Vol 1 av C A Smiths samlade...

Om sf och fantasy

Vol 1 av C A Smiths samlade...

Inläggav Martin Andersson » tor 30 nov 2006, 18:54

Första volymen av Clark Ashton Smiths samlade noveller är äntligen på väg till tryckeriet (eller på väg att vara på väg, eftersom den inte går iväg förrän i morgon)!!

Från redaktören:

Scott Connors skrev:I just got off the telephone with Jason Williams over at Night Shade Books. He has finished entering the last corrections and revisions to the file for the book and it goes to the printer on Friday. There is an excellent chance that the snows of Hyperborea will blanket this Yule Season. The cover artwork by Jason van Hollander is excellent, and is totally different from what he did for RED WORLD OF POLARIS: it's much more realistic, yet still surreal, and is based upon several of Smith's drawings and carvings. Ramsey Campbell did a fine introduction as well. I am tremendously excited about this. Ron and I have already started on volume 2, and we finally received the manuscripts we needed from Brown University last weekend. We're going to try to hand in volume 2 at the end of February 2007, for a summer publication date, and volume 3 by the end of May, for this time next year (although I'd love it if we could have it out in time for the World Fantasy Convention in Saratoga, NY).
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » lör 20 jan 2007, 14:38

Såsom betraktande mig själv (åtminstone inofficiellt) som Sveriges mest hängivna CAS-beundrare (även fast jag är urdålig på att hålla mig ajour vad som händer i förlagsvärlden) finner jag alla nyheter om att Smith kommer ut i nya upplagor glädje. Han har uppmärksammats för lite, även fast det nog är sant att han inte kan nå ut till en stor läsekrets. Jag har försökt, halvt på skämt att översätta vissa av hans texter som ett slags övning(utan stor framgång).
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » lör 20 jan 2007, 17:13

margl skrev:Såsom betraktande mig själv (åtminstone inofficiellt) som Sveriges mest hängivna CAS-beundrare (även fast jag är urdålig på att hålla mig ajour vad som händer i förlagsvärlden) finner jag alla nyheter om att Smith kommer ut i nya upplagor glädje. Han har uppmärksammats för lite, även fast det nog är sant att han inte kan nå ut till en stor läsekrets. Jag har försökt, halvt på skämt att översätta vissa av hans texter som ett slags övning(utan stor framgång).

Då kan jag glädja dig med att även hans samlade dikter är på väg; volym 3 (som släpps först) kommer någon gång den här månaden. Den ska innehålla hans översättningar från franska och spanska. Se www.hippocampuspress.com . Hippocampus Press skall dessutom ge ut Smiths läromästare George Sterlings samlade dikter i fem volymer.

Och nästa nummer av Minotauren kommer att innehåla en artikel om CAS, skriven av undertecknad. :)

Den första novellvolymen är för övrigt släppt nu; förlaget håller på att packa alla förhandsbeställningar nu (det fanns tydligen en hel del).
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Henke » lör 20 jan 2007, 18:09

Och nästa nummer av Minotauren kommer att innehåla en artikel om CAS, skriven av undertecknad. :)

Jag väntar med spänning på att Minotauren ska komma. Har inte läst något av CAS eller för den vet något om honom. Är det någon novell med av honom?
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav Martin Andersson » lör 20 jan 2007, 18:14

Henke skrev:
Och nästa nummer av Minotauren kommer att innehålla en artikel om CAS, skriven av undertecknad. :)

Jag väntar med spänning på att Minotauren ska komma. Har inte läst något av CAS eller för den vet något om honom. Är det någon novell med av honom?

Nej, tyvärr inte. Det blir noveller av bl. a. Fitz-James O'Brien, J. S. Le Fanu och Arthur Machen den här gången.

Smith är tyvärr otroligt svår att översätta. Många av hans noveller finns dock på originalspråket på www.eldritchdark.com . Där finns också ett par inläsningar av dikter gjorda av Smith själv; tyvärr är ljudkvaliteten inget vidare. :(
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Henke » lör 20 jan 2007, 18:22

Okej! Tack för länken med texter av honom.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Henke
Fan

Inläggav margl » lör 20 jan 2007, 19:17

Då kan jag glädja dig med att även hans samlade dikter är på väg; volym 3 (som släpps först) kommer någon gång den här månaden. Den ska innehålla hans översättningar från franska och spanska. Se www.hippocampuspress.com . Hippocampus Press skall dessutom ge ut Smiths läromästare George Sterlings samlade dikter i fem volymer.

