Nova science fiction

Om sf och fantasy

Inläggav åka » ons 20 dec 2006, 22:26

Trevligt! Hoppas att jag är kvar som prenumerant nu bara.
åka
Fan

Inläggav john-henri » tor 21 dec 2006, 00:18

Nä, det är du inte. Men eftersom nästan alla de prenumerationer som gått ut visade sig tillhöra närstående aktiva fans har ni fått numret allihop ändå, med en liten lapp som talar om vad som hänt.

John-Henri

PS. Oblygt barnskryt: http://www.motussalto.com/kollage/defau ... ule_pk=247

(Hugade ombeds klicka vidare på länken "Skånecupen den 17 december" och därefter förslagsvis kolla bilden till höger i rad 3.)
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav john-henri » tor 02 aug 2007, 21:52

Till båtnad för närstående, prenumeranter och andra lidande kan meddelas att Nova nr 10/11 enligt telefonbesked i dag från tryckeriförmedlaren Helmuth kommer att levereras från tryckeriet i nästa vecka. Detta är alltså det sedan urminnes tider aviserade temanumret kring James Tiptree jr, och jag törs faktiskt rekommendera det mycket varmt.

Till det fogar jag inte utan en viss stolthet att samme Helmuth samtidigt som han levererar numret kommer att i handen få en CD-rom-skiva med den kompletta layouten till nr 12, som alltså är klart. Normal tryckerihantering tar runt fyra veckor, så nr 12 torde alltså utkomma i början på september. Arbetet på nr 13 pågår med viss flit.

Jag är medveten om att förseningarna varit bedrövliga. Men försöker faktiskt arbeta in dem. Förhoppningsvis är jag inte alldeles ensam om att tycka att Nova behövs.

Jhn-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Johan » fre 03 aug 2007, 00:38

Goda nyheter. :)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Ben » fre 03 aug 2007, 12:32

john-henri skrev:Till båtnad för närstående, prenumeranter och andra lidande kan meddelas att Nova nr 10/11 enligt telefonbesked i dag från tryckeriförmedlaren Helmuth kommer att levereras från tryckeriet i nästa vecka.

Finfint! Du har väl fått min adressändring? Senaste nummer av Nova gick ännu till fel adress.
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav Rymd-Olov » mån 13 aug 2007, 10:29

Jag vet inget om ekonomiska förutsättningar, etc, men tänkte ändå ge en liten synpunkt.

Svaret på frågan "Hur får man folk att läsa Nova?" torde väl vara detsamma som det på frågan "Hur får man folk att läsa sf öht?". Och det är det ingen som vet...

En sak som jag kom att tänka på är att många jag känner verkar vara väldigt ovilliga att betala för just en tidskrift. Böcker får kosta , men inte tidningar.

Kanske vore det därför en idé att med jämna mellanrum publicera en hel kortroman/långnovell (det borde väl finnas en hel del sådana att plocka av) och sedan skylta stort med det på omslaget. Då kanske presumtiva köpare känner att det är värt att köpa Nova istället för en pocketbok.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Emily » mån 13 aug 2007, 11:14

Jag tror att man börjar närma sig problemet när man ställer sig frågan som flera har ställt nämligen hur får man folk att läsa sf?
Jag jobbar på ett av Stockholms större bibliotek där vi har ovanligt mycket sf (och även ovanligt mycket fantasy). Och att få de icke initierade att gå till dessa avdelningar är en av de stora utmaningarna.

Det som man kan försöka göra, och som kanske kan fungera i Nova är att ha tema-nummer med ämnen som folk kan relatera till eller känner intresse för. Man kan, som ett exempel, ha ett nummer om miljöförstöring som är ett "hett" ämne. Här skulle det då vara lämpligt att skriva om böcker som Kim Stanley Robinsons senaste trilogi. Det finns mängder med andra sf-böcker som kan knytas till detta ämne.

Sen gäller det förstås att nå fram till alla dess presumptiva läsare, hur Nova skulle göra det har jag inga fler tips än de som redan nämnts.
Emily
WAHF

Inläggav john-henri » tis 14 aug 2007, 03:35

Det är mycket möjligt att du har rätt. Kom med förslag på noveller i ett temanummer om miljökatastrofer!
I någon liten mån är väl det beramade nr 10/11 (där – suck – sista budet från tryckeriet nu är att det levereras på torsdag den 17 augusti) ett temanummer. Så gott som hela novellmaterialet är av James Tiptree, jr, och hon skrev som ingen annan sf-novellist om genus och död, som var hennes grundläggande teman; dessutom tyckte jag att det kunde vara på sin plats att låta ledaren i det numret handla om kvinnosyn i sf och om kvinnor som skrivit sf. Så även om Nova förhoppningsvis inte brukar vara speciellt mansinriktat annars heller är det här ett nummer som ägnar nästan 280 sidor åt ett helt och hållet kvinnligt perspektiv på sf. Jag har åtminstone något slags vag tanke på att skicka det till sådana kritiker som kanske kan tänkas tycka att det är intressant, och förslag på sådana mottas gärna.
Håller sig förresten ditt bibliotek med någon prenumeration? Hittills är det, lite dystert, inte mer än ett 15-tal bibliotek som gör det.
Och hur man ska få svenskar att läsa sf är jag inte människa att räkna ut. Tvärtom, höll jag på att säga: sedan jag började ägna mig åtminstone från och till åt att ge ut det har synbarligen antalet läsare minskat både stadigt och katastrofalt. Kan det bero på att svenskar är så ofattbart konservativa? (Jo, seriöst; ingen annan nation i världen är såvitt jag vet så otroligt skraj för förändringar att den röstat fram samma parti till regeringsmakten nästan obrutet i över 70 år, och ingen annan kultur jag känner till är heller så maniskt inriktad på att i litteratur och film visa en landsbygdsbefolkning som sedan ett halvt århundrade i verkligheten omfattar bara enstaka procent av invånarna.)

