Om jag ska säga vad jag för närvarande läser i dagliga doser så blir posterna fyra.
Spitalfields Life av The Gentle Author, som består av bloggposter från hans fascinerande bloggprojekt med samma titel. Historien om hur jag över huvud taget fick reda på att den här boken finns - det var en serie händelser - är rätt fascinerande, men jag spar den så länge.
Children of Bethnal Green av Doris M. Bailey, en intensiv och gripande självbiografi om författarinnans uppväxt i Bethnal Green i Londons East End under tjugo- och trettiotalen och därefter (i bokens utökade version; från början hette den Children of the Green och slutade med att hon och hennes familj flyttade från Bethnal Green) i Leytonstone inte minst under krigsåren.
Senecas brev till Lucilius, i Loebs förträffliga utgåva. De 124 breven är utgivna i tre volymer och behöver inte läsas i ett svep. Tvärtom är det nästan en fördel att återkomma till dem då och då, och läsa ett antal åt gången. Tycker jag, i alla fall.
Asimov's Science Fiction, årgång 2012. Sf-magasinet vars nummer jag recenserar här på forumet.
Londons East End, med Spitalfields och Bethnal Green som centrala områden, har blivit ett hängivet intresse och mängden böcker som skrivits om det i form av självbiografier och historiker är rätt förbluffande. Jag har en hel bunt. I november 2011 var jag där på en dagsutflykt, i november 2012 valde jag att bo i Bethnal Green och ägna hela dagarna åt att med utgångspunkt i det jag läst besöka platser, butiker, människor. En liten värld som tack vare böckerna blivit enorm. Tar ni en titt på bloggen Spitalfields Life förstår ni hur och varför:
http://spitalfieldslife.com/Kör hårt,
Sheriffen