Bästa sf:en sedan 1990

Om sf och fantasy

Bästa sf:en sedan 1990

Inläggav jophan » mån 01 nov 2010, 11:17

Jessica ställde en fråga på Fanac-listan om vilka modernare sf-böcker man bör läsa. Här är några tips från mig.

Paolo Bacigalupi: The Windup Girl
China Miéville: The City & the City
Ian McDonald: River of Gods; Brasyl
Michael Chabon: The Yiddish Policemen's Union
Geoff Ryman: Air
Ken MacLeod: The Sky Road
Connie Willis: To Say Nothing of the Dog; Bellwether
Kim Stanley Robinson: Red Mars; Green Mars; Blue Mars
Dan Simmons: Hyperion; The Fall of Hyperion
Joe Haldeman: Camouflage

Ont om kvinnliga författare i den listan. Hmm.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Bästa sf:en sedan 1990

Inläggav Jessica » mån 01 nov 2010, 13:27

Vilken service, tackar! Jag konstaterar att jag i alla fall har prickat av en av tio, Hyperion, som jag vill minnas att jag gillade skarpt, även om det var några år sen. Fler tips mottages tacksamt!
Tänkte försöka ta mig ur fossilstadiet. Om det nu är möjligt...
Jessica
WAHF

Inläggav Rymd-Olov » mån 01 nov 2010, 16:24

Ah, en tävling: vem kan få Jessica att läsa flest av ens favoritböcker? :-)

Jessica: Stämmer årtalet 1990 någorlunda bra? Är det den perioden du tänkt dig? Vill du bara ha sf, eller går fantasy lika bra?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Jessica » tis 02 nov 2010, 08:36

Tävling, javisst!
Det gäller att vara övertygande. Det som står på spel är ära och berömmelse!

1990 låter väl jämnt och bra. De 20 senaste årens sf och visst går det lika bra med fantasy. Eller om man nu vill använda en lite smalare, nördigare subgenre-beteckning.

Ser fram emot ditt bidrag!
Jessica
WAHF

Inläggav J-h:n » tis 02 nov 2010, 16:38

Enastående bra lista av Johan. Jag bifaller varmt allt utom MacLeod och Robinson, som jag av någon anledning inte läst (men jag har läst annat av dem som jag gillat).

Personligen skulle jag vilja tillägga:

Iain M. Banks: Use of Weapons
Mary Gentle: Ash
Justina Robson: Natural History
M. John Harrison: Light, Nova Swing
Robert Charles Wilson: Spin
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » mån 08 nov 2010, 08:54

Jessica skrev:Ser fram emot ditt bidrag!

Egentligen skulle jag själv behöva en sådan där lista. Jag kan iaf hålla med jophan om att The City and The City och The Yiddish Policemen's Union är mycket läsvärda.

Den senare är en alternativhistorisk roman om hur det skulle ha gått om världens judar, istället för Israel, erbjudits en fristad på en ö i Alaska. Den är både en intressant spekulation i hur judisk kultur och religion, förintelsen, mm, skulle ha förändrats av ett sådant förfarande och en väldigt drabbande beskrivning av några av de personer som befinner sig mitt i historien. När berättelsen börjar är avtalet som reglerar judarnas rätt att bo på Sitka (ön utanför Alaska) på väg att gå ut.

The City and The City är det kanske bättre ju mindre du vet om innan du läser den, men den utspelar sig iaf i en mycket fascinerande miljö och ställer viktiga frågor om hur vi uppfattar verkligheten.

Återkommer med några "egna" tips.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » mån 08 nov 2010, 13:08

Jag skulle även rekommendera Richard Morgans böcker om Takeshi Kovacs. Den första heter Altered Carbon och är en sorts hårdkokt deckare, där huvudpersonen kallas från sin hemplanet, som koloniserats av rika japanska företag med östeuropeisk arbetskraft (därav namnet Takeshi Kovacs), till Jorden, där han anlitas för att reda ut omständigheterna kring ett dödsfall som polisen avskrivit som självmord, men som Kovacs uppdragsgivare anser vara mord. Det lite speciella är att uppdragsgivaren är den mördade. I Morgans framtid kan nämligen människors minnen och personligheter sparas i små dosor som opereras in vid toppen av ryggraden vid födseln. Dessa kan sedan sättas in i en ny kropp och rika människor har råd att hålla sig med ett antal klonade versioner av sin originalkropp. Särskilt vetenskapligt är det kanske inte, men Morgan utforskar de möjligheter som detta ger mot bakgrund av ett hårt, kapitalistiskt och oligarkiskt samhälle. Extremt spännande och fartfyllt både som i "intressant" och "actionladdat". Varning dock för våldsamma scener. Det finns två uppföljare, Broken Angels och Woken Furies, varav den första är något av en mellanlandning, men den senare är till och med ännu bättre än Altered Carbon, enligt min mening.

Med tanke på att du gillade Simak o dyl kanske det skulle passa bättre med något mer lågmält? Då kan jag rekommendera Alba av Kristina Hård som kom för något år sedan. Det är ju kul med svensk, nyskriven sf och Alba är dessutom bra. Framtiden påminner lite om Morgans, men kanske mer realistisk. Stämningen är dock helt annorlunda, då den utspelar sig på en fridfull planet dit en liten grupp forskare kommer för att, tja, forska. Men det ligger allt möjligt och pyr under ytan, blir man snart varse.

När vi ändå är inne på svenskt vill jag passa på att tipsa om Jag var en arier av Tony Samuelsson. Den utspelar sig i ett Sverige där nazisterna vann andra världskriget. Ett uttjatat tema, kan man tycka, men Samuelsson gör det intressant genom att låta Albert Speer vara den nye führern med allt vad det innebär för det nazistiska Sveriges kultur och samhälle. Vissa scener biter sig verkligen fast i minnet efter den boken.

Mer alternativhistoria: Farthing av Jo Walton är en mysig herrgårdsdeckare, som visar sig vara en skrämmande vision av hur Storbritannien kunde ha utvecklats om Churchill och gänget utmanövrerats och UK slutit fred med Tredje Riket. Lättläst i ordets bästa bemärkelse, men inte utan djup.

Reklam: På bloggen jag skriver på ibland finns mer utförliga recensioner av följande böcker:

Jag var en arier
Alba
Farthing

Hoppas att du hittar något du gillar!
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Jessica » tis 09 nov 2010, 21:55

Tack för alla tips! Jag måste erkänna att jag av någon underlig anledning har någon sorts inneboende motstånd eller i alla fall misstänksamhet mot svensk sf. Vet egentligen inte varför, det är totalt ologiskt och dumt. Vad jag vill minnas tyckte jag t ex riktigt bra om Sam J Lundwall en gång i världen.

Jaja. Bara att komma över det och kika närmare. Tack också för tipset om din blog. Jag antar att det finns en lista över fandoms blogger nånstans här i forumet, jag ska bara ta mig samman och leta rätt på den.
Jessica
WAHF

Inläggav Sheriffen » tis 09 nov 2010, 22:56

Jessica skrev:Tack för alla tips! Jag måste erkänna att jag av någon underlig anledning har någon sorts inneboende motstånd eller i alla fall misstänksamhet mot svensk sf. Vet egentligen inte varför, det är totalt ologiskt och dumt. Vad jag vill minnas tyckte jag t ex riktigt bra om Sam J Lundwall en gång i världen.

Jaja. Bara att komma över det och kika närmare. Tack också för tipset om din blog. Jag antar att det finns en lista över fandoms blogger nånstans här i forumet, jag ska bara ta mig samman och leta rätt på den.

Känner du för det kan du ju alltid ta en titt på en blogg som i och för sig inte handlar om science fiction, men då och då tar upp science fiction-film (titlarna hittar du i den alfabetiska spalten till höger):

http://moviehead.wordpress.com/

Be seeing you - at Kinematografi!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » tis 09 nov 2010, 23:06

Jessica skrev:Jag antar att det finns en lista över fandoms blogger nånstans här i forumet, jag ska bara ta mig samman och leta rätt på den.

Det gör det nog inte, såvida du inte klickar på medlemslistan och kollar vilka hemsidor folk angett som sina. Men det är en förträfflig idé. Kanske skulle det kunna vara en klistrad tråd i exempelvis fanac-forumet? Jag kan starta en tråd med en blogglänklista i första inlägget, där folk sedan kan föreslå fler bloggar, vilka jag lägger till efterhand. Vad säger administratörerna? Vad säger övriga?

Tillbaka till litteraturtipsen: Det bästa tipset, kom jag just på, är förstås att läsa och prenumerera på den nya inkarnationen av Nova sf. Där har publicerats en mängd utmärkta noveller, långnoveller och kortromaner.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » ons 10 nov 2010, 09:31

Rymd-Olov skrev:
Jessica skrev:Jag antar att det finns en lista över fandoms blogger nånstans här i forumet, jag ska bara ta mig samman och leta rätt på den.

Det gör det nog inte, såvida du inte klickar på medlemslistan och kollar vilka hemsidor folk angett som sina. Men det är en förträfflig idé. Kanske skulle det kunna vara en klistrad tråd i exempelvis fanac-forumet? Jag kan starta en tråd med en blogglänklista i första inlägget, där folk sedan kan föreslå fler bloggar, vilka jag lägger till efterhand. Vad säger administratörerna? Vad säger övriga?

Alldeles utmärkt idé, så klart. Go for it.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Bbeccarii » lör 13 nov 2010, 14:35

Jessica skrev:Jag måste erkänna att jag av någon underlig anledning har någon sorts inneboende motstånd eller i alla fall misstänksamhet mot svensk sf. Vet egentligen inte varför, det är totalt ologiskt och dumt./ga-klippsa/

Det är säkert orättvist att vara misstänksam mot svensk SF, men man kan ändå se en del orsaker till den misstänksamheten. Vad är det för svenska titlar man mött? Texter av de författare som ännu var i början av sin utveckling, och därför kanske inte alltid på samma nivå som gräddan av det anglosaxiska? Texter som kanske helt enkelt inte stämde överens med ens egen smak? (Alldeles oavsett hurdan den smaken var eller inte.) Texter som var tidstypiska? Texter som man (kanske utan att ha läst dem) misstänkte inte var riktig SF? Eller för att man har hittat så många Ollemöllerromaner i bokstället hos BP eller Shell ute i norra norrlands inland att man tror att all svensk SF är sådan?

Har du läst Börje Cronas noveller?

/B
Bbeccarii
Fan

Återgå till Litteratur