Den första novellvolymen är för övrigt släppt nu; förlaget håller på att packa alla förhandsbeställningar nu (det fanns tydligen en hel del).

Ännu mer intressanta nyheter. Det är så uppfriskande att lära känna något som inte bara hört talas om CAS utan också läst hans verk. Har du någon favoritnovell? Jag vet att det är en löjlig fråga. När det gäller CAS är det omöjligt att bara gilla en novell. Om jag själv var tvungen skulle jag självfallet sätta den underbart makbra The Empire of the Necromancers först, även om den i sin barocka prakt får utstå stark medtävlan från The Dark Eidolon och The Garden of Adompha. Personligen föredrar Zothique- och Hyperborea-samlingarna före Averoigne. Berättelserna från Poseidonis, som den underbara kortnovellen The Last Incantion, och från främmande världar, som dom om magikern Maal Dwed, är också härliga.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » lör 20 jan 2007, 22:21

margl skrev:
Ännu mer intressanta nyheter. Det är så uppfriskande att lära känna något som inte bara hört talas om CAS utan också läst hans verk. Har du någon favoritnovell? Jag vet att det är en löjlig fråga. När det gäller CAS är det omöjligt att bara gilla en novell. Om jag själv var tvungen skulle jag självfallet sätta den underbart makbra The Empire of the Necromancers först, även om den i sin barocka prakt får utstå stark medtävlan från The Dark Eidolon och The Garden of Adompha. Personligen föredrar Zothique- och Hyperborea-samlingarna före Averoigne. Berättelserna från Poseidonis, som den underbara kortnovellen The Last Incantion, och från främmande världar, som dom om magikern Maal Dwed, är också härliga.

Jag tror att just "The Last Incantation" är min favorit. Eller måhända "The Door to Saturn".

Jo, det har hänt en hel del spännande på Smith-fronten på senare år. Först gavs Smiths enda roman The Black Diamonds (skriven när han var 14 så den har vissa problem, men på det hela taget är det en charmig historia) ut. Sedan kom en samling saknade manuskript till rätta; Smith hade skänkt dem till sin granne W. C. Farmer, som inte visste att det fanns en fan-rörelse kring Smith men som snubblade över Eldritch Dark-siten av en händelse. Detta ledde till att The Sword of Zagan and Other Writings publicerades; denna innehåller bl. a. de sidor av The Black Diamonds som saknades i manuskriptet.
Så har vi The Last Oblivion, ett urval av Smiths bästa fantasy- och skräckdikter; A Rendezvous in Averoigne i nytryck från Arkham House; Selected Letters of Clark Ashton Smith; The Shadow of the Unattained, den samlade korrespondensen mellan Sterling och Smith; The Hashish-Eater and Other Poems, en CD-skiva inläst av Smiths vän Donald Sidney-Fryer; The Emperor of Dreams i Fantasy Masterworks-serien; samt The Freedom of Fantastic Things, den första samlingen med litteraturkritik om Smith (innehåller dessutom snygga kartor över Zothique, Hyperborea, Averoigne och Poseidonis). Och Scott Connors håller sakta men säkert på att knåpa ihop en biografi; det kommer att dröja ett bra tag innan den är klar, men jag har sett en del smakprov och den kommer att bli väldigt bra. Under 2008 kommer Lovecrafts samlade brev till Smith att ges ut (utan tvekan en av de mest betydelsefulla av de lovecraftianska korrespondenscyklerna); jag gissar att denna även kommer att inkludera de brev från Smith till Lovecraft som har bevarats.

Det är bra att vara Smith-fan nu.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » sön 21 jan 2007, 09:52

Så har vi The Last Oblivion, ett urval av Smiths bästa fantasy- och skräckdikter; A Rendezvous in Averoigne i nytryck från Arkham House; Selected Letters of Clark Ashton Smith; The Shadow of the Unattained, den samlade korrespondensen mellan Sterling och Smith; The Hashish-Eater and Other Poems, en CD-skiva inläst av Smiths vän Donald Sidney-Fryer; The Emperor of Dreams i Fantasy Masterworks-serien; samt The Freedom of Fantastic Things, den första samlingen med litteraturkritik om Smith (innehåller dessutom snygga kartor över Zothique, Hyperborea, Averoigne och Poseidonis).

