Under december har jag bl a läst The Dervish House of Ian McDonald. En riktigt bra bok. Den bästa han har skrivit hittills, enligt min mening. Han lyckas hålla ihop alla trådar och personer hela vägen igenom, vilket han inte alltid har lyckats med i de tidigare böckerna. Sedan är hans beskrivining av ett framtida Istanbul fascinerande. Boken är kanske inte helt lättläst men en utmärkt läsning på min semester i Egypten i början av december.
En annan bok som jag läste under semestern var All Clear av Connie Willis. Det är den andra halvan som började med Blackout som kom ut i våras. Jag har ju alltid gillat Connie Willis och även om böckerna var underhållande, lättlästa och spännande, så börjar hon bli allt pratigare. Hon kunde gott ha skurit ner berättelsen till hälften och det hade blivit en bättre bok. Jag undrar om hon har blivit så populär att förlaget inte vågar redigera hennes böcker.
Hur som helst, så skulle jag gissa att The Dervish House har stor chans att vinna Hugo-priset nästa år och det är den värd. Fast men vet ju aldrig, Bujold har kommit ut med en ny bok och Connie Willis är populär. Blackout/All Clear lär bli nominerd till Hugon, men förtjänar inte att vinna.
Carolina