De vanligaste böckerna i fans bokhyllor?

Om sf och fantasy

De vanligaste böckerna i fans bokhyllor?

Inläggav jophan » tor 21 okt 2010, 15:33

Jag har kollat efter vilka av våra böcker som även minst tio (av 27) av de sf-fans som vi har lagt till som vänner på LibraryThing har i sina bokhyllor, och resultatet är detta, med de vanligast förekommande böckerna högst upp. (TIllägg: Jag har tagit bort alla Pratchettböcker (20 stycken!), som fyllde halva listan.)

Lite förvånad är jag över att vissa inte så lastgamla böcker redan letat sig in i så många fans hem. Fingervisare om bestående klassiker, kanske?

The Silmarillion av J. R. R. Tolkien
The Hobbit; or, There and Back Again av J. R. R. Tolkien
Perdido Street Station av China Miéville
Coraline av Neil Gaiman
Jonathan Strange & Mr Norrell av Susanna Clarke
Revelation Space av Alastair Reynolds
Northern Lights av Philip Pullman
Harry Potter and the Deathly Hallows av J. K. Rowling
Light av M. John Harrison
The Subtle Knife av Philip Pullman
The Amber Spyglass av Philip Pullman
Harry Potter and the Philosopher's Stone av J. K. Rowling
Solaris av Stanislaw Lem
Snow Crash av Neal Stephenson
Double Star av Robert A. Heinlein
Fahrenheit 451 av Ray Bradbury
Neuromancer av William Gibson
The Long Dark Tea-Time of the Soul av Douglas Adams
Cryptonomicon av Neal Stephenson
A Fire Upon the Deep av Vernor Vinge
Dune av Frank Herbert
Redemption Ark av Alastair Reynolds
Chasm City av Alastair Reynolds
The Left Hand of Darkness av Ursula K. Le Guin
American Gods av Neil Gaiman
Jack of Shadows av Roger Zelazny
Vellum: The Book of All Hours av Hal Duncan
The Two Towers av J. R. R. Tolkien
The Scar av China Miéville
Starship Troopers av Robert A. Heinlein
Comet in Moominland av Tove Jansson
Absolution Gap av Alastair Reynolds
The Dispossessed: An Ambiguous Utopia av Ursula K. Le Guin
A Wizard of Earthsea av Ursula K. Le Guin
Harry Potter and the Goblet of Fire av J. K. Rowling
The Fellowship of the Ring av J. R. R. Tolkien
Cosmonaut Keep av Ken MacLeod
Nineteen Eighty-Four av George Orwell
The Demolished Man av Alfred Bester
Harry Potter and the Prisoner of Azkaban av J. K. Rowling
The Lord of the Rings av J. R. R. Tolkien
Natural History av Justina Robson
Hyperion av Dan Simmons
The Once and Future King av T. H. White
Harry Potter and the Half-Blood Prince av J. K. Rowling
The Other Wind av Ursula K. Le Guin
The Return of the King av J. R. R. Tolkien
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: De vanligaste böckerna i fans bokhyllor?

Inläggav jophan » tor 21 okt 2010, 15:50

Och vill någon annan som är med på LibraryThing göra samma sak (denna lista innehåller ju inte böcker som inte vi har), så är det bara att skapa ett filter (gå någons profilsida, klicka på Add to ... Connections list... och skapa ett filter för fans, och besök sedan profilsidorna för de LT-vänner som är fans och lägg till dem).

Sedan kommer man åt statistiken från Connection-statistiksidan. Kräver att man är inloggad på LibraryThing.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav J-h:n » tor 21 okt 2010, 19:01

Heh, jag har alla utom Rowling- och de flesta Pratchett-böckerna. Samt Vellum, av någon anledning, men det är nog mest ett förbiseende.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav jophan » tor 21 okt 2010, 20:30

Jag tog just bort Pratchettböckerna eftersom de skymde de andra författarna.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sten » tor 21 okt 2010, 22:19

Jag har, tror jag, alla utom ett par av Harry Potter-böckerna samt Jack of Shadows (och The Other Wind, men jag har slutat läsa Le Guin).

Borde jag alltså skaffa Jack of Shadows?
Och borde jag gå med i LibraryThing?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 21 okt 2010, 22:56

Jag har Lord of The Rings, Bester och Bradbury och Orwell, några av LeGuin-böckerna, Heinlein-böckerna utom Double Star, och självklart Tove Jansson, men på svenska.

I övrigt hittar jag inget i listan som jag har och inget som intresserar mig, faktiskt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tor 21 okt 2010, 23:45

jophan skrev:Lite förvånad är jag över att vissa inte så lastgamla böcker redan letat sig in i så många fans hem. Fingervisare om bestående klassiker, kanske?

Ser mer ut att vara nya böcker som det pratades om eller som var nominerade för priser.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Sten » fre 22 okt 2010, 00:34

Min bokhylla har ett visst överskott av böcker från författare som har varit hedersgäster på svenska kongresser...
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » fre 22 okt 2010, 07:19

Det var en blandning av gamla favoritböcker och sådana som står högt på läslistan, eftersom jag hört talas om dem överallt. Är det många av er andra som väljer läsning främst efter vilka böcker som rekommenderas av andra fans? Jag undrar var den kritiska gränsen går för att en bok ska spridas över hela fandom; alltså hur många som måste ha läst den för att andra ska läsa den bara för att se vad alla pratar om.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » fre 22 okt 2010, 08:54

Sten skrev:Borde jag alltså skaffa Jack of Shadows? Och borde jag gå med i LibraryThing?

Jag älskade Jack of Shadows som tonåring, jag har ingen aning om den håller för vuxen läsning. Men den kan nog vara värd att läsas oavsett. Så, ja. Gå med i LibraryThing? Tja, vill du ha en katalog över era böcker på webben, med korrekta bibliografiska data, och ett socialt ramverk kring katalogerna så bör du det. Jag är mycket nöjd med tjänsten och att kunna se vilka böcker som andra med liknande smak har, och att kunna se vilka böcker som mina vänner har. Och att kunna kolla vilka böcker man har hemma när man står i bokhandeln är ovärderligt. Det finns en större liknande tjänst som heter Goodreads.com, men den sägs vara mer inriktad på att snacka om böcker och snygga bilder på dem och inte på att katalogisera dem på ett korrekt sätt. Bokpratsfolk påstås gilla Goodreads bättre (även om det pratas böcker på LibraryThing också), folk som bryr sig om själva böckerna verkar föredra LibraryThing.

Sheriffen skrev:självklart Tove Jansson, men på svenska.

Jo, självklart. Listan är på engelska eftersom den listar verken, inte utgåvorna. Och eftersom jag använder LibraryThing på engelska listas verken med engelska titlar. Men våra utgåvor är så klart på originalspråket.

Rymd-Olov skrev:Är det många av er andra som väljer läsning främst efter vilka böcker som rekommenderas av andra fans? Jag undrar var den kritiska gränsen går för att en bok ska spridas över hela fandom; alltså hur många som måste ha läst den för att andra ska läsa den bara för att se vad alla pratar om.

För mig är det inte antalet utan vilka och vad de säger om böckerna. Men recensioner på bloggar och vad vänner med liknande smak säger om böcker är numera mina främsta urvalskriterier när jag köper litteratur.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 22 okt 2010, 09:49

Tre saker förbryllar mig.

1) Vanligast förekommande böcker högst upp, och sedan fallande skala om jag förstår saken rätt. Är det alltså vanligare att folk har The Silmarillion än Lord of the Rings? Och är det vanligare att folk har The Two Towers än The Fellowship of the Ring? Det förra är konstigt, det senare är bisarrt.

2) Harry Potter. När hypen drog igång i och med den första boken och under de därpå följande åren, fick jag ofta den retoriska frågan av omgivningen (mest icke-fans, faktiskt) om jag läst Harry Potter. Alla, inklusive förlagsfolk, förväntade sig så självklart ett jakande svar att de liksom ryckte till när jag svarade nej och tittade lite på mig och försökte bearbeta informationen. Och det här begriper jag inte riktigt. Harry Potter är såvitt jag däremot begriper en habil - men knappast mer än så - serie barn- och ungdomsböcker om en pojke som går på trollkarlsskola, och varför i hela friden skulle han intressera någon som är mer än tretton år gammal?! Ärligt talat? Jag försöker inte infantilisera fantasygenren, jag försöker inte påstå att man inte ska läsa fantasy som vuxen, men Harry Potter...?! Varför...? Jag kommer alldeles avgjort aldrig att läsa någon Harry Potter-bok eller se någon Harry Potter-film, det kan jag lova er. (Ok, modifiering: skulle jag mot de flesta odds se en Harry Potter-film, så vore det för att (med all sannolikhet) uttrycka mig nedsättande om den på Kinematografi.)

