Sekundärlitteratur om skräck

Om sf och fantasy

Sekundärlitteratur om skräck

Inläggav ArkhamVoid » fre 11 sep 2009, 09:30

Hej,

Visste inte om huvudsektionerna av forumet vad passande eller inte, så jag skriver här istället. Jag ska skriva en uppsats på engelska, och har valt att lägga fokus på engelsk-språkig skräck från sent 1800tal (dvs efter Poe, innan Lovecraft) - M.R. James, W.H. Hodson, R.W. Chambers etc.
Så det jag undrar är, om någon kan tipsa mig om böcker/artiklar som behandlar den typen av skräck, eller bara skräcklitteratur i allmänhet (på engelska, helst)? Helst lite mer djupgående litteraturanalyser, snarare än ren fakta, även om det såklart också är välkommet.

Mvh
Andreas
ArkhamVoid
WAHF

Inläggav margl » lör 12 sep 2009, 12:31

Jag kommer att tänka på David Punters The Literature of Terror, som är en grundlig genomgång av skräcklitteraturens - med stark betoning på den gotiska traditionen - innebörd och historia från förromantiken till andra hälften av 1900-talet. Han går ofta in ordentligt i författarnas texter och tar upp bland många andra åtminstone två av de skribenter du nämner - James och Chambers.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » lör 12 sep 2009, 22:47

margl skrev:Jag kommer att tänka på David Punters The Literature of Terror, som är en grundlig genomgång av skräcklitteraturens - med stark betoning på den gotiska traditionen - innebörd och historia från förromantiken till andra hälften av 1900-talet. Han går ofta in ordentligt i författarnas texter och tar upp bland många andra åtminstone två av de skribenter du nämner - James och Chambers.

Det Punter säger om Lovecraft är dock fullständigt värdelöst och oanvändbart, eftersom han a) gör sig skyldig till citering i andra hand och b) det han citerar i andra hand är "Black magic"-citatet, vilket redan i slutet på 80-talet mer eller mindre bevisades vara ett falsarium. Och därför väljer jag att ta allt annat han säger med en rejäl nypa salt.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Re: Sekundärlitteratur om skräck

Inläggav Martin Andersson » lör 12 sep 2009, 22:54

ArkhamVoid skrev:Hej,

Visste inte om huvudsektionerna av forumet vad passande eller inte, så jag skriver här istället. Jag ska skriva en uppsats på engelska, och har valt att lägga fokus på engelsk-språkig skräck från sent 1800tal (dvs efter Poe, innan Lovecraft) - M.R. James, W.H. Hodson, R.W. Chambers etc.

Hodgson platsar väl knappast under sent 1800-tal? Hans första novell publicerades ju 1904.

Så det jag undrar är, om någon kan tipsa mig om böcker/artiklar som behandlar den typen av skräck, eller bara skräcklitteratur i allmänhet (på engelska, helst)? Helst lite mer djupgående litteraturanalyser, snarare än ren fakta, även om det såklart också är välkommet.

Supernatural Literature of the World: An Encyclopedia, redigerad av S. T. Joshi & Stefan Dziemianowicz (utgiven av Greenwood), erbjuder mest fakta men har en del ganska bra analyser, och framför allt bra bibliografier.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » sön 13 sep 2009, 16:29

Martin Andersson skrev:Det Punter säger om Lovecraft är dock fullständigt värdelöst och oanvändbart, eftersom han a) gör sig skyldig till citering i andra hand och b) det han citerar i andra hand är "Black magic"-citatet, vilket redan i slutet på 80-talet mer eller mindre bevisades vara ett falsarium. Och därför väljer jag att ta allt annat han säger med en rejäl nypa salt.

Det måste jag medge att jag aldrig varit medveten om (fast jag kanske anat något), mest för att jag aldrig lagt på minnet vad Punter hade att säga om Lovecraft. Jag ville läsa om de flesta författare han tog upp förutom Lovecraft, honom får jag i mig från flera andra håll i alla fall.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav ArkhamVoid » mån 14 sep 2009, 08:31

Hodgson platsar väl knappast under sent 1800-tal? Hans första novell publicerades ju 1904.

