Läsarundersökning

Om sf och fantasy

Läsarundersökning

Inläggav Emily » ons 24 nov 2010, 14:21

Inbjudan till undersökning

Jag letar efter personer som vill delta i en undersökning till min magisteruppsats på Bibliotekshögskolan. Bakgrunden till uppsatsen är att samtliga bibliotek i Sverige har en lista över godkända ord (s.k ämnesord) som de använder när de indexerar skönlitteratur. Att indexera betyder ungefär samma sak som att sätta en etikett eller tagga en bok. Det görs för att beskriva vad det är för typ av bok och vad den handlar om. I listan över godkända ord finns det en brist på ord som passar för science fiction och fantasy. Undersökningen går ut på att Du som läsare sätter taggar/etiketter på ett antal utvalda böcker inom genrerna Science fiction och Fantasy.

Om du väljer att delta i undersökningen vill jag att Du säger vilken genre du vill ”arbeta med”; SF eller Fantasy (båda går också bra). Du kommer då att få en lista på 10 böcker inom genren samt beskrivning och recensioner till dessa. Du kommer att ha hela december månad på dig att utföra undersökningen. Du behöver inte ha läst böckerna och orden du använder kan vara på både engelska och svenska, du väljer själv.

Känner du att detta är något du vill delta i? Kontakta då mig på emily.ringborg@gmail.com
Emily
WAHF

Återgå till Litteratur