De ovanligaste böckerna i fans bokhyllor?

Om sf och fantasy

De ovanligaste böckerna i fans bokhyllor?

Inläggav jophan » ons 10 nov 2010, 12:52

Om jag gör en omvänd undersökning mot den av de vanligaste böckerna i fans bokhyllor, och kollar vilka av de sf-fantasy-böcker vi har men ingen annan på LibraryThing, så blir resultatet denna korta lista. Hur många av er har någon av dessa?

Maria Turtschaninoff: De ännu inte valda
Yvonne Hoffman: Pojken i dimman och andra skymningsberättelser
Carl-Eddy Skovgaard (red): I overfladen
Catahya (red): Drömskärvor
Robert Louis Stevenson: Tales of the supernatural
Sam J. Lundwall: Tiden och Amélie
Elin Holmerin (red): Tecken i aska & eld
Gunnar Gällmo: Longobardernas uppror
anon: Supernatural tales (Quartet Books, 1974)

Vilka sf- eller fantasyromaner har du som du tror att ingen annan på detta forum har? (Obs! Fantasy eller sf, inte sagor, tecknade serier, mytologi, barnböcker, osv.)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: De ovanligaste böckerna i fans bokhyllor?

Inläggav Sheriffen » ons 10 nov 2010, 13:18

jophan skrev:Om jag gör en omvänd undersökning mot den av de vanligaste böckerna i fans bokhyllor, och kollar vilka av de sf-fantasy-böcker vi har men ingen annan på LibraryThing, så blir resultatet denna korta lista. Hur många av er har någon av dessa?

Vilka sf- eller fantasyromaner har du som du tror att ingen annan på detta forum har? (Obs! Fantasy eller sf, inte sagor, tecknade serier, mytologi, barnböcker, osv.)

Jag har Gunnar Gällmos bok, men i originalutgåvan där han hette Ferdinand Fitschkloff (F. F. i stället för G. G.) och boken hette Uppror!

En science fiction/fantasy-bok (den är båda delar, mycket klockrent) som jag har som ingen av er andra har, det kan jag nästan garantera, är Kirre, Pirre och Kalikolins pipa av Percy MacMahon och Edward Maze. Märkligt nog först utgiven på svenska, trots att den var originalskriven på engelska. Den översattes och utgavs från det engelska manuset.

Låt mig med viss emfas framhålla att den är en helt fantastisk bok, som fungerar alldeles förträffligt väl för både vuxna och barn, på precis samma sätt - faktiskt - som Tove Janssons muminböcker (för att förklara hur jag menar).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 10 nov 2010, 13:27

Sheriffen skrev:Jag har Gunnar Gällmos bok, men i originalutgåvan där han hette Ferdinand Fitschkloff (F. F. i stället för G. G.) och boken hette Uppror!

Den har jag också, men nu menade jag just den andra, reviderade utgåvan.

Sheriffen skrev:En science fiction/fantasy-bok (den är båda delar, mycket klockrent) som jag har som ingen av er andra har, det kan jag nästan garantera, är Kirre, Pirre och Kalikolins pipa av Percy MacMahon och Edward Maze. Märkligt nog först utgiven på svenska, trots att den var originalskriven på engelska. Den översattes och utgavs från det engelska manuset.

Låt mig med viss emfas framhålla att den är en helt fantastisk bok, som fungerar alldeles förträffligt väl för både vuxna och barn, på precis samma sätt - faktiskt - som Tove Janssons muminböcker (för att förklara hur jag menar).

Den låter intressant. Jag ser på LibraryThing att Joachim Björk också har den (tillsammans med fyra andra LT-medlemmar som dock inte är fans).
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav J-h:n » ons 10 nov 2010, 22:30

Jag har Tiden och Amélie. Utmärkt bok, en av Lundwalls bästa, tyckte jag i alla fall när jag läste den för tjugo år sedan eller så.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Johan » tor 11 nov 2010, 09:13

Jag har, måhända föga överraskande, Drömskärvor och Tecken i aska & eld.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav jophan » tor 11 nov 2010, 09:26

J-h:n skrev:Jag har Tiden och Amélie. Utmärkt bok, en av Lundwalls bästa, tyckte jag i alla fall när jag läste den för tjugo år sedan eller så.