Sant, min miss i formuleringen. Spektrumet blir runt sent 1880tal till runt 1910, främst med fokus på James, Algernon Blackwood och Chambers. Kommer nog göra någon vinkling på hur de använder sig av imljöer eller så, tjugo sidor ger inte så mkt utrymme för mer djuplodade analyser.

Tack för övrigt för tipsen! Tyvärr går både Punters bok och Supernatural Literature of the World: An Encyclopedia bort pga ekonomiska skäl, så jag får fortsätta leta.
ArkhamVoid
WAHF

Inläggav margl » mån 14 sep 2009, 08:56

ArkhamVoid skrev:Tack för övrigt för tipsen! Tyvärr går både Punters bok och Supernatural Literature of the World: An Encyclopedia bort pga ekonomiska skäl, så jag får fortsätta leta.

Punter borde stå att finna på de lite mer välförsedda universitetsbiblioteken.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » mån 14 sep 2009, 18:23

ArkhamVoid skrev:Sant, min miss i formuleringen. Spektrumet blir runt sent 1880tal till runt 1910, främst med fokus på James, Algernon Blackwood och Chambers. Kommer nog göra någon vinkling på hur de använder sig av imljöer eller så, tjugo sidor ger inte så mkt utrymme för mer djuplodade analyser.

För James funkar kanske den här: http://www.hippocampuspress.com/other/w ... rious.html
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav ArkhamVoid » sön 20 sep 2009, 17:08

Tack för den länken! Fick beställt Warnings to the Curious direkt, hittade även till Joshis tidigare böcker om Weird fiction som utan tvekan kommer vara till min hjälp.
ArkhamVoid
WAHF

Inläggav ArkhamVoid » fre 12 mar 2010, 11:12

Även om det här är överstökat sedan länge tänkte jag att jag kan lägga in en ltien uppdatering... I slutändan skalade jag av fokuset till att abra handla om Blackwoods novell "The Willows" jämförd med Bierce novell "Moxon's Master" - jag jämför hur de förhåller sig till animism, materialism, positivism, övernaturligheter osv, utifrån deras personliga ståndstaganden & uppfattningar, & vad de övernaturliga elementen kan tänkas representera. Ingen vidare uppsats men den renderade ett VG i slutändan så jag klagar inte. Sekundärlitteraturen blev denna:

Aguirre, Manuel. The Closed Space: Horror Literature and Western Symbolism. Manchester:
Manchester University Press. 1990.
Davies, David Stuart. Introduction. Terror by Night, Classic Ghost & Horror Stories. By
Ambrose Bierce. London: Wordsworth. 2006. vii-xii.
Hurley, Kelly. The Gothic Body: Sexuality, Materialism, and Degeneration at the Fin de Siècle.
Cambridge: Cambridge University Press. 1996.
Joshi, S.T. The Weird Tale. Holicong: Wildeside Press. 1990.
---. Introduction. Ancient Stories and Other Weird Stories. By Algernon Blackwood. New York:
Penguin. 2002. vii-xviii.
Leffler, Yvonne. Horror as Pleasure: The Aesthetics of Horror Literature. Stockholm: Almqvist
& Wiksell. 2000.
Lovecraft, H.P. Omnibus 2: Dagon and Other Macabre Tales. 1939. London: Harper Collins.
2000.
Navarette, Susan J. The Shape of Fear: Horror and the Fin de Siècle Culture of Decadence.
Lexington: University Press of Kentucky. 1998.

Hade fler böcker i bakgrunden, t ex Matthias Fyhr, men de kom i slutändan inte med. Lovecrafts "Supernatural Horror..." kom med mest för hans festliga definitioner av "weird" litteratur.
ArkhamVoid
WAHF

Inläggav Martin Andersson » lör 13 mar 2010, 14:51

ArkhamVoid skrev:Lovecraft, H.P. Omnibus 2: Dagon and Other Macabre Tales. 1939. London: Harper Collins.
2000.

Fast Dagon and Other Macabre Tales publicerades för första gången på 1960-talet, så det är väl inte helt korrekt att ange releasedatum för The Outsider and Others för den som förstadatum?
Beklagar att du råkade ut för den förvrängda Harper Collins-utgåvan. :(
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Litteratur