Vad läser du för närvarande? del 2

Om sf och fantasy

Re: Vad läser du för närvarande? del 2

Inläggav tompe » mån 05 dec 2011, 21:30

Jag gillade inte alls Engineering Infinity. Novellerna gick från kassa till intetsägande utan att passera bra.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav centerwall » tis 06 dec 2011, 10:19

Jag fick ett ryck (knäpp? infall?) och började nyligen läsa del tre i Tad Williams Otherland-serie. Till skillnad från del två så har den faktiskt lite handling, så än så länge känns det inte som bortkastad läsning.
centerwall
Letterhack

Inläggav Johan » tis 06 dec 2011, 10:29

"Knäppt infall"?
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 26 jan 2012, 21:26

För närvarande läser jag bl.a. (jag har aldrig bara en bok på gång samtidigt, utan flera) A Talent to Annoy av Nancy Mitford. Det här är en samling av Nancy Mitfords krönikor i tidskrifter och dagstidningar och jag hade inte mer än börjat på den förrän jag drabbades av en hammarslagsliknande insikt - hennes klassiska essay om U och non-U i boken Noblesse Oblige är ju *ironisk*! Och här kan man skrattande läsa krönikor där hon med drypande, brittisk ironi förlöjligar den engelska överklass hon så flitigt umgicks i (dock dess seder och bruk i allmänna ordalag, inte med några särskilda individer utpekade, förutom i den inledande essayen där hon identifierar sig själv och sin syster). Här en lustig omständighet: Nancy Mitfords kåserande formuleringskonst påminner inte så lite om den man hittar i med henne samtida fanniska fanzines från Storbritannien. Det tror jag kanske i och för sig inte beror på att hon plankades av fansen, utan på att både hennes och de fanniska kåserierna är uttryck för mycket typiskt brittisk humor.

Den ungefär femtio sidor långa sektionen med rapporter från hennes år i Paris är dramatiskt annorlunda. Mot fransmännen antingen törs eller vill hon inte vara ironisk (annat än i förbigående någon enstaka gång), utan hon rapporterar om societetsliv och utställningar och annat aktuellt för dagen - vilket ärligt talat också gör att den sektionen stundtals känns lite meningslösare, för det här är krönikor vars bäst före-datum har gått ut. De är mycket aktualitetsbetonade. Det betyder inte att de inte är läsvärda, men de består mer av ganska fragmentariskt skvaller om människor man aldrig hört talas om och är mindre av allmänt hållna betraktelser. Nancy Mitfords eleganta prosa är dock av det slaget att man om inte annat alltid njuter av den och det finns förstås också många fascinerande inblickar i dåtidens (det begynnande 1950-talets) franska societets- och kulturliv.

Men det här är vad trådens ämnesrad säger - en bok jag håller på att läsa. Får väl kanske återkomma när jag läst ut den.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Inge van Wett » tis 08 maj 2012, 20:34

Nova science fiction
Ni är många som har anledning att vara avundsjuka på mig!
Från mitten av 70-talet till för ett par år sen har jag bara läst sf då och då. För två år sen skaffade jag Nova nr 16-20. Och först nu har jag skaffat resten (numren 1-15). Väl valda och väl översatta noveller. Typografiskt snygga.
Om det finns någon av läsare av fandom.se som inte har satt tänderna i Nova så kan ni kontakta John-Henri Holmberg - som fortfarande har kvar exemplar av alla nummer. jhholmberg[snabel-a]gmail[punkt]com

Ni andra ska vara avundsjuka på mig därför att jag har nästan tre fjärdedelar av Nova-numren olästa.
Inge van Wett
Det perifera är det centrala
Inge van Wett
Fan

Inläggav George » ons 09 maj 2012, 09:36

Inge van Wett skrev:Nova science fiction
...
Om det finns någon av läsare av fandom.se som inte har satt tänderna i Nova så kan ni kontakta John-Henri Holmberg - som fortfarande har kvar exemplar av alla nummer. jhholmberg[snabel-a]gmail[punkt]com

Ni andra ska vara avundsjuka på mig därför att jag har nästan tre fjärdedelar av Nova-numren olästa.

