Vol 1 av C A Smiths samlade...

Om sf och fantasy

Inläggav margl » tis 23 jan 2007, 15:45

Tyvärr finns det inte ens belägg för att den påbörjades -- visserligen finns den omnämnd i det register över noveller som Smith själv förde, men det finns bevis för att Smith förde in titlarna på den listan så fort han fick idén, inte när han faktiskt började skriva dem. Tydligen är de enda referenserna till The Scarlet Succubus den nämnda listan samt ett brev till Sprague de Camp

Jag har själv skrivit ut brevet från eldritch.dark men hoppades att det skulle finnas mer information. Tragiskt, som sagt. En hel roman, om så bara en kort, av Smiths hand skulle varit en riktig upplevelse. Vi får väl trösta oss med hans noveller och dikter. Har du förresten läst en av hans längre saker, den tillhör inte någon särskild cykel (åtminstone inte vad jag vet), såvitt jag minns heter den Vulthom eller något likande och utspelar sig på Mars där två jordiska besökare blir bekanta med en av urinvånarnas uråldriga gudar?
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Skäggmonstret » tis 23 jan 2007, 17:48

Martin Andersson skrev:Tyvärr finns det inte ens belägg för att den påbörjades -- visserligen finns den omnämnd i det register över noveller som Smith själv förde, men det finns bevis för att Smith förde in titlarna på den listan så fort han fick idén, inte när han faktiskt började skriva dem.

Vilket sätt. Det är ju det man har spånarfilen till.
//Gabriel Nilsson
Skäggmonstret
Fan

Inläggav Martin Andersson » tis 23 jan 2007, 18:24

margl skrev:Jag har själv skrivit ut brevet från eldritch.dark men hoppades att det skulle finnas mer information. Tragiskt, som sagt. En hel roman, om så bara en kort, av Smiths hand skulle varit en riktig upplevelse.

Tja, vi har ju The Black Diamonds... :wink:

margl skrev:Har du förresten läst en av hans längre saker, den tillhör inte någon särskild cykel (åtminstone inte vad jag vet), såvitt jag minns heter den Vulthom eller något likande och utspelar sig på Mars där två jordiska besökare blir bekanta med en av urinvånarnas uråldriga gudar?

Det torde vara "Vulthoom". Nej, det har jag inte, men den ingår i Xiccarph och Star Changes, och jag har båda. Får läsa den vid tillfälle.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » tis 23 jan 2007, 18:27

Skäggmonstret skrev:
Martin Andersson skrev:Tyvärr finns det inte ens belägg för att den påbörjades -- visserligen finns den omnämnd i det register över noveller som Smith själv förde, men det finns bevis för att Smith förde in titlarna på den listan så fort han fick idén, inte när han faktiskt började skriva dem.

Vilket sätt. Det är ju det man har spånarfilen till.

Ja, verkligen, vilket sätt. Jag har dock upptäckt att jag hade fel i just det här fallet: The Scarlet Succubus är inte inkluderad i denna logg, utan finns med på ett förslag till innehållsförteckning för en eventuell Zothique-samling som Smith planerade. Zothique var den värld som han själv tyckte var mest lyckad, och en sådan samling var en hög prioritet för honom.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » tis 23 jan 2007, 18:59

Tja, vi har ju The Black Diamonds

Jag måste erkänna att jag aldrig läst The Black diamonds och därför inte kan uttala mig om dess längd. Skulle du kunna vara vänlig att beskriva den?
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » tis 23 jan 2007, 19:33

margl skrev:
Tja, vi har ju The Black Diamonds

Jag måste erkänna att jag aldrig läst The Black diamonds och därför inte kan uttala mig om dess längd. Skulle du kunna vara vänlig att beskriva den?

Den är på nästan 90 000 ord enligt texten på baksidan, så den är ganska kort; den omfattar 181 sidor med förord av redaktören plus illustrationer (plus två sidor till i The Sword of Zagan, som saknades i manuskriptet men som kom tillrätta när dr. Farmer gav sig tillkänna). En rätt charmig äventyrshistoria med pirater och kidnappningar i orientalisk miljö, om två mystiska svarta diamanter och de konflikter som skapas kring dem -- inget litterärt mästerverk, men herregud, killen var 14 år när han skrev den.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » tis 23 jan 2007, 20:05

En rätt charmig äventyrshistoria med pirater och kidnappningar i orientalisk miljö, om två mystiska svarta diamanter och de konflikter som skapas kring dem -- inget litterärt mästerverk, men herregud, killen var 14 år när han skrev den.

Jag gillar vanligtvis färgstark orientalism och berättelser i stil med Tusen och en natt (bla har jag läst Smiths The Kiss of Zoraida och The Ghoul), men när det gäller Smith så sätter jag nog historierna om Zothique högre.
14 år! Man kan bli oerhört avundssjuk för mindre (i synnerhet när man betraktar sin egen halvdana novellproduktion).
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav pinkunicorn » tor 25 jan 2007, 14:51

Henke skrev:Jag vet att JVM har publicerad tre noveller av Clark Ashton Smith, _Ubbo-Sathla_ _Öknen_ och _Bortom den sjungande lågan_
478/augusti 1996,477/juni 1996 och 48/1945

Uppgifterna är tagna från Hans Perssons Bibliografi över sf och fantasy på svenska
http://www.lysator.liu.se/~unicorn/sweden-sf/

Den från 1945 är väl troligen svår att hitta.

