Intresset ljuger inte

Om sf och fantasy

Inläggav centerwall » tis 23 jan 2007, 23:08

Jag läser gärna om böcker, men läser nog oftare böcker jag inte läst tidigare. Bilbo, Lord of the rings och Silmarillion är definitivt de böcker jag har läst om flest gånger.
centerwall
Letterhack

Inläggav margl » tor 25 jan 2007, 09:33

Jag kom på några andra böcker jag gärna återkommer till:

Oscar Wildes Dorian Grays porträtt, för att jag älskar estecism och dekadenskultur
Jack Vances The Dying Earth, för att jag älskar estecism och dekadenskultur
Lord Dunsanys samlade verk, för att jag älskar estecism och dekadenskultur

Bland poeter är den som jag nog oftast återvänder till Oscar Levertin (som jag skrivit akademiska arbeten om), vars dikter uppvisar en färgstark romantik uppblandad med oerhörd bildning, livslängtan och dyster pessimism.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » tor 25 jan 2007, 20:39

margl skrev:Lord Dunsanys samlade verk, för att jag älskar estecism och dekadenskultur

Jag hade velat se Lord Dunsanys reaktion om han hade fått veta att någon klassade hans verk som "dekadenskultur"...
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav margl » tor 25 jan 2007, 22:08

Jag hade velat se Lord Dunsanys reaktion om han hade fått veta att någon klassade hans verk som "dekadenskultur"...

Jag hade tänkt skriva inom parentes "men inte så mycket som hos Wilde". Estecism (en benämning du verkar acceptera rörande Dunsany) innehåller ju ett visst mått av dekadenskultur såsom skönhetsdyrkan utan moraliska aspekter. Annrs återkommer Dunsany ofta till dekadensteman; fixeringen vid förgängelse, som i tex Where the Tides Ebb and Flow och In Zaccarath, och intresset för det ovanliga och exotiska, som hela hans författarskap bevisar. Men jag förstår vad du menar och jag medger att ofta andra inslag som tex det romantiskt sagobetonade motverkar dekadensen. Dunsany skulle nog hellre bli kallad romantisk skald än dekadenspoet.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav jophan » fre 26 jan 2007, 10:13

Jag läser inte om böcker av den enkla anledningen att jag prioriterar nya läsupplevelser. Delvis beror det nog på ett slags prestationskrav som jag borde arbeta bort, jag vill hinna läsa så många böcker som möjligt innan jag dör, jag vill hänga med någorlunda i litteratur. Ändå prioriterar jag inte läsning så mycket att jag har ro att sitta ner och läsa hemma, det är bara när jag befinner mig i transit, på bussar och tåg, som jag läser. Så det är lite motsägelsefullt.

Men vad jag har läst om i vuxen ålder är följande:

Lord of the Rings, Ohlmarks översättning 3 ggr, originalet 5 ggr, Eriks översättning som högläsning en gång
The Silmarillion, 3-4 ggr
The Hobbit, 2-3 ggr
Röde Orm, 3 ggr, senast som högläsning
Erik Granströms Svavelvinter, först i manuskriptform, sedan den publicerade versionen som högläsning
Eric Lundqvist: Ingen tobak, inget halleluja, omläst som högläsning
Jack Vance: Mazirian the Magician (omläst när den kom i VIE)
Philip K. Dick: The Man in the High Castle, 2 ggr
Alla muminböckerna, 2 ggr i vuxen ålder, senast som högläsning

Jag räknar inte de böcker jag granskade och korrade när jag arbetade som redaktör på Äventyrsspel.

De böcker som jag verkligen skulle vilja komma till skott och läsa om det närmaste decenniet är:

Flann O'Brien: At Swim-Two-Birds
Michail Bulgakov: Mästaren och Margarita
William Faulkner: The Sound and the Fury
John Crowley: Little, Big
Italo Calvino: Om en vinternatt en resande
Mervyn Peake: Titus Groan och Gormenghast

Hm. Jag kanske helt enkelt skulle ta en om året av dem... det börjar väl bli dags för en omläsning av Silmarillion också...
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 26 jan 2007, 11:18

jophan skrev:Jag läser inte om böcker av den enkla anledningen att jag prioriterar nya läsupplevelser. Delvis beror det nog på ett slags prestationskrav som jag borde arbeta bort, jag vill hinna läsa så många böcker som möjligt innan jag dör, jag vill hänga med någorlunda i litteratur. Ändå prioriterar jag inte läsning så mycket att jag har ro att sitta ner och läsa hemma, det är bara när jag befinner mig i transit, på bussar och tåg, som jag läser. Så det är lite motsägelsefullt.

Men vad jag har läst om i vuxen ålder är följande:

Lord of the Rings, Ohlmarks översättning 3 ggr, originalet 5 ggr, Eriks översättning som högläsning en gång
The Silmarillion, 3-4 ggr
The Hobbit, 2-3 ggr
Röde Orm, 3 ggr, senast som högläsning
Erik Granströms Svavelvinter, först i manuskriptform, sedan den publicerade versionen som högläsning
Eric Lundqvist: Ingen tobak, inget halleluja, omläst som högläsning
Jack Vance: Mazirian the Magician (omläst när den kom i VIE)
Philip K. Dick: The Man in the High Castle, 2 ggr
Alla muminböckerna, 2 ggr i vuxen ålder, senast som högläsning

Och vad tycker medpassagerarna om högläsningen?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 26 jan 2007, 11:24

Sheriffen skrev:
jophan skrev:det är bara när jag befinner mig i transit, på bussar och tåg, som jag läser.

Och vad tycker medpassagerarna om högläsningen?

Haha. OK, bara i transit och innan det är dags att sova.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Föregående

Återgå till Litteratur