Nova science fiction

Om sf och fantasy

Nova science fiction

Inläggav john-henri » tor 30 nov 2006, 00:24

Det här är möjligen oegentligt, men åtminstone jag skulle tycka att det var mycket intressant att – exempelvis här – både få lite feedback på det vi försöker göra med Nova, och kunna diskutera tidskriften med dem som förhoppningsvis läser den.

Min idé med att starta om Nova för snart tre år sedan var trefaldig. Den mest personliga delen var att jag alltid gillat att arbeta med tidskrifter: formen tilltalar mig, möjligheten att publicera texter jag själv tycker om tilltalar mig och, varför hymla med den saken, likaså möjligheten att ha ett forum där jag kan uttrycka egna synsätt och uppfattningar.
Ett andra motiv var helt enkelt att jag inbillade mig att det skulle kunna glädja andra att läsa författare jag själv uppskattar, kanske få tips på sådana de inte råkat stöta på eller bli påminda om andra de kanske läst men missat bra texter av. Det här förstärktes mycket under arbetet på min bok "Inre landskap och yttre rymd", eftersom det konkret var det som fick mig att på allvar läsa in mig på dagens science fiction och dessutom försöka ta igen en del av det jag missat under de åtskilliga år jag nästan bara läst inom andra fält.
Och det tredje var en hos åtminstone mig ökande irritation över att sf tyckts försvinna fullständigt ur det svenska förlagsutbudet. Under 1970- och 1980-talet publicerades stora mängder sf på svenska, både i original och i översättning. Under 1990-talet sinade utgivningen och ett par år in på 2000-talet hade den upphört helt. "Konkurrenten" Jules Verne-magasinet hade minskat från sex 80-sidiga nummer om året till fyra 32-sidiga och dessutom börjat trycka om material som tidigare publicerats på svenska. I bokform kom enstaka romaner av bestsellerförfattare utan att sf nämndes vare sig på omslag eller i recensioner. Medan i gengäld mestadels andefattig fantasy i mångromanserier vällde ut som aldrig förr. Det här irriterade åtminstone mig, om inte annat så därför att jag medger att jag är naiv nog att anse att science fiction som litterär form faktiskt har inte oviktiga saker att säga. Och följaktligen menade jag att det fanns ett självändamål i att en innehållsrik sf-tidskrift på svenska existerade i handeln och på biblioteken.

De snart tre år som gått har delvis varit en besvikelse. Antalet läsare är alldeles för litet för att ekonomiskt bära Nova; varje nummer går med förlust. Jag är beredd att täcka den förlusten, men det förutsätter att jag själv har andra inkomster som gör den saken möjlig, och det kan jag ju knappast garantera längre än något år i taget. Tidskriften har under 2006 haft ett litet kulturtidskriftsstöd (25.000 kronor), och det har hjälpt men inte inneburit att utgivningen gått ihop.

Så en sak jag vore mycket intresserad av vore idéer om hur Nova skulle kunna hitta fler läsare. En annan är naturligtvis vad de som i dag är läsare tycker om innehållet. Vad saknar de? Vad gillar de? Vad ogillar de? Och en tredje är vad de tror skulle gå att göra för att Nova också skulle kunna attrahera alla dem som måste ha sett den på Sf-bokhandeln, eller Pres-Stop butiken, eller biblioteket – men struntat i att läsa den.