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Emily » tor 16 aug 2007, 11:40

Mitt bibliotek har Nova, däremot ingen prenumeration utan vi beställer var nummer för sig.
Tipsa tidskriften Bang om Tiptree-numret. Det är säkert många som skulle vara intresserade av den delen sf/litteraturhistoria.
Emily
WAHF

Inläggav Rymd-Olov » tor 16 aug 2007, 12:45

www.feminetik.se har de ett kalendarium. Lägg in Novanumrets släppdatum där.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jason » mån 20 aug 2007, 22:36

Jag har försökt intressera ett fåtal personer som gillar SF, men de verkar ointresserade av novellformen. Så Nova SF verkar inte vara något för dem fastän de annars älskar SF. Försökte t o m låna ut ett temanummer om Simak till en som jag vet älskar honom. Inte ens det verkade gå.

Jag tror tyvärr det är romanformen som räknas. Så... Kanske borde du snarare satsa på romaner i pocketformat eller något...

En annan sak som kanske kan verka som löjlig kritik är att vissa som jag visat Nova SF för har fått för sig att det är någon slags pocketbok och inte en tidskrift. De får felaktiga associationer.
jason

Inläggav Henke » mån 20 aug 2007, 23:19

Jag fick hem Nova idag, den som väntar på något gott, väntar aldrig för längre. Själv älskar jag noveller framför tjocka romaner. Och temanumret med James Tiptree, jr, efter tre lästa noveller, är något av det bästa jag har läst hittills (i år) och mera noveller av henne, plus fyrtio sidor av kvinnliga science fiction författare. Hennes bibliografi, en biografi, så nu måste jag köpa boken James Tiptree, Jr.: The Double Life of Alice B. Sheldon! Och temanumret med Simak är något också helt underbart att läsa - själv har jag aldrig läst en roman av Simak, dock endast de noveller som finns med i numret med honom. Vilket jag en annan gång har påpekat här var helt fantastisk. Speciellt novellen Ett dödsfall i huset - kanske ska man läsa någon roman av honom...men så länge man kan läsa en hög av bra noveller av honom eller någon annan, så tror jag allt att jag håller mig till noveller. Så jag tycker nog allt att Nova ska vara just som den här - det enda tråkiga är att den inte kommer oftare...
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Livgivare » mån 20 aug 2007, 23:20

Flyers brukar hjälpa lite för att få folk till att intressera sig. Så ha alltid en bunt flyers på festivaler som troligtvis har folk som kommer som är intresserade i SF. Kanske Kulturfestivalen i Stockholm nästa år våre nått? Flyers kan man också sätta upp med nitar på trädstammar runt om i staden (be sina läsare sätta upp några). Vara med på Bok och bibliotekmässan i GBG kanske med flyers och bokbord?

Tematänk i tidningen skulle vara bra som någon sa.

Kanske det skulle gå med nätupplaga också, då det skulle bli mindre tryckerikostnader och lättare och få till flashigare grafik?

Att få folk att läsa SF och F är inte det lättaste, man måste kanske på något sätt avmystifisera litteraturen, göra den lika kul och underhållande (och som ett led i detta göra läsaren mer intelligent - tänk på hur det känns för de flesta att läsa deckare när man vet vem mördaren är) som annan litteratur mestadels deckare i så fall. Kanske också få folk att bli barn och ungdommar på nytt, vem kommer inte ihåg alla de goda stunder man låg och läste med lampan tänd mitt i natten när man var 14 år gammal?

Mina tankar, som faktiskt inte läser Nova då jag inte viste om att det fanns ett sådant magasin!
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav jason » tis 21 aug 2007, 19:58

Henke skrev:Så jag tycker nog allt att Nova ska vara just som den här - det enda tråkiga är att den inte kommer oftare...

Låter bra. Håller med om att Nova SF är bra. Men jag eller min kompis brukar köpa den istället för att prenumerera.
jason

Inläggav Johan » ons 22 aug 2007, 20:00

Jag tycker om tidskrifter i allmänhet och fantastiktidskrifter i synnerhet och brukar alltid försöka intressera science fiction-, skräck- och fantasyläsare för de tidskrifter som faktiskt finns på svenska. Tror att jag skall ha lyckats få en bekant att haka på Nova sf så sent som idag, om jag inte misstar mig. Men visst är det inte alltid enkelt; de flesta är vana vid att skönlitterär pappersläsning är att läsa romaner och många blir en smula misstänksamma mot det här noveller och tidskrifter och sådant som inte kommer i bokform över huvud taget.

Kortromaner är ju ingenting som är ovanligt i Nova. Personligen skulle jag tycka att det skulle vara synd med fler, för tidskrifter läser jag för novellerna, essäerna, ledarna och allt det där. Romaner får man i sig så många ändå.

Härligt ambitiös ledare i senaste numret, förresten.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur