Det periodiska systemet

Om sf och fantasy

Det periodiska systemet

Inläggav Merry » tor 24 jun 2010, 14:56

jophan skrev:Den kommer tydligen från en lite lättsam "periodisk tabell över 75 år av kvinnliga sf-författare", som någon satte samman för årets WisCon

Att sätta ihop periodiska tabeller är till och med populärare än att anpassa allsköns information till tunnelbanekartor (förmodligen för att det kräver mindre jobb). Sedan kan man önska att folk gjorde något med det; att bara lista lika många kvinnliga författare som antalet grundämnen är ganska meningslöst.

Den som tycker sådant är intressant kanske borde surfa till The Periodic Table of Perodic Tables:
http://www.keaggy.com/periodictable/
Merry
Fan

Re: Det periodiska systemet

Inläggav jophan » tor 24 jun 2010, 18:15

Påminner om när någon konstaterade att man har hittat genen som får forskare att tro att alla beteenden sitter i en gen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » lör 26 jun 2010, 19:55

Merry skrev:Att sätta ihop periodiska tabeller är till och med populärare än att anpassa allsköns information till tunnelbanekartor (förmodligen för att det kräver mindre jobb). Sedan kan man önska att folk gjorde något med det; att bara lista lika många kvinnliga författare som antalet grundämnen är ganska meningslöst.

Det där låter som ett roligt grupprojekt. Hur skulle man vilja göra ett periodiskt system med sf-författare i allmänhet?
Hm. Det skulle bli svårt, vissa författare är elaka nog att skriva flera böcker som ser olika ut, så de är inte särskilt odelbara. Mer som molekyler eller något.

Böcker, kanske? Har det gjorts någon gång?
Grupperna skulle då kunna stå för olika längder, där den första gruppen är kortnoveller och gruppen längst till höger motsvaras av bokserier på mer än tio volymer, eller kanske snarare ett visst antal sidor. Perioderna skulle naturligtvis motsvara hårdheten, där hård sf placeras längre ned i tabellen.

"The Cold Equations" är hård och kort, så den hamnar i det nedre vänstra hörnet. Kim Stanley Robinsons Mars-trilogi hamnar någonstans långt ned och en bit till höger. I övre vänstra hörnet placeras kort mjuk sf, som, um, superhjälteserietidningar? Lensman-böckerna hamnar i det övre högra hörnet (tror jag - hur många är de egentligen?) tillsammans med Culture-böckerna, antar jag. Nivens Known-space-böcker borde finnas någonstans i mitten. Och så vidare. Ett sådant system skulle tillochmed kunna vara användbart, särskilt om man höll sig till läsvärda och/eller betydelsefulla verk.
Iochförsig skulle kanske utgivningsår vara bättre än längd. Jag vet inte.

Hm... Gruppyssel på en kongress, med ett antal hundra titlar medlemmarna får klistra in i tomma rutor? Eller kan ett sådant system växa fram på forumet? Eller blir jag tvungen att skriva en fanzineartikel?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Merry » lör 26 jun 2010, 20:41

Sten skrev:Böcker, kanske? Har det gjorts någon gång?
Grupperna skulle då kunna stå för olika längder, där den första gruppen är kortnoveller och gruppen längst till höger motsvaras av bokserier på mer än tio volymer, eller kanske snarare ett visst antal sidor. Perioderna skulle naturligtvis motsvara hårdheten, där hård sf placeras längre ned i tabellen.

Eftersom grundämnen i samma kolumn delar vissa egenskaper, så kanske man borde får till något med hårdhet som motsvarar atomnummer, som du föreslår, och sedan försöka hitta olika literära strömningar per kolumn? T.ex. cyberpunk i olika hårdhetsvarianter (Gibson: ganska hård, Grimwood: ganska mjuk).

Snart kommer Jophan kasta ut oss ur den här tråden. ;)
Merry
Fan

Inläggav Sten » lör 26 jun 2010, 21:20

Merry skrev:Eftersom grundämnen i samma kolumn delar vissa egenskaper, så kanske man borde får till något med hårdhet som motsvarar atomnummer, som du föreslår, och sedan försöka hitta olika literära strömningar per kolumn? T.ex. cyberpunk i olika hårdhetsvarianter (Gibson: ganska hård, Grimwood: ganska mjuk).

Ah, det var nog bättre än längd, trots analogin mellan antal sidor och antal protoner.
Då behöver vi bara 18 genrer. Förslag?

