The Magazine of Fantasy & Science Fiction, värde etc?

Om sf och fantasy

The Magazine of Fantasy & Science Fiction, värde etc?

Inläggav ArkhamVoid » ons 12 aug 2009, 16:38

Hej,

Tänkte jag skulle påbörja min aktivitet här på forumet med en förfrågan om värdet på gamla nummer av tidskriften vars namn står i trådrubriken. En bekant till mig sprang på en hög nummer av magasinet, vars svenska motsvarighet visst ska vara JVM. Jag kollade inte på alla, men de såg ut att vara i gott skick och de flesta var utgivna 1973-74, plus minus ett par år. Minns att jag kände igen många av novellisternas namn från Inre Landskap/Yttre Rymd, dock är de enda namnen jag påminner mig om nu Larry Niven och Asimov. Fanns säkert noveller från Heinlein och deras likar med. En ganska namnkunnig tidskrift alltså. Exakt hur många nummer min kamrat kommit över vet jag inte, men det var väl åtminstone en halv hyllmeter, eller en aln, däromkring. Han fick köpt dessa för det facila priset av 2:-/st.

Så min stilla undran är, har min bekante kommit över en guldgruva här? Hur mycket skulle de kunna vara värda, är de vanligt förekommande på marknaden?
Mvh
Andreas
ArkhamVoid
WAHF

Inläggav john-henri » fre 14 aug 2009, 22:30

Särskilt ovanliga är de inte. Värdet beror i viss mån på vilka författare som medverkat i ett bestämt nummer (de nummer av F&SF där Stephen King bidragit är till exempel rätt mycket mer värda än andra, liksom de med originalbidrag av Dean Koontz och enstaka andra), men generellt sett går det nog att köpa de allra flesta nummer av tidskriften antikvariskt för runt 2 dollar. Och det gäller faktiskt så gott som alla nummer ända sedan starten 1949; med andra ord kan man nog få ihop en komplett samling för mellan tolv och femtontusen kronor. Knappast någon guldgruva om man ser till pengarna, alltså. Men däremot i rätt hög utsträckning innehållsmässigt.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » fre 14 aug 2009, 22:40

Två spänn är förvisso ett mycket bra pris. Jag tog tio-femton kr styck för de ex Alvarfonden hade innan Bertil Falk köpte hela rasket.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » sön 16 aug 2009, 15:22

Femton spänn är väl ungefär två dollar?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » sön 16 aug 2009, 15:43

Ja. Hur så? Det var två kronor styck som Andreas kompis gav, inte två dollar. Eller missförstår jag dig?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav ArkhamVoid » fre 21 aug 2009, 09:33

Tack för svaren! Tror det var något nummer med Dean Koontz. Då ska jag definitivt börja försöka mjölka honom på lösnummer...
ArkhamVoid
WAHF

Inläggav Rymd-Olov » lör 22 aug 2009, 13:58

jophan skrev:Ja. Hur så? Det var två kronor styck som Andreas kompis gav, inte två dollar. Eller missförstår jag dig?

Nej, det var jag som missförstod det mesta. :-)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Lasyd » mån 14 sep 2009, 18:47

.... generellt sett går det nog att köpa de allra flesta nummer av tidskriften antikvariskt för runt 2 dollar. Och det gäller faktiskt så gott som alla nummer ända sedan starten 1949.
John-Henri[/quote]

Jag tror man får räkna med minst 6 $ styck för nummer från tidigt
50-tal om man inte nöjer sig med rena läsexemplar eller har tur på e-bay eller liknande. Köper man via t.ex. Abebooks kan man se att 2 $ inte räcker så värst långt och att det finns åtskilliga handlare som tar 15-40 $ styck för bra ex av de äldsta numren från 50-talet.
Lasyd
LoC-skribent

Återgå till Litteratur