När det gäller inlästa CD-böcker, har jag sett via amazon och adlibris att även Tales from Atlantis och The Maze of Maal Dwed finns som sådana. Det skulle vara väldigt intressant att höra Smiths verk upplästa, det går nog med dikterna men jag hyser tvivel huruvida detta är möjligt med novellerna. Jag har förövrigt The Emperor of Dreams och jag planerar att skaffa mig den stora (och dyra) samlingsvolymen Strange Shadows, som enligt uppgift bla innehåller hans oavslutade romanutkast The Scarlet Succubus. Har du läst hans lilla drama The Dead will Cuckold You som finns tillgängligt via eldricht.dark? Om det inte vore för dateringen 1951 skulle det kunna vara skrivet på Shakespeares tid. Det är en ganska enkel historia om kärlek, svartsjuka och en hämndlysten nekromantiker, men jag tycker det är ett gott stycke dramatik.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Henke » sön 21 jan 2007, 10:35

Jag vet att JVM har publicerad tre noveller av Clark Ashton Smith, _Ubbo-Sathla_ _Öknen_ och _Bortom den sjungande lågan_
478/augusti 1996,477/juni 1996 och 48/1945

Uppgifterna är tagna från Hans Perssons Bibliografi över sf och fantasy på svenska
http://www.lysator.liu.se/~unicorn/sweden-sf/

Den från 1945 är väl troligen svår att hitta.
Henrick Pålsson

Henke
Fan

Inläggav Martin Andersson » sön 21 jan 2007, 10:43

margl skrev:När det gäller inlästa CD-böcker, har jag sett via amazon och adlibris att även Tales from Atlantis och The Maze of Maal Dwed finns som sådana. Det skulle vara väldigt intressant att höra Smiths verk upplästa, det går nog med dikterna men jag hyser tvivel huruvida detta är möjligt med novellerna.

Faktum är att novellerna är skrivna för högläsning. Smith arbetade alltid igenom 6-7 utkast och läste novellerna högt för sig själv för att få till rytmen och klangen i dem -- han tillämpade alltså en poetisk infallsvinkel även på sitt prosaskrivande. Tyvärr förstördes mycket av denna effekt när de oförstående pulpredaktörerna krävde ändringar i texten. Smith hade för avsikt att återställa alla ändringar när hans noveller samlade i bokform, men vid det laget (1940-talet och framåt) hade han besvär med synen som gjorde det svårt för honom att koncentrera sig, så i stället skickade han bara in kopior från pulpmagasinen till förlaget. Det är först på 90-talet som korrigerade texter blivit tillgängliga; de nya utgåvorna från Night Shade Books ska så långt det är möjligt bygga på Smiths egna önskemål.

Jag har förövrigt The Emperor of Dreams och jag planerar att skaffa mig den stora (och dyra) samlingsvolymen Strange Shadows, som enligt uppgift bla innehåller hans oavslutade romanutkast The Scarlet Succubus.

Det gör den inte. Om Smith över huvud taget påbörjade The Scarlet Succubus så gick den förmodligen förlorad i mordbranden som förstörde så många av hans manuskript. Detta noteras i Will Murrays efterord till Tales of Zothique.

Jag vill varna för att Strange Shadows egentligen inte är en stor bok -- den är bara på 281 sidor, men den innehåller en hel del gott och blandat.

Har du läst hans lilla drama The Dead will Cuckold You som finns tillgängligt via eldricht.dark? Om det inte vore för dateringen 1951 skulle det kunna vara skrivet på Shakespeares tid. Det är en ganska enkel historia om kärlek, svartsjuka och en hämndlysten nekromantiker, men jag tycker det är ett gott stycke dramatik.

Japp, det är med i Tales of Zothique. Utmärkt liten historia!
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » sön 21 jan 2007, 11:23

Faktum är att novellerna är skrivna för högläsning. Smith arbetade alltid igenom 6-7 utkast och läste novellerna högt för sig själv för att få till rytmen och klangen i dem -- han tillämpade alltså en poetisk infallsvinkel även på sitt prosaskrivande. Tyvärr förstördes mycket av denna effekt när de oförstående pulpredaktörerna krävde ändringar i texten. Smith hade för avsikt att återställa alla ändringar när hans noveller samlade i bokform, men vid det laget (1940-talet och framåt) hade han besvär med synen som gjorde det svårt för honom att koncentrera sig, så i stället skickade han bara in kopior från pulpmagasinen till förlaget.

