liknar en halvoriginell serietidning i bokformat.
Jesper
LoC-skribent

Inläggav jophan » tis 28 nov 2006, 22:27

Jesper skrev:Har du läst The Iron Dragons Daughter (som för övrigt ska få en uppföljare nästa år)? Den delar en hel del drag med Miévilles Perdido; speciellt den skitiga urbana miljön och klassperspektivet.

Ja, den har jag läst. Fast den känns inte New Weird alls, inte samma galna blandning. Den är mer sparsmakad och balanserad. Den känns också betydligt mer sf än vad Perdido gör. Fast jag håller med Tommy om att Perdido känns mycket sf-ig den med.

Jesper skrev:Annars verkar The Year of Our War har fått ganska blandade recensioner. En del är helt tagna, medan andra tycker att det mest liknar en halvoriginell serietidning i bokformat.

Och så jag, som gillar den utan att vara helt tagen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Jesper » tis 28 nov 2006, 23:28

jophan skrev:Ja, den har jag läst. Fast den känns inte New Weird alls, inte samma galna blandning. Den är mer sparsmakad och balanserad. Den känns också betydligt mer sf än vad Perdido gör. Fast jag håller med Tommy om att Perdido känns mycket sf-ig den med.

Båda känns lite grann som Cyberpunk, men de får inte mig att se dem som sf för det. Iron Dragon är fantasy rakt igenom och det är få böcker som arbetar så intensivt med genrens koncept och ikoner.
Jesper
LoC-skribent

Inläggav Skäggmonstret » ons 29 nov 2006, 13:23

jophan skrev:Miéville kändes som något helt nytt, revolutionär vänstergerilla och magi, magiska varelser i en skitig, sf-liknande storstadsmiljö med starka inslag av skräck;

Jag har bara läst The Scar och blev inte överdrivet imponerad. Han var visserligen bra på att bygga upp stämningen inledningsvis, men sedan stod berättelsen mest och stampade på stället. Det kändes inte så nytt, men det kan i och för sig bero på att jag själv har beskrivit liknande miljöer förut och känner mig bekant med idéerna. Idén med "the remade" (tror jag de kallades) var det som lockade mest. (Jag har i och för sig använt mig av lågteknologiska "cyborger" i egna berättelser, men hans vision var långt mer tilltalande än mina egna på det området. Där ska jag nog kunna knycka inspiration någon gång.)

Nu känner jag en störning i kraften. En trådklyvning är på gång.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav Johan_L » ons 29 nov 2006, 22:02

Jesper skrev:Jag tycker även att Miévilles värld påminner en hel del om Chronopiautgåvan av Drakar och demoner.

Som var en plankning av den bitvis oerhört underhållande Planescape-världen till Dungeons & Dragons.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Återgå till Litteratur