"Grunden är språklig"

Om sf och fantasy

"Grunden är språklig"

Inläggav centerwall » tis 29 sep 2009, 11:36

På bokmässan gick jag på ett ganska tråkigt seminarium med Anders Björkelid, författaren till Ondvinter, en nyligen utgiven ungdomsfantasy.

Tråkigt, eftersom titeln på seminariet var "Ny svensk fantasy", och herr Björkelid, som gav intryck av att vara en bra och intressant talare nästan bara pratade om sin bok och läste högt ur den. Precis på slutet fick han frågan om hur han ville definera fantasygenren och då blev det äntligen intressant.

Han menar att grunden för fantasy kommer ur språket - och gav ett exempel. Ett annat seminarium på mässan hade titeln "När tidens orm ömsar skinn" och handlade om feminismens utveckling. Om man väljer att inte se den här titeln som en metafor utan tolkar den bokstavligt så blir det, enligt Anders Björkelid, fantasy. Vad eller vem är tidens orm, och vad händer när denne ömsar skinn?

Jag tycker att det var en intressant tanke, och det var synd att det inte fanns möjlighet att utveckla det på plats. Så det är tur att det finns andra forum för att dryfta den här sortens frågor... :-)
centerwall
Letterhack

Re: "Grunden är språklig"

Inläggav jophan » tis 29 sep 2009, 12:30

Herr Björkelid blev mycket riktigt väldigt förvånad när Mässan meddelade honom att han skulle prata om svensk fantasy, ett ämne han inte tycker sig veta något om. Så han bestämde sig för att prata om något han vet något om istället.

Vi får hoppas att du blir mer nöjd efter att ha hört honom i paneler på Imagicon.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » tis 29 sep 2009, 12:47

Synd det på den missen - men jag tror nog ändå att han hade kunnat säga en hel del intressant om genren.

Men, men, jag ser nu, om möjligt, ännu mer fram emot Imagicon. :-)
centerwall
Letterhack

Återgå till Litteratur