Ja, att Sam tystnade i förtid är mycket trist. Jag tror att hans bästa böcker (för en hel del är mest flyhänta men tomma pastischer) kommer att uppvärderas kraftigt i framtiden.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Pelotard » tor 11 nov 2010, 12:41

Ytterligare en hand upp för Uppror... fast numera i en kartong på vinden. Jag vill minnas att jag tyckte den var hysteriskt rolig. När jag var 13. :)
Pelotard
LoC-skribent

Inläggav Rymd-Olov » tor 11 nov 2010, 12:59

Jag har också Uppror, men den första upplagan. Jag har tänkt att jag skulle köpa Longobardernas uppror, men det är mycket pengar för lite text. Här räknar vi i kvantitet, inte kvalitet. :-)

Jag har två svenska böcker från 80-talet, en fantasy och en sf, som det skulle vara kul att veta om någon annan har. Inte för att jag tror att de är unika, men jag har aldrig sett eller hört talas om dem utanför min bokhylla. Nu minns jag inte vad de heter, men jag ska kolla.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » mån 15 nov 2010, 09:46

jophan skrev:Hur många av er har någon av dessa?

Ur den där listan har jag Drömskärvor, Tecken i aska & eld (också en Catahya-antologi, om än med namngiven redaktör (och för den delen har jag deras tredje också, som jag inte kommer på titeln på just nu)), Tiden och Amélie och (som många andra) första upplagan av Uppror!

Jag har periodvis letat en del efter svensk sf/fantasy för att kunna scanna till Projekt Runeberg, och har därmed en del udda titlar. Detsamma gäller diverse modernare saker utgivna på väldigt små förlag eller egenpublicerat.

En snabbtitt i mitt bokregister ger exempelvis följande lite mer udda titlar. Jag gissar att det inte är allt för många av dem som någon annan har.

Genom världsrymden eller Bebodda Världar: Ställningar och förhållanden iakttagna under en ballongresa till planeten Markattan
Iwan T. Aminoff: Kriget Norge-Ryssland: Följder av olycksåret 1905
Iwan T. Aminoff: Det eröfrade landet (Invasionen)
Joakim Anderson: Recept för domedagen
Philip Arcan: Archontecs
Philip Arcan: Darkside
Philip Arcan: Lilith
S. Belajev: Den tionde planeten
Sven Bergersjö: Sorgstenen
Sven Bergersjö: Hjältarnas gud
Elfred Berggren: Robotarnas gud
Torbjörn Engström: Syskonplaneten
Pierre Fröberg: Svartblod - uppdraget
Martin Johansson: Tellus 2
Andreas Karlsson: Ett 5, 10072·108 km² Stort Zoo
Bo Lindgren: Troll i Noohr
Jerry Määttä: Science fiction i Sverige 1950-1968: En bibliografi
Minal Parekh Nygårds: Lidmar: Ett rymdäventyr
K. G. Ossiannilsson: Världen som sjönk [signerad]
Bo Setterlind: Rymdpionjären
Emma Söderhjelm & Olle Sahlberg: Dö och låta leva
Maria Vedin: Uppdrag Devi
Florence Vilén: Tungelblodet
Otto Witt: De sista människorna
Otto Witt: Jordens inre
Otto Witt: Skapelsen
Otto Witt: Guldgruvan
Otto Witt: Det mystiska ljuset
Otto Witt: I de sväfvande trädgårdarne [signerad]
Otto Witt: Den underbara spegeln
Otto Witt: En tusenårig hemlighet
Otto Witt: Krigets tekniska sagor
Otto Witt: Hur månen erövrades
Otto Witt: Amerikas hämnd för Lusitania
Otto Witt: Den hemlighetsfulla stjärnan: En roman om astronomi och världsfred
Otto Witt: Kvinnan: sagodikt i fyra episoder (andra upplagan)
Zippo & Weiss: Cyberblås
Ragnar Åslund: Pingvinstaten

