De ovanligaste böckerna i fans bokhyllor?

Om sf och fantasy

Re: De ovanligaste böckerna i fans bokhyllor?

Inläggav pinkunicorn » tor 20 jan 2011, 22:13

Jag har just nu matat in 218 av mina böcker i LibraryThing. Den påstår att 17 av dem är titlar som bara jag har. Det är ju inga storsäljare någon av dem, men det förvånar mig lite att ingen mer än jag skulle ha dem. Allihop är sf eller fantasy och på svenska. Med undantagen 1956, 1980, 1989 så är de alla från 1998 eller senare.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » tor 20 jan 2011, 22:50

pinkunicorn skrev:Jag har just nu matat in 218 av mina böcker i LibraryThing. Den påstår att 17 av dem är titlar som bara jag har. Det är ju inga storsäljare någon av dem, men det förvånar mig lite att ingen mer än jag skulle ha dem. Allihop är sf eller fantasy och på svenska. Med undantagen 1956, 1980, 1989 så är de alla från 1998 eller senare.

Titlar, ge oss titlar! Sådant här nörderi är ju jättekul! :-)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 20 jan 2011, 22:55

Rymd-Olov skrev:
pinkunicorn skrev:Jag har just nu matat in 218 av mina böcker i LibraryThing. Den påstår att 17 av dem är titlar som bara jag har. Det är ju inga storsäljare någon av dem, men det förvånar mig lite att ingen mer än jag skulle ha dem. Allihop är sf eller fantasy och på svenska. Med undantagen 1956, 1980, 1989 så är de alla från 1998 eller senare.

Titlar, ge oss titlar! Sådant här nörderi är ju jättekul! :-)

Jag är inte alls spydig nu, bara nyfiken.

Varför är det jättekul med sådant här nörderi?

Det intresserar mig varför, för jag är komplett ointresserad och förstår alltså inte det roliga. Och sådant som jag inte förstår gör mig nyfiken.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Rymd-Olov » tor 20 jan 2011, 23:30

Sheriffen skrev:Varför är det jättekul med sådant här nörderi?

I just detta fall är jag främst nyfiken på vilken sf eller fantasy som gavs ut på svenska år 1956.

Men jag antar att du undrar över vad som är roligt med att lägga in boksamlingar i databaser? Där får jag nog säga att jag själv inte är särskilt intresserad av att göra det (jag gjorde en lista över mina böcker för många år sedan, men det var mest för att veta vilken kartong respektive bok låg i ute i förrådet). Men den som har en stor samling böcker kanske tycker att det är kul att ordna den, virtuellt eller fysiskt, för att det påminner om gamla läsupplevelser och hjälper läsaren att hitta sådant den vill läsa i framtiden? Åtminstone var det så för mig förra gången jag ställde mina skivor i bokstavsordning...

Mitt eget nörderi går nog hellre ut på att söka i databaser än att skapa dem. Och där är det nog någon typ av litteratursociologiskt intresse i grunden. Det är intressant att se vad folk läser, vad folk inte läser, vilka böcker som får en masspublik och vilka som faller i glömska, etc. Exakt varför jag gillar sådant är det nog lättare för andra än mig att svara på, eftersom det är svårt att analysera sina egna drivkrafter. Varför gillar vissa åka skridskor medan andra föredrar skidor? Det är jättesvårt att svara på, åtminstone för dem själva, men kanske deras föräldrar (eller terapeuter) kan spåra det till någon händelse i barndomen. Eller så.

Sedan är jag fascinerad av den typ av engagemang som generellt krävs för allt som kan klassas som lite nördigt. Detta oavsett om det är något som onekligen för mänskligheten framåt (cancerforskningsnörderi, typ) eller något vars nytta kanske inte är helt uppenbar (biografläskmuggsnörderi, typ). Jag tycker att det är beundransvärt och är i största allmänhet glad att andra tar hand om det.