Jophan, hur flyttar man inlägg till en ny tråd?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Merry » lör 26 jun 2010, 22:40

Sten skrev:Ah, det var nog bättre än längd, trots analogin mellan antal sidor och antal protoner.

Snabbt ihopplockad lista (konkatenering av nätresurser):

Cyberpunk
    Time travel
    Alternate history/Parallel universes
    Military SF
    Superhuman
    Apocalyptic
    Space opera
    Space Western
    Feminist
    New Wave
    Steampunk
    Light/humorous/comic
    Anthropological/Xenofiction
    First contact
    Near-future science fiction
    Mystery (Detective/Crime/Hardboiled/Logic puzzle)
    Bioengineering
    Dystopia/Utopia
    Satire/Political
    Robots/Engineering
    Romance
    Fantasy crossovers
    Young adult (probably a crossover genre)
Merry
Fan

Inläggav Rymd-Olov » sön 27 jun 2010, 20:09

Merry skrev:
Sten skrev:Ah, det var nog bättre än längd, trots analogin mellan antal sidor och antal protoner.

Snabbt ihopplockad lista (konkatenering av nätresurser):

Cyberpunk
    Time travel
    Alternate history/Parallel universes
    Military SF
    Superhuman
    Apocalyptic
    Space opera
    Space Western
    Feminist
    New Wave
    Steampunk
    Light/humorous/comic
    Anthropological/Xenofiction
    First contact
    Mystery (Detective/Crime/Hardboiled/Logic puzzle)
    Bioengineering
    Dystopia/Utopia
    Satire/Political
    Robots/Engineering
    Romance
    Fantasy crossovers
    Young adult (probably a crossover genre)

Jag föreslår att ni struntar i:

Feminist
    Light/humorous/comic
    Satire/Political
    New Wave

...och kanske några till. Alltså, jag menar inte att ni ska strunta i dessa typer av verk, utan att det blir för många överlappningar om ni har med dem. Feministiska sf-verk kan ju hamna i vilken annan kategori som helst och all feministisk sf är väl mer eller mindre politisk? Iofs beror det på vad syftet med systemet är (förutom det uppenbara, att nörda/roa sig). Det kan ju finnas en poäng i att göra folk uppmärksamma på att t ex humoristisk och/eller feministisk sf finns. Men då får ni nog stryka en hel klase av de andra kategorierna.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Merry » sön 27 jun 2010, 21:54

Rymd-Olov skrev:
Jag föreslår att ni struntar i:

Feminist
    Light/humorous/comic
    Satire/Political
    New Wave

...och kanske några till. Alltså, jag menar inte att ni ska strunta i dessa typer av verk, utan att det blir för många överlappningar om ni har med dem. .

Listan är fler än 18 kategorier, så visst skall vi skippa ett par. Den är dock på intet sätt ett färdigt förslag, och jag föreslår att vi börjar med att bygga på den.

Jag tror inte att vi kan undvika överlappningar, så jag är inte säker på att det i sig är en tillräcklig anledning att ta bort kategorier. Time travel och alternate history lär överlappa en hel del, MilSF kan överlappa med massor av de andra kategorierna, och så vidare. Man kan ju kanske välja verk som mest tydligt förkroppsligar en kategori? Visst kan The Female Man placeras i "Parallel universes", men det skulle troligen förvåna folk den hamnade där och inte i "Feminist SF".

Dock kan jag hålla med om att listan innehåller flera sorters dimensioner - stil/avsikt (satir), ålderskategorier (YA), literära trender (New wave) och troper (time travel). Det är dock luddiga begrepp. Jag misstänker att vad du egentligen vill säga är att vi skall ta bort allt utom troperna, som är den största gruppen. Kom i så fall med förslag på fler vanliga och relevanta troper!
Merry
Fan

Inläggav Rymd-Olov » sön 18 jul 2010, 12:29

Merry skrev:Jag misstänker att vad du egentligen vill säga är att vi skall ta bort allt utom troperna, som är den största gruppen. Kom i så fall med förslag på fler vanliga och relevanta troper!

Ja, det är exakt vad jag vill säga! jag tyckte att den delen av listan var så bra att den var värd att bygga vidare på. Tyvärr har jag inte många egna förslag. Det jag spontant (kan kanske verka som ett underligt ordval med tanke på hur lång tid som gått innan jag svarat) kommer att tänka på är Terraforming, som iofs kan blandas samman med både Anthropological/Xenofiction och Bioengineering.

Vad gäller The Female Man så tycker jag att en poäng med ett sådant här system kan vara just att visa att böcker kan hamna i andra kategorier än de som de vanligen förknippas med.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Återgå till Litteratur