Otto Witt har jag för den delen fler av, men då titlar som jag tror inte har några fantastiska element. Dessutom har jag allt utgivet av Paradishuset, Schakt och Aleph, men det antar jag att många andra här också har även om det är böcker man inte lätt hittar utanför fandom. Wela förlag saknar jag några titlar från.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 15 nov 2010, 11:48

Jag har faktiskt en science fiction-roman av Otto Witt som du uppenbarligen saknar, men jag minns inte vad den heter just nu. Återkommer om jag hittar den. Jag känner hur som helst inte igen den bland de titlar du räknar upp.

Fast det är nog också den enda Otto Witt jag har. En gång i tiden ägde jag även en inkomplett roman av honom, men den kastade jag till slut. Det känns så meningslöst med böcker som är inkompletta att till och med jag efter viss vånda förmår kasta bort dem.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 15 nov 2010, 12:04

Följande tre har vi:

pinkunicorn skrev:Jerry Määttä: Science fiction i Sverige 1950-1968: En bibliografi
Otto Witt: Krigets tekniska sagor
Ragnar Åslund: Pingvinstaten
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » mån 15 nov 2010, 12:09

Sheriffen skrev:Jag har faktiskt en science fiction-roman av Otto Witt som du uppenbarligen saknar, men jag minns inte vad den heter just nu. Återkommer om jag hittar den. Jag känner hur som helst inte igen den bland de titlar du räknar upp.

Eller så har jag bara inte insett att det är en sf-bok. På lunchen läste jag idag ut Witts Monseieur X som är en detektivroman. Nu visade det sig att den emellertid också är en sf-roman, så den borde varit med i listan ovan.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 15 nov 2010, 14:08

pinkunicorn skrev:
Sheriffen skrev:Jag har faktiskt en science fiction-roman av Otto Witt som du uppenbarligen saknar, men jag minns inte vad den heter just nu. Återkommer om jag hittar den. Jag känner hur som helst inte igen den bland de titlar du räknar upp.

Eller så har jag bara inte insett att det är en sf-bok. På lunchen läste jag idag ut Witts Monseieur X som är en detektivroman. Nu visade det sig att den emellertid också är en sf-roman, så den borde varit med i listan ovan.

Det visar sig dock att jag med min sedvanliga, närmast svarta håls-liknande oförmåga att minnas titlar tog fel. Du har listat boken som jag har. Den heter Skapelsen.

Hm. Lita aldrig på mig om jag påstår mig a) komma ihåg en titel eller b) säger att en titel jag känner till inte finns med i en lista.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » mån 15 nov 2010, 15:08

pinkunicorn skrev:Torbjörn Engström: Syskonplaneten

Den har faktiskt jag. En charmigt naiv hippie-vänsterutopi skriven för ungdomar.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Lasyd » tor 20 jan 2011, 21:03

Sheriffen skrev:
En science fiction/fantasy-bok (den är båda delar, mycket klockrent) som jag har som ingen av er andra har, det kan jag nästan garantera, är Kirre, Pirre och Kalikolins pipa av Percy MacMahon och Edward Maze. Märkligt nog först utgiven på svenska, trots att den var originalskriven på engelska. Den översattes och utgavs från det engelska manuset.

Kör hårt,
Sheriffen
[/quote]

He, he! Jag har faktiskt Kirre & Pirre! Köpte den därför att jag kom ihåg att jag gillat den när jag en gång som rätt liten lånade den på biblioteket när den var ganska ny. Kul att någon annan gillar den också!
Lasyd
LoC-skribent

Nästa

Återgå till Litteratur