Hm, det kanske går att vaska fram ett svar ur detta. Kanske. :-)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav pinkunicorn » fre 21 jan 2011, 09:02

Rymd-Olov skrev:Titlar, ge oss titlar! Sådant här nörderi är ju jättekul! :-)

Självfallet. Här:

Pierre Fröberg: Svartblod. Uppdraget
Sven Bergersjö: Hjältarnas bok
Dan Hörning: Svärdsspel i Hadarlon
Dan Hörning: Nemea
Dan Hörning: Stormens vandrare
Sven Bergersjö: Sorgstenen
Kristoffer Holmén: Timmar av väntan : och andra noveller 2000-2004
Philip Arcan: Darkside: Requiem - del I
Philip Arcan: Lilith: Requiem - del II
George Johansson: Polstjärnan tur och retur
Kjell-Gunnar Johansson: Glastornen
Martin Johansson: Tellus 2
Erik Granström: Smolles varuhus
pseud. för Henrik Nanne Carl Henner: Alternativ Luna
Jerker Jansson: Rädda månen
Bertil Falk: Infranet : deckare
Bertil Falk: Själamässa för en konstgjord : science fiction noveller
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 21 jan 2011, 09:14

Tja, nu tittade jag på listan i alla fall, och om du är ensam om att ha Alternativ Luna av Carl Henner förbryllar det mig också. Den har jag haft sedan jag var typ fjorton eller något, dessutom i faktiskt mycket gott skick.

Fast har fansen inte den här? Av en mycket produktiv sf-författare som var med redan på pionjärtiden för sf i Sverige?

Många tycker att det här hans bästa roman, fast den som inte har läst Framtidsmaskinen bör göra det. Svindlande och gripande.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » fre 21 jan 2011, 09:28

Sheriffen skrev:Tja, nu tittade jag på listan i alla fall, och om du är ensam om att ha Alternativ Luna av Carl Henner förbryllar det mig också. Den har jag haft sedan jag var typ fjorton eller något, dessutom i faktiskt mycket gott skick.

Fast har fansen inte den här? Av en mycket produktiv sf-författare som var med redan på pionjärtiden för sf i Sverige?

Ja, det var en av dem som jag tyckte att fler borde ha. Jag har till och med två exemplar. När jag hittade ett exemplar på Alvarfondens försäljningsbord som var dedicerat av författaren "Till Alvar" och dessutom stämplat "Alvar Appeltofft" var jag ju tvungen att ha det. Jag kan iofs göra mig av med mitt tidigare exemplar (trots att det är lite snyggare än det signerade); jag behöver inte två. Men ett exemplar med en sådan proveniens kan jag inte passera.

Eller, ska jag säga, kan jag inte passera igen. Jag var en gång inne på Aspingtons Antikvariat på den tiden det låg på Västerlånggatan och hittade ett exemplar av Sam J. Lundwalls bibliografi som han dedicerat till Dénis Lindbohm. Jag hade inte pengar på mig då (och hade redan boken) och nästa gång jag var där var den borta, men det retar mig i alla fall (speciellt som jag fortfarande inte har någon bok signerad av Sam i samlingen (någon som har en att sälja?)).
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 21 jan 2011, 10:40

pinkunicorn skrev: Jag hade inte pengar på mig då (och hade redan boken) och nästa gång jag var där var den borta, men det retar mig i alla fall (speciellt som jag fortfarande inte har någon bok signerad av Sam i samlingen (någon som har en att sälja?)).

Hans, Samsan är faktiskt inte död.

Varför skickar du honom inte en bok och ber honom dedicera den till dig och skicka tillbaka den?

Han är alldeles mänsklig. Jag lovar. Han skulle nog bli glad.

(Du kan få hans e-postadress om du vill skriva och fråga i förväg. Skriv till mig privat.)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » fre 21 jan 2011, 10:46

Sheriffen skrev:Hans, Samsan är faktiskt inte död.

Varför skickar du honom inte en bok och ber honom dedicera den till dig och skicka tillbaka den?