Fältet är, förstås, fritt. Men jag menar allvar med att jag gärna lyssnar på synpunkter. Och diskuterar.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav J-h:n » tor 30 nov 2006, 01:17

Håhå jaja. Som läsare gillar jag Nova skarpt och tycker det är utmärkt att det finns ett bra svenskt sf-magasin; som bokhandlare har jag funnit den ihärdigt svårsåld. Den sf som säljer på svenska är fortfarande den gamla som alla känner igen, Asimov och Douglas Adams. De läsare som vill ha nyare och/eller mer kvalificerad sf har vant sig vid att läsa den på engelska. Någon återväxt av yngre läsare finns knappt alls. Jag vet inte riktigt vad man kan göra åt den saken och har inga direkta förslag. Jo, förresten, kanske ett: mer igönenfallande omslag. Nova ser väldigt akademiskt och torrt ut, inte direkt inbjudande för den som inte vet vad det är. Jag inser förstås att fyrfärgstryck skulle ställa sig dyrt, men en så enkel sak som större och tydligare logotyp och kanske snäppet mer populistisk design kan väl aldrig skada. (Fast det är inget mirakelmedel heller, förlaget Onsdags Elizabeth Moon-utgåva går inte heller något vidare trots att den ser ut som riktig gammaldags kiosk-sf.)
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Johan » tor 30 nov 2006, 08:10

Jag tycker om Nova. En välgjord, fyllig litteraturtidskrift är alltid intressant, och många av novellerna som publiceras är riktigt bra – Ted Chiangs och Harlan Ellisons är väl de jag först och främst kommer att tänka på från de senaste numren. Det som jag allra helst hade sett i större utsträckning är nyskrivna, svenska science fiction-noveller, men det är väl inte det enklaste att skaka fram sådana med bibehållen kvalitet.

(Min främsta invändning mot just Nova är väl irritationen över att få brev som säger att min prenumeration upphör i och med att jag får mitt tredje nummer, efter 6 och 7/8.)

Jag brukar göra reklam för svenska fantastiktidskrifter i allmänhet i diverse sammanhang, utan att det lockar några större mängder. De som jag har fått att börja prenumerera på Nova har väl huvudsakligen varit personer som läste den på åttiotalet och sedan inte märkt att den återuppstått. Kombinationen av de i Sverige exotiska djuren novelltidskrift och science fiction verkar skrämma många som liksom jag var för unga för att vara med då.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Skäggmonstret » tor 30 nov 2006, 09:21

Johan skrev:Det som jag allra helst hade sett i större utsträckning är nyskrivna, svenska science fiction-noveller, men det är väl inte det enklaste att skaka fram sådana med bibehållen kvalitet.

Bristen på sådana beror väl till ganska stor del på att författare med någon form av ekonomisk självbevarelsedrift hellre skriver något annat. Hur ofta förekommer svenska noveller i Nova idag? (Själv har jag precis råd med mat och hyra, men inget mer. Lyx som tidskriftsprenumerationer får vänta tills efter genombrottet.)
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav jophan » tor 30 nov 2006, 09:23

Jag kommer på tre saker:

Ihärdig marknadsföring mot landets folkbibliotek
Regelbunden utgivning
Blickfångande omslag

Just nu lider Nova av att det är ett hobbyprojekt som sköts när redaktören har tid över, och av att all möda läggs på själva texten och nästan ingen på marknadsföringen. Tror jag.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » tor 30 nov 2006, 09:45

Jophan tror försts fullständigt rätt.

Jag har själv varit gravt irriterad på oregelbundenheten i utgivningen och därför (som redaktionen vet) ansträngt mig för att den ska komma rätt i tid inom ungefär ett halvår. Det ser också ut att lyckas. Men jag har en stark känsla av att den saken inte kommer att medföra att jag plötsligt får mer tid över till marknadsföring.

Vilket inte hindrar att idéer och förslag vore synnerligen välbehövliga och -komna. Eller frivilliga marknadsförare, vad det beträffar.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » tor 30 nov 2006, 14:34

Jag får börja med att säga att jag skam till sägandes inte har läst alla de Nova-nummer som kommit ut. Jag brukar börja i dem när de kommer men sedan blir jag ofta distraherad av något annat och de halvlästa numren sedimenterar sedan i min att-läsa-hög. Att jag i första hand klassar mig själv som en romanläsare snarare än en novelläsare bidrar naturligtvis också. Och fortfarande brukar jag bli positivt överraskad varje gång jag börjar läsa ett Nova-nummer. Jag kan inte påminna mig att jag tyckt att några noveller varit dåliga (vilket de flesta tidskrifter jag läser brukar innehålla), och många har varit riktigt bra.

