Svenska sf-författare som främst skriver på engelska

Om sf och fantasy

Inläggav Merry » tor 05 nov 2009, 09:27

Finns det någon statistik över antalet svenska sf-författare som främst skriver på engelska?
Merry
Fan

Inläggav jophan » tor 05 nov 2009, 09:28

Finns det någon överhuvud taget förutom A. R. Yngve? (Publicerade författare, alltså.)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav J-h:n » tor 05 nov 2009, 16:19

Sam.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav jophan » tor 05 nov 2009, 18:58

J-h:n skrev:Sam.

Nej. Främst, inte även. Skriver, inte skrev. Jag tolkade frågan som "hur många aktiva svenska sf-författare skriver och blir utgivna på engelska i mycket högre grad än på svenska?".
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Merry » tor 05 nov 2009, 20:38

jophan skrev:
J-h:n skrev:Sam.

Nej. Främst, inte även. Skriver, inte skrev. Jag tolkade frågan som "hur många aktiva svenska sf-författare skriver och blir utgivna på engelska i mycket högre grad än på svenska?".

Du tolkade frågan rätt. =)

Fler och fler nyblivna författare inom fantasy/sf verkar ha startat sitt skrivande i nät-communities. Eftersom de svenskar jag träffat som övar sitt skrivande på nätet huvudsakligen verkar göra det i engelska communities, och den anglosaxiska litterära marknaden är så mycket större än den svenska, så har jag svårt att tro att det inte finns svenskar som försöker publicera sig på engelska. Men sedan skall de ju lyckas, också. Det är få förunnat att bli en ny Conrad.
Merry
Fan

Inläggav john-henri » tor 05 nov 2009, 23:27

Sen bör man kanske inte glömma Gun Brooke, som såvitt jag vet aldrig publicerat sig på svenska men har givit ut åtminstone ett halvdussin sf- och fantasyromaner i USA.

http://www.gbrooke-fiction.com/fiction/index.htm

Men några andra som slagit igenom känner jag ärligt talat inte till. Ännu, åtminstone.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Merry » fre 06 nov 2009, 09:10

john-henri skrev:Sen bör man kanske inte glömma Gun Brooke, som såvitt jag vet aldrig publicerat sig på svenska men har givit ut åtminstone ett halvdussin sf- och fantasyromaner i USA.

http://www.gbrooke-fiction.com/fiction/index.htm

Men några andra som slagit igenom känner jag ärligt talat inte till. Ännu, åtminstone.

John-Henri

Följde länken, och hittade följande beskrivning av hennes karriär:
This blogger was born 1960 in Helsingborg, Sweden, raised a family, studied to become a nurse, worked in a NICU ward, got MS, retired at age 39, started writing fan fiction, found an audience, got a book deal in the US, and...here I am.

...så det verkar ju stämma in ganska bra på min förmodan om svenskar som lär sig skriva i engelska forum.
Merry
Fan

Återgå till Litteratur