Vad läser du för närvarande? del 2

Om sf och fantasy

Re: Vad läser du för närvarande? del 2

Inläggav robobot » lör 15 sep 2012, 16:05

Innan jag ger mig på nästa bok av Asimov tänkte jag läsa Rymdlegionerna av Williamson som jag hittade för en femma second hand.
Har sett att många talar gott om den här på forumet så jag hoppas att det även är något för mig!

Sen ska jag även läsa ett par Nova (aldrig läst förut) som jag hittade billigt på tradera.
robobot
WAHF

Inläggav Sheriffen » lör 15 sep 2012, 21:00

Rymdlegionen - The Legion of Space - av Jack Williamson är en smärre klassiker, men alltså en tidig pulproman. Ärligt talat tror jag att den är kanonbra när man är typ elva år, men inte så väldigt fantastisk tio år senare. Om det är den svenska upplagan du har fått tag på är den tyvärr dessutom rätt ordentligt förkortad.

Att det talas gott om Rymdlegionen här på forumet beror nog på att de som gör det, och till dem hör jag, läste den i just elvaårsåldern och det är minnet av hur hisnande den var då som färgar omdömet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav robobot » lör 15 sep 2012, 21:20

Hann ta mig fem kapitel in i boken ikväll och jag kan förstå att den var toppen i en ung ålder.
Jag är dock relativt ny till genren i bokform och tror att författare som Williamson, Asimov, Herbert med flera kan vara bra inkörsportar.
Och eftersom jag är i 20-25års åldern hoppas jag att jag fortfarande är tillräckligt ung för att uppskatta boken som den ska uppskattas.

Hur som helst, om det är en klassiker som du säger så måste den ju läsas. Tråkigt att höra att den svenska versionen är avkortad, det är nämligen en sådan jag har fått tag på, Lindfors SF.
robobot
WAHF

Inläggav tompe » tis 18 sep 2012, 21:09

tompe skrev:Läser Terminal World av Alastair Reynolds till en bokcirkel nästa vecka. Boken började fartfyllt och bra. Blev inspirerad att läsa lite mer av honom efter danska kongressen i våras då han var gäst.

Visade sig att boken var ganska kass. Rekommenderas inte om man inte gillar tråkiga luftskeppsstrider och dålig dialog och oengagerande berättande.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav centerwall » tis 18 sep 2012, 21:46

Jag har precis lagt ifrån mig Perdido Street Station som jag nu läste för andra gången. Det är fortfarande en fantastiskt bra bok, men jag är inte lika tagen som jag var första gången jag läste den. En stor skillnad är naturligtvis att jag den här gången har läst allt annat China Miéville har skrivit, och inser hur mycket han har växt som författare. Vilket ju också betyder att det finns mycket annat att reflektera kring under läsningen, vilket jag tycker är positivt. Kul att återbesöka New Crobuzon, men nu känner jag för några lågmälda noveller.
centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » ons 19 sep 2012, 11:57

2/3 igenom Caitlin Sweets The Pattern Scars. Den är intressant. En trasflicka säljs av sin mor till en bordell eftersom hon är synsk (bordellerna i den här världen har ofta sierskor också som säljer sina tjänster), men kidnappas därifrån av en mystisk man efter några år.

Det är än så länge en ganska mörk historia som präglas av psykologiska övergrepp, konflikt, svek, drömmar, en flickas kamp för att undgå att bli kuvad, vänskap och undertryckta begär.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav åka » lör 20 okt 2012, 17:49

Läser bland annat Jakten på WondLa av Ton DiTerlizzi, som jag köpte till Rebecka (7 år) men inte riktigt var säker på om den ska sparas något år eller läsas högt för barnen redan nu. Den är fantastiskt fin, ni har kanske sett illustrationerna. Det känns som ovanligt rolig sf för barn, och som definitivt ger behållning även för mig. En bra story, med vackra illustrationer. Kanske inte fantastiskt subtil, men lite originell.
åka
Fan

Inläggav Sheriffen » lör 20 okt 2012, 20:27

Marguerite Duras Älskaren, en impressionistisk, självbiografisk roman om författarinnans uppväxt i Indokina i början av trettiotalet och hur hon som kommen från en mycket fattig, fransk kolonialfamilj vid femton års ålder hamnade i lyxprostitution - får man nog kalla det; mycket rik, äldre älskare som hon så att säga tog sig an för pengarnas skull, trots att hon rasistiskt uppfostrad såg ned på honom eftersom han var kines - men en förbluffande annorlunda berättelse med den sortens intrig, inte lik någon annan jag sett. Det här är inte en socialrealistisk eller upprörd roman, utan något helt annat. Impressionistisk, som sagt, och med helt andra temata än den rudimentära intrig jag berättat om ovan kanske ger vid handen. Tonvikten ligger på helt andra plan än man kanske skulle tro. Påminner lite grann i sin infallsvinkel och sitt sätt att behandla sina temata och även i någon mån stilistiskt om Virginia Woolf, men jag säger bara påminner. Marguerite Duras är en enastående begåvad och mycket originell författarinna.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav CG » ons 31 okt 2012, 20:07