3) Jag vet att det kan uppfattas som högdraget att med samma självklarhet som folk frågade mig om Harry Potter bli häpen över att bokläsande människor inte har läst, för att ta några för mig alldeles självklara exempel, Charles Darwin, Virginia Woolf, Platon, Rudyard Kiplling och Lucius Annaeaus Seneca, men är det verkligen inte konstigare att folk *inte* har läst dem än att folk *inte* har läst J. K. Rowling...?! Ärligt talat...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » fre 22 okt 2010, 10:02

Sheriffen skrev:Tre saker förbryllar mig.

1) Vanligast förekommande böcker högst upp, och sedan fallande skala om jag förstår saken rätt. Är det alltså vanligare att folk har The Silmarillion än Lord of the Rings? Och är det vanligare att folk har The Two Towers än The Fellowship of the Ring? Det förra är konstigt, det senare är bisarrt.

När jag prioriterar bland potentiella bokköp brukar jag hellre köpa sådana som är svåra att hitta på bibliotek. Det kan vara något sådant som spökar vad gäller Silmarillon, även om det inte verkar sskt troligt när det gäller de olika delarna i själva trilogin.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sten » fre 22 okt 2010, 10:32

Jag är i de flesta fall inte komplettist. Det innebär att jag flera gånger har lånat första boken i en serie av någon, tyckt att serien var bra och köpt nästa del. (Detta gäller även exempelvis tv-serier.) Det blir svårare för andra människor att använda min bokhylla, men den är ju inte i första hand till för dem.

Numera tenderar jag att köpa böcker som rekommenderas i stället för att låna dem. Det beror dels på att jag har bättre ekonomi än när jag var student och dels på att jag bor längre bort från bokhyllor med samma smak som mina egna.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav jophan » fre 22 okt 2010, 11:43

Sheriffen skrev:1) Vanligast förekommande böcker högst upp, och sedan fallande skala om jag förstår saken rätt. Är det alltså vanligare att folk har The Silmarillion än Lord of the Rings? Och är det vanligare att folk har The Two Towers än The Fellowship of the Ring? Det förra är konstigt, det senare är bisarrt.

Det är små skillnader. Böckerna högst upp är det 17 av 27 fans som äger, de längst ned 10 av 27. Det är, bland dessa 27 fans, något vanligare att folk äger Silmarillion än LotR, fast notera att LotR i ett band är inte med på listan. Förmodligen har enstaka av dessa 27 den istället för de individuella böckerna. Sedan verkar det vara nån som inte har alla tre böckerna i LotR. Denne kanske har lånat ut ettan utan att få tillbaka den?

Sheriffen skrev:Harry Potter är såvitt jag däremot begriper en habil - men knappast mer än så - serie barn- och ungdomsböcker om en pojke som går på trollkarlsskola, och varför i hela friden skulle han intressera någon som är mer än tretton år gammal?!

Många vuxna läser barn- och ungdomslitteratur med behållning. Det är inte längre tabu. De är mindre komplicerade, rakt skrivna och ofta spännande. Se det som att dessa läsare läser dem istället för vuxen triviallitteratur, som Guillou, Crichton och Dan Brown. Just Potterböckerna är förvissa bara habilt skrivna, men de är ganska spännande och originella. (I alla fall de tre första -- längre än till fyran orkade jag inte.)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » fre 22 okt 2010, 14:14

jophan skrev:Många vuxna läser barn- och ungdomslitteratur med behållning. Det är inte längre tabu. De är mindre komplicerade, rakt skrivna och ofta spännande. Se det som att dessa läsare läser dem istället för vuxen triviallitteratur, som Guillou, Crichton och Dan Brown.

Dessutom kan ungdomsitteraturförfattare inte gömma t ex en dålig intrig bakom en massa sex, våld och droger (underhållningens tre grundpelare), så de får anstränga sig mer för att hålla läsaren intresserad. Men idag kanske sex, våld och droger är vanliga ingredienser i ungdomsböcker, vad vet jag. Sen behöver ju inte heller böcker om ungdomar (som böcker för ungdomar ofta är) vara tomma på intressanta ämnen. Skolmiljöer är ju som gjorda för att skildra och diskutera sådant som makt och konformism. För att ta ett exempel.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Nästa

Återgå till Litteratur