Han är alldeles mänsklig. Jag lovar. Han skulle nog bli glad.

(Du kan få hans e-postadress om du vill skriva och fråga i förväg. Skriv till mig privat.)

Jag har faktiskt försökt, och den frågan bemöttes med en kompakt tystnad. Eller så var epostadressen inte längre aktuell. Jag fick ingen studs och vet att den fungerat förr, men det är ju ingen garanti.
Hans Persson

pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 22 jan 2011, 12:19

Sheriffen skrev:Många tycker att det här hans bästa roman, fast den som inte har läst Framtidsmaskinen bör göra det. Svindlande och gripande.

Jag är ohyggligt dålig på namn och titlar, men nu har jag i alla fall kommit på att det inte är Framtidsmaskinen jag menar.

Jag menar Ur led är tiden.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » sön 08 maj 2011, 12:16

Det finns en annan rolig statistikfunktion på LibraryThing, "orekommendationer". Som funktionen beskrivs: "Orekommenderaren analyserar statistiken för "personer som har X har också Y" och ställer den på huvudet, för att hitta de böcker som är minst sannolika att finna i samma medlems bibliotek."

Dvs utifrån de böcker vi äger så är det minst sannolikt att vårt bibliotek skulle innehålla följande böcker (och vice versa så klart för dem som äger följande böcker):

Wallflower - konsten att titta på av Stephen Chbosky
En shopaholic säger ja av Sophie Kinsella
Someone Like You av Sarah Dessen
Leva med mål och mening : vad i hela världen gör jag här? av Rick Warren
Blue Like Jazz av Donald Miller
En shopaholics bekännelser av Sophie Kinsella
Cookin' with Home Storage av Peggy Layton
Stitch 'n Bitch Nation av Debbie Stoller
The Radical Reformation av Michael G. Baylor
The Great Republic: A History of America (Modern Library Paperbacks) av Winston S. Churchill
En shopaholic i New York av Sophie Kinsella
The Red Queen: Sex and the Evolution of Human Nature av Matt Ridley
Sloppy Firsts av Megan McCafferty
TiHKAL: The Continuation av Alexander Shulgin
The Memory Keeper's Daughter av Kim Edwards
The Good Marriage: How and Why Love Lasts av Judith S. Wallerstein
The Reformation of the Sixteenth Century av Roland H. Bainton
Glasborgen av Jeannette Walls

En del av dem känns naturliga, dvs chicklitten, medan andra gör mig förvånad över att folk med mycket sf, fantasy och svensk skönlitteratur tydligen i princip aldrig har, som Churchill-boken.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » sön 08 maj 2011, 13:53

Fast en av böckerna har ni inte tre gånger:

En shopaholic säger ja av Sophie Kinsella.

Den känns alltså mycket osannolik, eftersom ni till och med har så att säga minusexemplar.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » sön 08 maj 2011, 14:23

Sheriffen skrev:Fast en av böckerna har ni inte tre gånger:

Den känns alltså mycket osannolik, eftersom ni till och med har så att säga minusexemplar.

Du läser slarvigt. Det är tre olka böcker vars titel börjar på "En shopaholic".
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » sön 08 maj 2011, 14:25

jophan skrev:
Sheriffen skrev:Fast en av böckerna har ni inte tre gånger:

Du läser slarvigt. Det är tre olka böcker vars titel börjar på "En shopaholic".

Hoppsan! :-)

Sådana där böcker intresserar mig så extremt lite att jag slutar läsa titeln redan efter första ordet...

Helt sant, faktiskt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » sön 08 maj 2011, 15:26

Sheriffen skrev:Sådana där böcker intresserar mig så extremt lite att jag slutar läsa titeln redan efter första ordet...

Helt sant, faktiskt.

Lite grann en bekräftelse på att den här "orekommenderaren" fungerar rätt bra, eller hur? ;)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Föregående

Återgå till Litteratur