Har precis blivit klar med "autogenesis" av David Sikter som jag hittade på Swecon. Bättre än vad jag hade vågat hoppas på! Handlar om en smart kille i Uppsala som lyckas bli den förste som får en AI att bli självmedveten - om den nu blir det. Det låter banalt, men det blir riktigt intressant. Tyngdpunkten i berättelsen ligger på hur samhället reagerar, både i Sverige och i omvärlden - avancerad AI-forskning är förbjuden. Vem är hjälte, vem är terrorist och vad ska man göra med en självmedveten AI? Och som datoringenjör blir jag extra nöjd när jag inte hittar något att anmärka på när det gäller de tekniska detaljerna.
CG
WAHF

Inläggav centerwall » tor 17 jan 2013, 22:31

Har påbörjat läsåret i rasande fart och hittills endast läst inhemsk litteratur. Hittills har jag tagit mig igenom Amatka av Karin Tidbeck (bra), Jag såg henne idag i receptionen av Anders Fager (väldigt bra). Just nu håller jag på med Jan Wallentins Strindbergs stjärna. Får betyget OK än så länge - i alla fall tillräckligt spännande och välskriven för att jag ska fortsätta.
centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » fre 18 jan 2013, 09:53

Jag läser Generosity av Richard Powers. Jag undrar varför jag läser den och vad den handlar om. Den har stått i min TBR-hylla ett bra tag nu och jag ser i anteckningarna jag har gjort att den är köpt på Eastercon i förrfjor, och eftersom jag är väldigt kräsen med vad som hamnar i TBR-hyllan så måste jag ha hört mycket gott om den, men jag minns inte längre vad. Alltså läser jag den. Tjohejsan!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » fre 18 jan 2013, 18:02

jophan skrev:Jag läser Generosity av Richard Powers. Jag undrar varför jag läser den och vad den handlar om. Den har stått i min TBR-hylla ett bra tag nu och jag ser i anteckningarna jag har gjort att den är köpt på Eastercon i förrfjor, och eftersom jag är väldigt kräsen med vad som hamnar i TBR-hyllan så måste jag ha hört mycket gott om den, men jag minns inte längre vad. Alltså läser jag den. Tjohejsan!

Jag har nog rekommenderat den till folk. Den var väl också Clarke-nominerad så fu hörde säkert en diskussion om boken.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » fre 18 jan 2013, 18:38

tompe skrev:
jophan skrev:Jag läser Generosity av Richard Powers. Jag undrar varför jag läser den och vad den handlar om. Den har stått i min TBR-hylla ett bra tag nu och jag ser i anteckningarna jag har gjort att den är köpt på Eastercon i förrfjor, och eftersom jag är väldigt kräsen med vad som hamnar i TBR-hyllan så måste jag ha hört mycket gott om den, men jag minns inte längre vad. Alltså läser jag den. Tjohejsan!

Jag har nog rekommenderat den till folk. Den var väl också Clarke-nominerad så fu hörde säkert en diskussion om boken.

Den gick säkert bloggrundan för två år sedan och nämndes förmodligen på Not the Clarkes, jo. Men jag minns inget om det! Bra är den i alla fall än så länge, 1/4 in i boken.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 21 jan 2013, 03:41

Om jag ska säga vad jag för närvarande läser i dagliga doser så blir posterna fyra.

Spitalfields Life av The Gentle Author, som består av bloggposter från hans fascinerande bloggprojekt med samma titel. Historien om hur jag över huvud taget fick reda på att den här boken finns - det var en serie händelser - är rätt fascinerande, men jag spar den så länge.

Children of Bethnal Green av Doris M. Bailey, en intensiv och gripande självbiografi om författarinnans uppväxt i Bethnal Green i Londons East End under tjugo- och trettiotalen och därefter (i bokens utökade version; från början hette den Children of the Green och slutade med att hon och hennes familj flyttade från Bethnal Green) i Leytonstone inte minst under krigsåren.

Senecas brev till Lucilius, i Loebs förträffliga utgåva. De 124 breven är utgivna i tre volymer och behöver inte läsas i ett svep. Tvärtom är det nästan en fördel att återkomma till dem då och då, och läsa ett antal åt gången. Tycker jag, i alla fall.

Asimov's Science Fiction, årgång 2012. Sf-magasinet vars nummer jag recenserar här på forumet.

Londons East End, med Spitalfields och Bethnal Green som centrala områden, har blivit ett hängivet intresse och mängden böcker som skrivits om det i form av självbiografier och historiker är rätt förbluffande. Jag har en hel bunt. I november 2011 var jag där på en dagsutflykt, i november 2012 valde jag att bo i Bethnal Green och ägna hela dagarna åt att med utgångspunkt i det jag läst besöka platser, butiker, människor. En liten värld som tack vare böckerna blivit enorm. Tar ni en titt på bloggen Spitalfields Life förstår ni hur och varför:

http://spitalfieldslife.com/

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav centerwall » sön 03 mar 2013, 19:48

Jag håller på att läsa om Miévilles The Scar. Jag har faktiskt glömt bort det mesta av handlingen och även hur bra den är. En bonus när jag läser den nu är dessutom att första gången så kände jag inte sf-fanet som delar namn med bokens huvudperson (att båda två dessutom sysslar med språk, är svartklädda och röker gör ju det ju inte mindre passande). :-)
centerwall
Letterhack

Föregående

Återgå till Litteratur