Har många Nova kvar att läsa. Men tack för adressen till John-Henri Holmberg. Ska kolla att jag har alla nummer. Hoppas att biverkningarna av den uttagna medicinen är över snart, så jag kan läsa utan att bli trött i ögonen.
George Bobjörk
George
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » ons 09 maj 2012, 15:21

Du har många fler nummer kvar än så att läsa, Inge van Wett, eftersom det förefaller som om du inte äger Nova Science Fictions åttiotalsinkarnation!

Lika många nummer till, ungefär!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Inge van Wett » ons 09 maj 2012, 16:28

Nova - 80-talet
Går även 80-talsnumren att köpa -- eller må man leta på bibliotek o antkvariat?
Inge van Wett
Det perifera är det centrala
Inge van Wett
Fan

Inläggav robobot » tis 11 sep 2012, 21:50

Jag är ny på forumet och det ser tyvärr lite dött ut för tillfället så jag tänkte ta och ge liv i några av trådarna igen.

För tillfället läser jag Asimov - Den Nakna Solen, som jag efter en lång tids letade var tvungen att låna på biblioteket.
Man vill ju hellre ha böckerna hemma. Av Asimovs tre sammanhängande serier på 15 böcker (Robotromanerna, Imperieromanerna och Stiftelseromanerna),
saknar jag tre som verkar vara svåra att få tag på. Vill gärna ha dem på svenska, någon som har tips på vart man kan hitta äldre böcker av honom?
robobot
WAHF

Inläggav jophan » ons 12 sep 2012, 08:54

Jajamän, Alvar Appeltoffts Minnesfond har följande av hans böcker på svenska:

Den okända lagen, Legenda (1988), 20 kr
Destination hjärnan, Legenda (1989), 10 kr
Död robot, Legenda (1988), 20 kr
Dömd planet, Askild och Kärnekull (1974), 35 kr - biblioteksband
Främling i paradiset, Plus (1982), 15 kr
Förbjuden värld, Kindbergs (1979), 120 kr - Alpha Science Fiction. Mycket sällsynt
Lucky Starr på Merkurius, En bok för alla (1980), 10 kr - förlagsny
Själva gudarna, Lindqvist (1974), 60 kr - biblioteksband
Tidens död, Legenda (1986), 15 kr

Se http://www.alvarfonden.org/bok/sfA.html

Och eftersom du bor i Uppsala kan du få dem levererade i handen, fraktfritt. A propos Uppsala, kommer du på Kontrast?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav robobot » ons 12 sep 2012, 09:16

Det är ju otroligt, Förbjuden Värld, som jag har letat efter i snart sex månader finner jag på 12 timmar på detta forum, och i Uppsala. Väldigt tacksam!
Den är väldigt sällsynt också så att inte behöva betala ett pris på +400kr uppskattas.

Självklart kommer jag på kontrast, mailade om min anmälan för några veckor sedan. Ser fram emot det - och att se mer av programmet ;)
robobot
WAHF

Inläggav jophan » ons 12 sep 2012, 09:25

Tanken med Alvarfondens priser är att bli av med böckerna, inte att sitta på dem i åratal och invänta rätt kund. Dessutom är det nästan lika viktigt att böckerna hittar nya, bra ägare, som att få in pengar till fonden. Och alla böcker är donerade, så hela priset är vinst för oss. Jag har mejlat tllbaka, som du märker.

Ja, se där, du står ju med på listan: viewtopic.php?f=8&p=17364
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » fre 14 sep 2012, 15:21

Läser Terminal World av Alastair Reynolds till en bokcirkel nästa vecka. Boken började fartfyllt och bra. Blev inspirerad att läsa lite mer av honom efter danska kongressen i våras då han var gäst.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sheriffen » fre 14 sep 2012, 19:00

Jag har aldrig någonsin klarat av att läsa bara en bok åt gången, utan har alltid flera - av olika slag - på gång. Men ok, de skönlitterära verk jag för närvarande växlar mellan är Jacob's Room av Virginia Woolf och Dvärgen av Pär Lagerkvist.

För dem som känner mig är det kanske inte så svårt att gissa vilken jag solklart föredrar.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 14 sep 2012, 19:10

Jag läser ofta bara två böcker åt gången, men just nu måste det nog sägas vara fem:

Storhertigens finanser av Frank Heller
Marginalia : readers writing in books av H. J. Jackson
Alefen av Jorge Luis Borges
Bone av Jeff Smith
The pattern scars av Caitlin Sweet

Fast de första tre har jag inte läst något i på ett par veckor...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Litteratur