Att Smith alltid arbetade igenom sina verk ordentligt med hänsyn till poetiska effekter visste jag, men inte att han läste dem högt. Det där om pulpcensuren visste jag också, Necromancy in Naat är väl en av de historier som man aldrig återfunnit det ursprungliga slutet till. Jag har försöt översätta en del av hans texter som prosadikterna The Caravan, Ennui och To the Daemon, samt novellen The Abominations of Yondo(jag har inte kommit längre än till inledningen med den). Du hade visst skrivit en artikel om honom, jag har skrivit en liten klumpigt tillyxad essä om honom där jag försöker reda ut det kulturhistoriska ursprunget till hans verk genom att dra trådar till Poe och Baudelaire.
Detta är kanske en fråga omöjlig att besvara, vad är du uppskattar hos Smith (förutom det uppenbara, det utarbetade språket)?
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » mån 22 jan 2007, 18:32

margl skrev:Detta är kanske en fråga omöjlig att besvara, vad är du uppskattar hos Smith (förutom det uppenbara, det utarbetade språket)?

Ja, det är svårt att säga. Handlingen är ju ofta banal, men den är å andra sidan ofta sekundär. Jag gillar hans exotiska miljöer, hans barocka, uppstyltade dialoger (väldigt vanceanska, eller snarare är Vances dialoger smithianska), den beska cynismen... Fast jag tror nog dikterna är strået vassare. En inledning som "Bow down: I am the emperor of dreams; / I crown me with the million-colored sun / Of secret worlds incredible, and take / Their trailing skies for vestment when I soar, / Throned on the mounting zenith, and illume / The spaceward-flown horizon infinite." glömmer man inte i första taget.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » mån 22 jan 2007, 21:10

Ja, det är svårt att säga. Handlingen är ju ofta banal, men den är å andra sidan ofta sekundär. Jag gillar hans exotiska miljöer, hans barocka, uppstyltade dialoger (väldigt vanceanska, eller snarare är Vances dialoger smithianska), den beska cynismen... Fast jag tror nog dikterna är strået vassare. En inledning som "Bow down: I am the emperor of dreams; / I crown me with the million-colored sun / Of secret worlds incredible, and take / Their trailing skies for vestment when I soar, / Throned on the mounting zenith, and illume / The spaceward-flown horizon infinite." glömmer man inte i första taget.

Jag stämmer in med mijöerna, på samma gång skarpt tecknade och sedda genom en drömsk slöja, och dialogerna på shakespearansk engelska(Vance har väl förövrigt sagt i någon sällsynt intervju som blivit redovisad i Nova att han blivit starkt påverkad av Smith). Därtill blandningen av grotesk ironi, makaber fantasi, omsorgsfullt stämningsskapande och dyster skönhetsdyrkan och den känsla av oundvikligt ödesdrama som finns i så många av hans berättelser. Dikterna är härliga, mina två favoriter är Song of The Necromancer "To mantic mutterings, brief and low, / My palaces shall lift amain, / My bowers bloom; I will regain / The lips whereon my lips have lain / In rose-red twilights long ago" och Tolometh "And yet, in ways outpassing thought, / Men worship me that know me not. / They work my will. I shall arise / In the last dawn of atom-fire, / To stand upon the planet`s pyre / And cast my shadow on the skies".
Finns det verkligen inget kvar av utkastet till The Scarlet Succubus? Så tragiskt! Vet man något om det förutom att det skulle bli en roman om Zothique?
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » tis 23 jan 2007, 14:28

margl skrev:Finns det verkligen inget kvar av utkastet till The Scarlet Succubus? Så tragiskt! Vet man något om det förutom att det skulle bli en roman om Zothique?

Tyvärr finns det inte ens belägg för att den påbörjades -- visserligen finns den omnämnd i det register över noveller som Smith själv förde, men det finns bevis för att Smith förde in titlarna på den listan så fort han fick idén, inte när han faktiskt började skriva dem. Tydligen är de enda referenserna till The Scarlet Succubus den nämnda listan samt ett brev till Sprague de Camp där Smith skriver:

CAS skrev:A better idea, though, [bättre än The Infernal Star, som också förblev oavslutad och som finns med i Strange Shadows] is The Scarlet Succubus, a projected short novel of Zothique, which I'm carrying in my head. The conception takes a hint from Balzac's yarn, "The Succubus", in The Droll Stories, and will exploit the imaginative and mystic possibilities of sex—an angle that seems rather neglected in this day of raw and mundane realism.
Martin Andersson
Letterhack

Nästa

Återgå till Litteratur