Inte då. Bara att gå ner i källaren. ;-)
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Re: Vol 1 av C A Smiths samlade...

Inläggav Martin Andersson » tis 10 apr 2007, 14:07

Jag själv skrev:Första volymen av Clark Ashton Smiths samlade noveller är äntligen på väg till tryckeriet (eller på väg att vara på väg, eftersom den inte går iväg förrän i morgon)!!

Och idag, 10 april, har The End of the Story äntligen hittat hit, efter att ha varit på resa i 75 dagar. Night Shade Books ändrade till ytpost för oss prenumeranter utan att meddela någon -- hade jag vetat det hade jag gladeligen betalat för en uppgradering till flygpost. När det gäller ytpost från USA till Sverige gäller inte amerikanska postverkets ultraoptimistiska bedömning på "4-6 veckor" (vilket skämt!). Som jämförelse kan sägas att europeiska prenumeranter fick sina ex för en månad sedan, och en kille i Nya Zeeland fick sitt ex för tre veckor sedan -- och då hade det ändå skickats till fel land först!

Sverige är rena vischan när det gäller postförbindelser.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 10 apr 2007, 14:13

Martin Andersson skrev:Sverige är rena vischan när det gäller postförbindelser.

Vet inte om du har hört det, men postverket och dess kontor är nedlagda i Sverige. :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » tis 10 apr 2007, 19:29

Sheriffen skrev:
Vet inte om du har hört det, men postverket och dess kontor är nedlagda i Sverige. :-)

Ja, det förklarar ju faktiskt varför postgången känns som "tillbaka till medeltiden".
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » tis 10 apr 2007, 19:44

Martin Andersson skrev:
Sheriffen skrev:

Ja, det förklarar ju faktiskt varför postgången känns som "tillbaka till medeltiden".

Nja, inte riktigt medeltida, mer som 1600-tal med välnärda postryttare som stannar vid varann krog och tar sig en öl. Jag har idag förövrigt beställt Prices "The Book of Eibon" från adlibris och enligt uppgift ska den levereras mellan två och fem dagar efter beställningen. Vi får se...
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » tis 10 apr 2007, 20:17

margl skrev:Nja, inte riktigt medeltida, mer som 1600-tal med välnärda postryttare som stannar vid varann krog och tar sig en öl.

Det låter ju som höjden av effektivitet. Jag tycker detta känns mer som "lämna postsäcken till någon som ska ungefär åt det hållet".

Jag har idag förövrigt beställt Prices "The Book of Eibon" från adlibris och enligt uppgift ska den levereras mellan två och fem dagar efter beställningen. Vi får se...

Ajajaj! Ha inte för högt ställda förväntningar på den bara -- den är väldigt ojämn. Men Carter är faktiskt ganska bra i den.
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » mån 16 apr 2007, 15:43

Martin Andersson skrev:Fast jag tror nog dikterna är strået vassare. En inledning som "Bow down: I am the emperor of dreams; / I crown me with the million-colored sun / Of secret worlds incredible, and take / Their trailing skies for vestment when I soar, / Throned on the mounting zenith, and illume / The spaceward-flown horizon infinite." glömmer man inte i första taget.

Denna "dekadenspoesi" som räknar sin härkomst från Poe och Baudelaire finns det inte så mycket av i svensk litteraturhistoria. Det finns antydningar här och var men inte så mycket renodlat. Två exempel som jag är bekant med är Sven Lidman (1882-1960) och Sigurd Agrell (1881-1937), de tillhörde förövrigt samma kamratkrets som unga innan de gick skilda vägar. Här är Lidmans dikt "Gorgo":

Jag har sett Gorgonen stum och ödslig böja
den sida manteln över marmorarmen;
blodröda sår, rubiners glans på barmen
ej livets oro eller längtan höja.

Jag var allena, det var nattens timma
och döda stjärnor drömde i min själ;
i blånat blek och silvrad strimma
av moln låg månens fjärrblick stel.

Det var Gorgonen, det var köldens dröm
om livs förlisning och om dödas öden;
det var en stillhet utan lugn och längtan utan dröm-
det var förintelsen, och det var mer än döden.

Här är Agrells "Ebenholts" (i ursprunglig stavning);

Där står bland fallna purpurdraperier
en gudastod af glanssvart ebenholts
med kvardröjd doft af tunga specerier
som från en Österns trötte furste sålts.

Dess gest är lik en skyggs - och dock en stolts:
den bär en fjärran världs mytologier,
som aldrig känt en pockande revolts
brutalhet krossa drömmens scenerier.

Den skådat dunkla mänskors ångst och skönhet
och skyars gång och höga palmers ro,
hur soleld lekt med papegojans grönhet

och bajadärens bjällerprydda sko,
sett späda ungmör blomsteroffer skänka.
O gudastod, mig lär att sorgglömd tänka!
Martin Glännhag

margl
Trufan

Föregående

Återgå till Litteratur