Vad det gäller att nå ut till läsare så har andra redan sagt mycket av det jag hade tänkt att säga:

- Omslaget måste se häftigt ut. Jag är en stor vän av Nicolas illustrationer, men jag kan inte säga att de står ut i tidskriftshyllan intill ett nummer av Fenix eller så. Färg torde vara ett krav.

- Kom ut i tid, så att man inte känner sig lurad på nummer som man betalat för.

Vad det gäller marknadsföring tror jag att det kan ligga något i det som Johan skrev om bristen på svenska noveller. Det är ont om kända namn som skriver sf-noveller i Sverige, men samtidigt kan man konstatera att Onsdag lyckades få ihop en antologi med just sf-noveller. Det skadar ju inte att fråga mer eller mindre kända författare som kan tänkas producera lämpligt material om de har något på lager (Lars Jakobsson, John Ajvide Lindqvist, Bertil Mårtensson, etc).

Jag undrar om det inte också kan vara intressant att medvetet och uttalat säga att varje nummer innehåller någon eller några svenska noveller. Jag vet att det finns en rätt stor mängd personer som skriver utan att vara vare sig kända eller i någon större utsträckning publicerade. Ovan nämnde Johan är en, Skäggmonstret är en annan liksom för den delen undertecknad. Att det finns fler framgår exempelvis av Schakt-antologierna. Motivationen att prenumerera på en tidskrift bör rimligen öka om den explicit säger sig vilja publicera precis det man själv skriver och hoppas kunna publicera. Ansamlingar av människor av den här typen finns exempelvis på SKRIVA-listan och inom Catahya.

Samtidigt kräver detta att man från redaktionellt håll är beredd att jobba med dessa skribenter för att få fram texter som står sig i den internationella konkurrens som resten av Novas material kommer att utgöra. Om de svenska novellerna konsistent upplevs som sämre än de översatta kommer det att slå tillbaka. Just nu är det glest med de svenska sf-författarna, men att det inte finns någonstans för sådana att publicera sig gör naturligtvis att det blir en än högre tröskel att skriva inom genren.

Jag befinner mig just nu tjugo mil från mitt bibliotek och kan inte kolla, men jag har inget minne av att jag sett reklam för Nova i någon av de andra tidskrifter för fantastisk litteratur som faktiskt publiceras. Byt annonser med dem! Andra ställen där det möjligen kan vara intressant att synas är exempelvis spelrelaterade magasin som Fenix och Signaler från Sverok (tidigare Sverox).

Ett sätt att skaffa sig tillgång till svenskt material förutom att tråla på listor och webbforum är att (som Mitrania brukar göra) arrangera en tävling. Priset behöver antagligen inte vara mer än publicering och en prenumeration eller något i den stilen. Jag kan självfallet inte ansvara för kvaliten på bidrag fådda på det sättet, men att döma av de tävlingsbidrag som brukar komma in på SKRIVA-listans tävlingar så bör det finnas bidrag som håller för publicering.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Johan » tor 30 nov 2006, 14:55

Ett sätt att skaffa sig tillgång till svenskt material förutom att tråla på listor och webbforum är att (som Mitrania brukar göra) arrangera en tävling. Priset behöver antagligen inte vara mer än publicering och en prenumeration eller något i den stilen. Jag kan självfallet inte ansvara för kvaliten på bidrag fådda på det sättet, men att döma av de tävlingsbidrag som brukar komma in på SKRIVA-listans tävlingar så bör det finnas bidrag som håller för publicering.

Exempel från de senaste åren från vilken man kvliatet man fått in (förutsatt att man litar på juryn, naturligtvis) när sådana tidigare anordnats.

