av Merry » ons 20 okt 2010, 22:52
Just nu läser jag Iain M. Banks Surface Detail, Ben Goldacres Bad Science och Umberto Ecos How to Travel with a Salmon (en svensk dylik, avslöjas det).
Surface Detail är hittills klart underhållande, trots en ganska brokig plot. Jag har blivit nära uttråkad av en del av hans senaste SF-romaner, så det här är i varje fall åt rätt håll. Hittills känns det dock inte som om det är guldålders-Banks.
Bad Science har jag bara börjat på, men jag gillar hans vitrioliska påhopp på låtsasvetenskap som jag inte heller har mycket till övers för. Dock inte säker på att boken kommer att omvända någon(vilket är dess uttalade avsikt).
Ecos bok är en samling korta, torrt humoristiska anekdoter (jag kan inte bedöma sanningshalten) som är utmärkta som tillfällig lektyr på bussen.
Nyligen har jag även avslutat Terry Pratchetts I Shall Wear Midnight, Scott Westerfields Behemoth, samt Fumi Yoshinagas Ooku (del 1-4).
I Shall Wear Midnight, den sista Tiffany Aching-boken, var lite av en besvikelse. Jag uppskattade att den fokuserade på idén som häxor som socialarbetare, men sedan ramlade den in i en ganska tråkig uppgörelse mellan Tiffany och häxjägare-som-mem, och det kändes aldrig riktigt relevant. Också synd att Pratchett så envist delar upp magi i manligt och kvinnligt, vilket framförallt märks när hans enda kvinnliga trollkarl dyker upp igen. Häxorna må utföra viktigare (och osynligare) jobb är trollkarlarna, men det hjälper inte om det fortfarande är strikt uppdelat.
Behemoth, andra delen i Westerfields steam punk-serie, är en charmig äventyrsroman för tonåringar. Tiden är runt första världskriget, och britterna, som kallar sig darwinister och sysslar med genteknik, är i luven på det tyska imperiet, som bygger metallmonster. Jag gillar hjältinnan, som är en morrig cockney-flicka som tjänstgör i hans majestäts flotta.
Ooku är en manga som förutom en mängd japanska priser också vunnit förra årets Tiptree. Den handlar om Japan under shogunatet, efter det att majoriteten män avlidit av en sjukdom och lämnat kvinnorna i maktposition (ungefär samma premiss som Spencers A Brother's Price, som shortlistades för 2005 års Tiptree). Rekommenderas.