Hugo- och Nebulalistor

Om sf och fantasy

Hugo- och Nebulalistor

Inläggav Merry » mån 08 jun 2009, 20:12

Jag letar efter listor på nominerade och vinnare av Hugo resp. Nebulapriserna i format lämpliga för databehandling (.xls, .csv, .skv, .xml). Detta har visat sig svårare än jag trodde. Finns det någon som veta var man kan hitta dylika?
Merry
Fan

Re: Hugo- och Nebulalistor

Inläggav Sten » mån 08 jun 2009, 21:24

Merry skrev:Jag letar efter listor på nominerade och vinnare av Hugo resp. Nebulapriserna i format lämpliga för databehandling (.xls, .csv, .skv, .xml). Detta har visat sig svårare än jag trodde. Finns det någon som veta var man kan hitta dylika?

Google är din vän. Okej, okej, jag vet, men Google har en ohygglig mängd bra sökfunktioner som ingen någonsin använder.
Första träffen på ["hugo winners" filetype:xls] är den här filen med vinnare av tio olika priser från 1953 och framåt.

Den andra träffen är en fil med Hugo-, Nebula- och Campbellvinnare samt deras ålder när de vann priset.

Fast du vill ha alla nominerade i alla kategorier, va?
Locus har en lista med alla Hugo-nomineringar och en med alla Nebula-nomineringar, men du måste nog databehandla den listan lite själv när du har klistrat in den i ett praktiskt exceldokument. Vad är det du vill göra?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Merry » tis 09 jun 2009, 19:59

Sten skrev:Google är din vän. Okej, okej, jag vet, men Google har en ohygglig mängd bra sökfunktioner som ingen någonsin använder.

Google var min vän. =) Jag använde också filetype, och letade runt lite, men hittade i stort sett samma saker som du. Jag hoppades på att hitta något i stil med Locus-sidorna, fast färdigbehandlat.

Sten skrev:Vad är det du vill göra?

Informationsvisualisera datat, och se vad jag kan hitta (precis som människorna med åldersdiagrammen du länkade till). Stort tack för att du letade, dock, och åldersdiagrammen hade jag inte sett. =)
Merry
Fan

Inläggav Sten » tis 09 jun 2009, 21:21

Merry skrev:
Sten skrev:Vad är det du vill göra?

Informationsvisualisera datat, och se vad jag kan hitta

Som den här listan, typ?

Du har sett sammanställningarna från Locus?
Den högra kolumnen i http://www.locusmag.com/SFAwards/index.html

Nomineringar och vinster för massor av utmärkelser efter författare, till exempel.
Och några skojiga grafer.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Merry » ons 10 jun 2009, 14:56

Sten skrev:Som den här listan, typ?

Skulle kunna vara som den listan, men mer som graferna du länkade till nedanför.

Sten skrev:Du har sett sammanställningarna från Locus?
Den högra kolumnen i http://www.locusmag.com/SFAwards/index.html

Ja, jag vill verkligen åt Locus data, men i lämpligt format. Jag skulle kunna hämta hem och köra regexpar på HTML-koden, men det skulle ta en stund att skriva. Skall maila folket på Locus och fråga; det finns ju nån slags databas undertill.

Det hela började med att vi diskuterade skillnaderna mellan Hugo och Nebulapriserna, och då tänkte jag att det skulle vara kul att ta fram lite visualiserad statistik.
Merry
Fan

Återgå till Litteratur