2005, ingen prissumma
Dårskapens lov, Petri Salin, science fiction, senare publicerad i Enhörningen 11
Spegelmästaren, undertecknad, fantasy
En del av mig, Viktor Eikman, science fiction

2006 hade ett förstapris på 500:-, andrapris på 300:- och tredjepris på 200:-. De bidragen postades aldrig på SKRIVA-listan. Gabriel, a.k.a. Skäggmonstret, vann med en (fantasyaktig, skulle jag nog beskriva den som?) novell som mig veterligen inte ligger uppe någonstans. Min andraprisnovell (science fiction) lade jag upp här för ett tag sedan.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Skäggmonstret » tor 30 nov 2006, 17:21

Johan skrev:Gabriel, a.k.a. Skäggmonstret, vann med en (fantasyaktig, skulle jag nog beskriva den som?) novell som mig veterligen inte ligger uppe någonstans.

Just ja. "Vaken" har jag för mig att det var. Om jag minns rätt så erbjöd jag brödrosttorsken att använda den i nästa nummer av Annanstans. Fast jag kanske minns fel.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Väntar på nästa ...

Inläggav George » tor 14 dec 2006, 10:42

Gillar Nova skarpt, men undrar om det har kommit något nytt nummer efter nummer 6. Brevinkastet grinar elakt över reklamen - men Nova lyser med sin frånvaro. :cry:

George Bobjörk
George
LoC-skribent

Inläggav john-henri » tor 14 dec 2006, 12:23

Åjo, efter nr 6 har kommit dubbelnumret 7/8 med en förskräcklig massa sidor, och nr 9 ska enligt samtal med tryckaren för två minuter sedan levereras nu på tisdag, den 19 december. Varefter nästa nummer kommer att gå i tryck tämligen omgående, ännu ett gigantiskt dubbelnummer med "James Tiptree" som tema.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav pinkunicorn » tor 14 dec 2006, 12:33

Så man kan hoppas på något att läsa i julhelgen, alltså. Å andra sidan har jag några halvlästa nummer kvar fortfarande, så jag klarar mig ett litet tag till än. :wink:
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav tompe » tor 14 dec 2006, 16:16

Angående Nova kan man kolla på någon webbsida prenumerationsstatusen? Jag har en känsla av att jag kanske glömt förnya LSFF:s prenumeration...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

RE: Nova SF

Inläggav A_R_Yngve » lör 16 dec 2006, 22:00

Jag var en hängiven läsare av den första NOVA SF på 1980-talet.

Sedan har jag, som så många andra, vant mig vid att läsa på engelska.

Förslag om hur *nästa* version av NOVA SF ska klara sig:

1. Omslag och logo måste göras mer iögonenfallande. Alltså så att presumptiva köpare kan se tidskriften utan teleskop.

2. Magasinet bör också bli tillgängligt i digital utgåva för andra media - Internet, e-bokläsare, kanske mobiltelefoner? Tänk teknologisk utveckling -- ni vet, som i sån därna "sajens fickschån"? :wink:

3. Om magasinet ska ha nån långsiktig chans, måste svenska massmedia bli mer SF-vänliga från grunden.
D.v.s. om "vanligt folk" vänjer sig vid tanken på att svensk SF finns och inte är ett direkt skrattretande koncept, kommer de att söka upp tryckt SF. Använd kontakter i kulturlivet för att uppmuntra inhemsk produktion av SF för TV, DVD, biograffilm och spel.

(Alltså: börja inte med kultursidorna, utan så att säga i "rännstenen".)

4. Få Steven Hägg att börja illustrera svensk SF igen.
:wink:
A_R_Yngve

Inläggav john-henri » ons 20 dec 2006, 00:20

Jag återkommer med kommentarer till några av synpunkterna här. Men för ögonblicket ville jag bara (förhoppningsvis) glädja med att berätta att Nova sf nr 9 postas i morgon, den 20 december, efter att i kväll äntligen ha levererats av tryckaren.

John-Henri
john-henri
BNF

Nästa

Återgå till Litteratur