Svensk kortprosa?

Om sf och fantasy

Svensk kortprosa?

Inläggav jophan » mån 26 apr 2010, 09:31

Jag har blivit approcherad av ett par amerikanska redaktörer som är på väg att starta en webbpublikation som ska recensera och bevaka sf och fantasy i det korta formatet, världen över; tanken är att kunna publicera månatliga recensioner och översikter om fler länder än de engelskspråkiga. Väldigt tilltalande tanke, men jag börjar fundera på vad det egentligen finns att rapportera om från det svenskspråkiga området?

Texter som privatpubliceras är inte av intresse för tidskriften.

År 2006 publicerades noveller i tidskrifterna Minotauren, Mitrania, Eskapix och Schakt; av dem finns bara Eskapix kvar och jag vet inte hur professionell Easkpix kan räknas som. Betalar de? Fyra novellsamlingar gavs ut: Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist, Mord på månen av Ahrvid Engholm, Tecknen runt huset av Martin Engberg samt Pojken i dimman och andra skymningsberättelser av Yvonne Hoffman.

2007 var tidskrifterna Enhörningen, Eskapix, Schakt och Mitrania. De sista två som sagt nedlagda. En novellsamling gavs ut: Ur mörkret av Mackan Andersson.

2008 gavs inga böcker ut och bara två novelltidskrifter kom ut: Mitrania och Eskapix.

I år verkar det bara vara Eskapix som publicerar sff-noveller på svenska. Förmodligen kommer ett efterlängtat nummer av Enhörningen också.

Missar jag något som det går att skriva om under rubriken "This month's short fiction in Swedish"? Jag tycker att det verkar omöjligt att få ihop en månatlig spalt om nypublicerade fantastiknoveller på svenska. Har jag rätt eller fel?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Svensk kortprosa?

Inläggav centerwall » mån 26 apr 2010, 10:55

Det har väl hänt att Nova har publicerat nyskrivna svenska noveller? Fast det kanske är för lite för att verkligen räknas.

Annars kommer jag bara att tänka på Cathayas novellsamling.
centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » mån 26 apr 2010, 11:36

centerwall skrev:Det har väl hänt att Nova har publicerat nyskrivna svenska noveller? Fast det kanske är för lite för att verkligen räknas.

Det har hänt någon enstaka gång. Men för närbvarande ligger Nova på is så frågan är inte särskilt aktuell.

centerwall skrev:Annars kommer jag bara att tänka på Cathayas novellsamling.

Sant, mina listor var från Catahyas novelljurys överväganden, och vi beaktade naturligtvis aldrig våra egna alster. Men de antologierna kommer ju bara en vartannat år. Inte så mycket att basera en månatlig spalt på.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Vinter » mån 26 apr 2010, 12:25

2009 kom åtminstone tre böcker. Antologin FEL science fiction och novellsamlingarna Mörkersikt av Johannes Källström och Svenska kulter av Anders Fager.

Men en månatlig spalt verkar väldigt svårt att få ihop, ja.
vildvittra.se | unt.se/bokbloggen | catahya.net
Vinter

Inläggav Vinter » mån 26 apr 2010, 12:30

jag vet inte hur professionell Easkpix kan räknas som. Betalar de?

Jag tror det.
vildvittra.se | unt.se/bokbloggen | catahya.net
Vinter

Inläggav Sten » mån 26 apr 2010, 14:35

Vinter skrev:
jag vet inte hur professionell Easkpix kan räknas som. Betalar de?

Jag tror det.

Från deras webbplats:
Hur mycket betalar ni för publicerade manus?

Eftersom Eskapix är ett mikroskopiskt förlag med få eller knappa resurser betalar vi i nuläget enbart för beställt material. Däremot får man alltid ett författar-exemplar vid publicering – och äran förstås.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » mån 26 apr 2010, 14:54

Tack! Både ja och nej, med andra ord. Nå, de publicerar i alla fall de bästa svenska fantastiknovellerna på svenska just nu, även om jag ogillar deras nattståndna "avklädda brudar"-estetik.

Jag har fått en uppdatering från den tilltänkta redaktören för tidskriften också, och hon skriver att "for regions that may not have much activity (although whether it is professional -- for pay -- is not really a concern for me if that is a large part of what is going on), I'm happy to get a couple of articles a year", så det låter definitivt som att det skulle gå att bevaka den svenska marknaden på ett sätt som gör dem nöjda.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » tor 27 maj 2010, 12:35

Det här projektet har nu offentliggjorts och begåvats med en webbplats:

http://sffportal.net/
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Litteratur