Berömmande citat

Om sf och fantasy

Berömmande citat

Inläggav mats » tis 05 dec 2006, 11:13

På Imagicon försökte jag sälja Neil Schulmans Alongside Night med hjälp av följande citat av Jerry Pournelle, högst upp på bokens framsida:

"Anyone interested in freedom will find this more than readable."

Själv tycker jag att citatet är oemotståndligt, men det gick inte hem hos köparna utan jag fick ta med boken hem. Det jag tycker är så bra med citatet är två saker. För det första "interested in freedom", ett fantastiskt uttryck särskilt i dessa tider; för det andra "more than readable", vilket slår mig som ett perfekt exempel på "damning with faint praise", trots att jag inte tror att Pournelle avsåg det så.

Jag utmanar Fandom-skribenterna att hitta ett mer utsökt/roande exempel.
mats

Re: Berömmande citat

Inläggav Sheriffen » tis 05 dec 2006, 11:36

mats skrev:På Imagicon försökte jag sälja Neil Schulmans Alongside Night med hjälp av följande citat av Jerry Pournelle, högst upp på bokens framsida:

"Anyone interested in freedom will find this more than readable."

Själv tycker jag att citatet är oemotståndligt, men det gick inte hem hos köparna utan jag fick ta med boken hem. Det jag tycker är så bra med citatet är två saker. För det första "interested in freedom", ett fantastiskt uttryck särskilt i dessa tider; för det andra "more than readable", vilket slår mig som ett perfekt exempel på "damning with faint praise", trots att jag inte tror att Pournelle avsåg det så.

Jag utmanar Fandom-skribenterna att hitta ett mer utsökt/roande exempel.

Det här är inte ett citat av det slag du efterlyser, men jag tycker att det är ganska roligt ändå. Jag såg en gång en utgåva av H. G. Wells' "The War of the Worlds" där det stod (kvasi- men nästan exakt citerat): "In order to make this novel readable for the common reader, this edition has been abridged. The long passages where nothing happens have been cut."

Ganska obetalbart det med, tycker jag.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tis 05 dec 2006, 14:46

Dilemmat är förstås att jag varken sparat allt skräp eller med någon lätthet kan hitta det som säkert ändå ligger kvar någonstans. Men i slutet av 80-talet var jag djupt imponerad av Stephen Kings blurbar; han skrev själv någonstans att hans enorma framgångar både fyllt honom med tacksamhet mot skräcklitteraturen som sådan, som han gärna såg växa, och med medkänsla mot alla de författarkollegor som kämpade i början av sina karriärer. Följaktligen gav han en tid kommentarer till så gott som alla som bad honom om den. (Sedermera har han i krank blekhet medgivit att det förmodligen var oövertänkt, men i alla fall.) Ofta var de citat av honom som publicerades på debuterande skräckförfattares omslag obetalbara. Kings typiska formuleringar var konstruerade enligt modellen: "This may well be one of the best novels combining vampires, traditional Irish folklore, and giant sea monsters to be published this year", ett uttalande som man ju någonstans anar kanske inte innebär att boken är något odödligt mästerverk. Men tyvärr, några autentiska exempel kan jag inte ge.

Annars kan man ju ibland ana en viss desperation. På omslaget till Jan Clarks "Earth Herald" (Roc, 1998) återfinns ett enda, mycket storstilt kritikercitat: "Worth checking out. – Locus"

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav mats » tor 07 dec 2006, 17:45

john-henri skrev:Dilemmat är förstås att jag varken sparat allt skräp eller med någon lätthet kan hitta det som säkert ändå ligger kvar någonstans.

Jo, jag har ju insett själv att dom allra flesta blurbar på dom böcker man vill ha kvar inte är nåt att komma med i detta sammanhang. Det är mest bara obskyra böcker som "drabbas" -- och i den mån man över huvud taget köper dom så lär man knappast ha dom kvar sedan man har läst dom (eller börjat läsa dom).

Apropå Sheriffen omnämnande av Wells -- och även apropå skräpböcker -- så påminns jag om den märkliga utgåva av Dr. Moreau's Island som bestod i en roman som var skriven efter filmen som var gjord på den ursprungliga romanen. Jag ägde faktiskt den boken en tid (recensionsexemplar), men tråkigt nog har jag den inte kvar.
mats

Inläggav Martin Andersson » tor 07 dec 2006, 18:55

mats skrev:Apropå Sheriffen omnämnande av Wells -- och även apropå skräpböcker -- så påminns jag om den märkliga utgåva av Dr. Moreau's Island som bestod i en roman som var skriven efter filmen som var gjord på den ursprungliga romanen.

Samma sak hände med Bram Stoker's Dracula av James V. Hart & Fred Saberhagen, som är baserad på filmen av Coppola, som är baserad på Stokers roman.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav sisterofsam » mån 22 jan 2007, 00:01

Martin Andersson skrev:
mats skrev:Apropå Sheriffen omnämnande av Wells -- och även apropå skräpböcker -- så påminns jag om den märkliga utgåva av Dr. Moreau's Island som bestod i en roman som var skriven efter filmen som var gjord på den ursprungliga romanen.

Samma sak hände med Bram Stoker's Dracula av James V. Hart & Fred Saberhagen, som är baserad på filmen av Coppola, som är baserad på Stokers roman.

Jag har en bok som slår era märkligheter med hästlängder: Krig och Fred baserad på en TV-serie som baseras på Tolstojs roman. Och så här är baksidestexten: "DEN ÄR FANTASTISK! säger man spontant inför TV-serien. Perfekt ner i minsta detalj. Känslan och dramatiken, de fantastiska scenerierna och människoödena, har odödliggjort KRIG OCH FRED, som bok och som film."

Fast nu har vi ju ramlat bort från ämnet helt och hållet. Det är synd.
sisterofsam
WAHF

Inläggav john-henri » mån 22 jan 2007, 01:57

Off topic den också, men fascinerande, är historien om hur Philip K Dick av filmbolaget blev erbjuden att skriva romanversionen av "Blade Runner". Nu blev Dick tyvärr förbannad och hotade att stämma bolaget om de lät någon skriva romanen alls, men visst skulle det varit fascinerande – och väldigt dickskt – med romanen BLADE RUNNER av Philip K Dick, baserad på Hampton Fanchers och David Webb Peoples filmmanus, baserat på Philip K Dicks roman.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Martin Andersson » mån 22 jan 2007, 18:24

john-henri skrev:Off topic den också, men fascinerande, är historien om hur Philip K Dick av filmbolaget blev erbjuden att skriva romanversionen av "Blade Runner". Nu blev Dick tyvärr förbannad och hotade att stämma bolaget om de lät någon skriva romanen alls, men visst skulle det varit fascinerande – och väldigt dickskt – med romanen BLADE RUNNER av Philip K Dick, baserad på Hampton Fanchers och David Webb Peoples filmmanus, baserat på Philip K Dicks roman.

John-Henri

Ja, verkligen! Blade Runner är ju en magnifik film.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Litteratur