Nova science fiction

Om sf och fantasy

Inläggav jason » ons 22 aug 2007, 21:58

Johan skrev:Romaner får man i sig så många ändå.

Menar du verkligen SF-romaner på svenska? Nja... I så fall kan jag inte hålla med riktigt. En äldre bekant var inne på SF-bok för något år sedan typ. Han kan inte engelska. Blev lite förvånad över att SF-bokhandeln knappt hade några SF-romaner alls på svenska. Och köra romaner i tidskrifter är kanske inte heller bästa sättet att möta den typen av läsare. För ingen förväntar sig ju att finna romaner i tidskrifter.
jason

Inläggav Johan » ons 22 aug 2007, 22:20

Nä, jag pratade om tidskrifter och romaner i allmänhet och inte specifikt science fiction- eller allmänt fantastikinriktade sådana. Det sista där gällde inte nödvändigtvis vad jag tror kommer få fler intresserade av Nova sf utan vad jag själv vill läsa (därav "personligen").

Sf-romaner på svenska är det ont om, förstås, men jag läser ändå hellre amerikanska och brittiska (kort)romaner, som det ofta är, på engelska än på svenska (men jag vet att till exempel du inte gör det).
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jason » lör 25 aug 2007, 22:03

Johan skrev:Nä, jag pratade om tidskrifter och romaner i allmänhet och inte specifikt science fiction- eller allmänt fantastikinriktade sådana. Det sista där gällde inte nödvändigtvis vad jag tror kommer få fler intresserade av Nova sf utan vad jag själv vill läsa (därav "personligen").

Sf-romaner på svenska är det ont om, förstås, men jag läser ändå hellre amerikanska och brittiska (kort)romaner, som det ofta är, på engelska än på svenska (men jag vet att till exempel du inte gör det).

Vilken målgrupp riktar sig Nova SF till? Knappast de som hellre läser SF på engelska än på svenska. Näe... Det är personer som gillar SF men inte är så bra på engelska först och främst. Eller de som av någon anledning föredrar att läsa SF på svenska. Och då kommer frågan. Innan de börjar läsa Nova så borde de ju "snöa in" på det här med SF någonstans. Hur ska den målgruppen kunna göra det när det knappt existerar några SF-romaner på svenska? Innan man börjar läsa en specialtidning så bör ju ens eget "specialintresse" födas på något sätt.
jason

Inläggav åka » lör 25 aug 2007, 23:04

Jag uppfattar inte Nova som en specialtidning. Jag skulle ha kunnat tro att någon som sett några sf-filmer och tycker att det kan vara coolt med sf börjar läsa Nova på skolbiblioteket, och sen fortsätter vidare därifrån. Det kanske inte är så särskilt ofta, men för mig verkar det vara ett rimligt scenario.
åka
Fan

Inläggav Johan » sön 26 aug 2007, 19:18

Åh, men jag läser hellre science fiction, liksom alla andra typer av litteratur, på svenska än på engelska – bara med undantag för de fall då den råkar vara skriven på det sistnämnda språket från första början. Men utöver att det dyker upp svenska texter då och då, och allt det där i Nova sf som jag tycker om att läsa som inte är skönlitteratur, och att jag håller med om att det är viktigt att det finns science fiction på svenska och en ambitiös svensk tidskrift inriktad på just science fiction, så samlar Nova också engelskspråkiga noveller som kan vara lite krångligare att få tag på än kortromaner i Sverige. Och det är mycket trevligt även för min läsning.

Men det skall poängteras att det här inte alls behöver handla om vad som är bra för Nova. Som jag har poängterat är det här vad jag som enskild prenumerant och läsare säger att jag uppskattar. För det hoppas jag också har i tråden att göra. :)
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav friq » tis 25 sep 2007, 09:40

Tänkte bara fråga hur det går med senaste numret, Tiptree-numret. Har det kommit ut? Det hat åtminstone inte ramlat ner i mitt brevinkast ännu.
friq

Inläggav john-henri » tis 25 sep 2007, 09:58

Tiptreenumret (nr 10/11) utkom för en månad sedan; någon av de närmaste dagarna utkommer nr 12. Tala gärna om vem du är, dyre "friq", så ska jag kolla vad som har hänt; prenumerantexemplaren postades kring den 20 augusti.

Apropå: ett ex har kommit i retur, det till Gert Fredriksson; posten säger att han flyttat och att eftersändningen upphört att gälla. Har någon en giltig adress till honom vore jag tacksam.

I båda fallen kan ju den som vill säga något eposta privat: john-henri@replik.se

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav J-h:n » tis 25 sep 2007, 14:23

john-henri skrev:Tiptreenumret (nr 10/11) utkom för en månad sedan

SF-Bokhandeln har inte fått det än. Borde den inte ha det?
J-h:n
Letterhack

Inläggav john-henri » tis 25 sep 2007, 23:34

Jo, det borde den förstås. Vanligtvis levereras den personligen, men sorterade omständigheter (noll tid) medförde denna gång att jag trots upprepade försök inte lyckades. Den postades i alla fall i torsdags i förra veckan till SF-bokhandeln, Bibliotekstjänst och Wettergrens, de tre trogna beställarna (även om SF-bokhandeln kontinuerligt minskat antalet exemplar den beställer medan i stället Wettergrens ökat det, ett kuriöst förhållande som i riktigt mörka stunder får mig att undra om SF-bokhandeln verkligen gör några nämnvärda ansträngningar att sälja svensk sf... en paranoia som för övrigt understryks en smula av det faktum att Nova veterligen hittills aldrig fått ens en ruta i någon av bokhandelns kataloger). Hur som helst bör väl filialerna få sina exemplar från Stockholm endera dagen.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav J-h:n » ons 26 sep 2007, 00:07

john-henri skrev:ett kuriöst förhållande som i riktigt mörka stunder får mig att undra om SF-bokhandeln verkligen gör några nämnvärda ansträngningar att sälja svensk sf...

Åjo, fast det är svårt, vilket understryks av att det inte går sådär förfärligt mycket lättare att sälja den sf som ges ut av det förlag som delvis delar ägare med bokhandeln själv.

john-henri skrev:en paranoia som för övrigt understryks en smula av det faktum att Nova veterligen hittills aldrig fått ens en ruta i någon av bokhandelns kataloger

Den saken bör vi däremot ta åt oss för. Jag ska tala med de högre makterna under bokmässan i helgen.
Letterhack

Inläggav john-henri » fre 28 sep 2007, 11:10

Enligt telefonbesked i dag levereras Nova science fiction nr 12 från tryckeriet på måndag och bör följaktligen kunna postas till prenumeranterna på tisdag den 2 oktober.

Jag har tidigare undrat om någon har en korrekt adress till Gert Fredriksson (den från vilken post returneras var Bergavägen 1, 184 31 Åkersberga). Nu undrar jag också om någon har en korrekt adress till Johnny Bakken (returer från N-2280 Gjesåsen, Norge).

För de här som inte är prenumeranter: Nova 10/11 var ett temanummer med en kortroman och sju noveller av James Tiptree, jr, 1970-talets mest nydanande, omdiskuterade och hyllade sf-novellist och pseudonym för psykologen Alice Sheldon. Ledaren handlade om kvinnosyn i sf och kvinnor som skriver sf, och Sheldon presenterades i en essä och en bibliografi. Nr 12 har mer blandat innehåll: noveller av Ted Chiang, Janis Ian, Connie Willis, Geoffrey Landis och Wilson Tucker; dessutom en essä om svensk science fictions och fandoms föregångsman Sture Lönnerstrand, samt bland annat det första kapitlet ur en av hans aldrig publicerade romaner.

Det finns dock inga skäl att misströsta. Än har Nova plats att ta emot enstaka ytterligare prenumeranter, så det går bra att sälla sig till den exklusiva skaran. Relevant information återfinns nedan.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav john-henri » fre 28 sep 2007, 18:35

Se gärna ovanstående postning om nästa nummer av Nova.

Jag har fått epost från några Nova-läsare, som såvitt jag begripit också är inloggade på det här forat. I ett annat sammanhang har jag skrivit ett slags svar till de mail jag hänsyftar på här, och som du rimligtvis bäst själv vet om du är en av dem som skrivit; jag talar om de mail som haft synpunkter på Novas novellurval ur framför allt genussynvinkel. De som hört av sig lär inte bli märkbart lugnade av nummer 12, som bland annat bjuder på Geoffrey Landis novell "Genom mörkret". Så för allt i världen; så här har jag sagt:

En gång för alla, på under senare tid flera gånger förekommen anledning: jo, jag intresserar mig för "avvikande" former av sexualitet och inte minst för de spår flator och bögar och transor avsätter i litteraturen; ja, Nova science fiction publicerar en knappast dominerande men förmodligen märkbar mängd noveller som har den här sortens inriktning; "förklaringen", om nu någon sådan ska behövas, är väl för det första att jag är klassisk liberal och faktiskt inte känner någon speciell preferens för traditionell heteronormativitet utan tycker att alternativen är likvärdiga, för det andra att min halvsyster levde öppet lesbiskt vilket medförde att jag sedan åtminstone tioårsåldern eller hur gammal man nu är när den sortens reflexioner över huvud taget börjar förekomma var mycket medveten om att det fanns alternativ till heterorelationer; för det tredje att jag har förmånen att räkna inte så få bögar och flator till mina närmaste vänner; för det fjärde att jag är mycket och förstahandsmedveten om att den stora majoriteten människor faktiskt är bisexuella förutsatt att de bara struntar i de för tillfället rådande normerna. Förhoppningsvis tillfredsställer det svaret dem som epostat mig med synpunkter på just den här aspekten på Nova under de senaste månaderna.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 28 sep 2007, 18:50

john-henri skrev:Jag har fått epost från några Nova-läsare, som såvitt jag begripit också är inloggade på det här forat.

Forumet. "Forat" är en omöjlig konstruktion, eftersom den är både singularis och pluralis på en gång.

Kör hårt,
Sheriffen
(för dagen ordmärkare)
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 05 okt 2007, 23:49

jason skrev:Och köra romaner i tidskrifter är kanske inte heller bästa sättet att möta den typen av läsare. För ingen förväntar sig ju att finna romaner i tidskrifter.

Lite lattjo, faktiskt, med tanke på att massor om inte till och med flertalet sf-romaner så sent som på 80-talet, i alla fall, gick som följetong i sf-magasin innan de publicerades i bokform.

Och i alla fall en kortroman har ju Nova haft, den av Börje Crona.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav OsloPC » lör 06 okt 2007, 12:53

Sheriffen skrev:Och i alla fall en kortroman har ju Nova haft, den av Börje Crona.

Og noen figurerte jo der også :D
OsloPC
Letterhack

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur