Älskar eller hatar du dessa böcker?

Om sf och fantasy

Älskar eller hatar du dessa böcker?

Inläggav jophan » sön 28 nov 2010, 15:30

På LibraryThing kan man betygsätta sin läsning. Följande tio verk är de i vår boksamling där folks betyg spretar mest mellan toppbetyg och bottenbetyg — dvs, de är böcker som folk antingen älskar eller hatar. Är de bra eller dåliga? Jag listar dem och säger vad jag själv tycker:

1. Illuminatus! Part I: The Eye in the Pyramid by Robert Shea
2. Vellum: The Book of All Hours by Hal Duncan
3. Davy by Edgar Pangborn
4. Last and First Men by Olaf Stapledon
5. Well of the Unicorn by Fletcher Pratt
6. Wizard of the Pigeons by Megan Lindholm
7. Tender Morsels by Margo Lanagan
8. Jonathan Livingston Seagull by Richard Bach
9. The Pnume by Jack Vance
10. Rhinegold by Stephan Grundy

1, 3, 4, 7 och 9 har jag inte läst än, men jag blir lite förvånad över att meningarna går i sär så mycket när det gäller The Pnume. De andra vet jag att de har både stridbara förespråkare och folk som hatar dem. The Eye in the Pyramid har jag börjat på men jag orkade aldrig många sidor in i den.

Vellum var en fascinerande men väldigt splittrad upplevelse. Den kändes inte riktigt färdigskriven, men stora brottstycken av den var lysande. Annat begrep jag mig inte alls på. Well of the Unicorn är en väldigt tidstypisk fantasy. Charmig, men jag har svårt att förstå att det kan finnas folk som ger den högsta betyg. Wizard of the Pigeons älskade jag och jag begriper inte att det finns folk som hatar den. Jonathan Livingston Seagull gillade jag som tonåring, men det är en sån där kvasifilosofisk artificiellt djup new age-bok. Jo, det är en typisk "älska-eller-hata"-bok. Rhinegold gillade jag, men jag har svårt att förstå att den har en läsarskara som älskar den högt, eller för den delen att man kan vilja såga den. Den var kompetent skriven men inte särskilt fantasifull.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Älskar eller hatar du dessa böcker?

Inläggav pinkunicorn » mån 29 nov 2010, 08:56

Det var inte mycket jag läst på den listan, tyvärr. Jag håller med om ditt omdöme om Jonathan Livingston Seagull. Gullig (ha, ha) men inte lysande. Illuminatus!-serien (jag läste dem i en envolymsutgåva och kan inte särskilja dem) känns rätt meh. Skoj ideer, men inte fantastiskt. Vellum håller jag också i stort med om, fast kanske inte så positivt. Rätt ofta obegriplig och/eller ointressant, ibland riktigt bra skulle jag säga.

Resten har jag inte läst. Rhinegold, Pnumerna och (tror jag) Last and First Men har jag, men jag kan inte påstå att någon av dem är något som jag planerar att läsa. Rhinegold skulle jag nog ha gallrat om den inte hade varit signerad.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » mån 29 nov 2010, 10:16

Det är absolut inget fel på Rhinegold, men i en värld som översvämmas av böcker så ska man nog vara specialintresserad av folkvandringstid eller germansk mytologi för att ta sig tid att läsa den. Men jag gillade den.

Är det en bok på den listan som du inte läst och absolut bör läsa, så är det Wizard of the Pigeons!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 29 nov 2010, 11:16

jophan skrev: Jonathan Livingston Seagull gillade jag som tonåring, men det är en sån där kvasifilosofisk artificiellt djup new age-bok. Jo, det är en typisk "älska-eller-hata"-bok.

Jag älskade Jonathan Livingston Seagull som elva- eller tolvåring, när jag hörde berättas om den men inte hade läst den. Min mor berättade att den handlade om en fiskmås som flög rakt in i evigheten. Och fortsatte att flyga och flyga. Det fyllde den lille Sheriffen med sense of wonder.

När jag senare läste boken blev den en stor besvikelse. Mer exakt är den såvitt jag begriper ett slags buddhistiskt influerad bok och hur som helst platt fall jämfört med de få ord min mor (som såvitt jag vet inte heller hade läst den) sa om den.

Jag önskar att jag behållit den version i huvudet som hennes ord frammanade och aldrig läst originalet.

Så kan det vara ibland. Den förkortade remaken är bättre än originalet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Jessica » mån 29 nov 2010, 14:16

Det enda jag har läst på den listan är 4, Last and First Men. Såvitt jag minns var det storslaget, pampigt och gav mig nån sorts SoW-upplevelse.
Men det var ohyggligt, ohyggligt länge sen, nån gång i lägre tonåren och har absolut ingen aning om hur pass träffsäker min smak var vid den tidpunkten.
Det kanske är en sån där bok som man gör klokast i att inte läsa om?
Jessica
WAHF

Inläggav Martin Andersson » tis 30 nov 2010, 23:00

Av de där har jag inte läst speciellt många. Well of the Unicorn var ganska tradig (med vissa bra bitar) och jag önskar verkligen att Fletcher Pratt hade valt att inte kalla sitt fantasirike för Dalecarlia -- jag bara satt och väntade på att Gustav Vasa skulle komma skidande (3+ på min personliga betygsskala fick den ändå, ser jag). Kan inte heller fatta att någon kan ge den högsta betyg.
Wizard of the Pigeons tyckte jag förbaskat bra om så den fick 4.5.
Och Jonathan Livingston Seagull måste jag ha tyckt hade en viss charm när jag läste den, för den har också fått 4.5 -- hmmm... jag borde nog ta och läsa om den och se om det håller.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav tompe » ons 01 dec 2010, 23:55

Jag tyckte Jonathan Livingstone var kass. Ointressant flum som folk verkar ha tolkat som något djupt. Jag hatade hela Illuminatus-trilogin. Efter första boken hade jag ingen bestämd uppfattning.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » tor 02 dec 2010, 18:58

Jag var väl kanske tretton eller så när jag läste JLS och hade börjat genomskåda new agetramset på allvar, så jag gillade den inte heller. Men den första delen, som ju helt enkelt handlar om en mås som försöker lära sig flyga högre och snabbare, är ganska bra. Det är först mot slutet som det börjar flummas.

Övriga böcker har jag inte läst. *obildad*
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav margl » ons 08 dec 2010, 08:28

Jag har inte läst 1, 3, 6, 7, 8, 9 eller 10 på listan. Av de återstående kan jag inte säga att någon av dem uppväcker så starka passioner som kärlek eller hat. Vellum var inte alldeles ointressant, men lite väl mystisk och osammanhängande. Well of the Unicorn minns jag som solid heroic fantasy med en starkt porträtterad trollkarl. Last and First Men är väl den som gjort det största intrycket på mig, på grund av de storslagna perspektiven, idérikedomen och vissa bitar av innehållet som jag fann bisarra. Eftersom det rör som om Jack Vance kommer jag troligen någon gång att läsa The Pnume och Pangborns bok tror jag att jag har någonstans, men har ännu inte läst den.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Svensson » ons 08 dec 2010, 11:36

Att "Illuminatus" inte rockar är verkligen underligt.

Jag minns jag frågade jophan på Kontext 2008 om han kunde rekommendera den, de sålde den där. Men jag fick ingen "köprekommendation" så jag lät det vara. Ändå är det här med konspirationer intressant, och idag en större grej än någonsin. Inom forteana och gåtfulla fenomen är konspirationer idag större än ufo. Det borde ge Shea/Wilsons bok lite push men, asså, det kanske är så att verkligheten överträffar dikten här.

Så jag läser nog hellre faktaböcker (och webbsidor) om konspirationer än "Illuminatus"-trilogin.
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » ons 08 dec 2010, 13:28

Svensson skrev:Att "Illuminatus" inte rockar är verkligen underligt.

Jag minns jag frågade jophan på Kontext 2008 om han kunde rekommendera den, de sålde den där. Men jag fick ingen "köprekommendation" så jag lät det vara.

Nej, skulle jag försöka pracka pånågon Illuminatustrilogin skulle jag vara tvungen att dra till med att den är en kultbok i vissa kretsar och att den är lite av en klassiker, men eftersom jag själv inte fattade något intresse för den när jag försökte läsa den så uteblir den varma köprekommendationen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Bbeccarii » ons 08 dec 2010, 16:49

jophan skrev:

Jag minns jag frågade jophan på Kontext 2008 om han kunde rekommendera den, de sålde den där. Men jag fick ingen "köprekommendation" så jag lät det vara.

Nej, skulle jag försöka pracka på någon Illuminatustrilogin skulle jag vara tvungen att dra till med att den är en kultbok i vissa kretsar och att den är lite av en klassiker, men eftersom jag själv inte fattade något intresse för den när jag försökte läsa den så uteblir den varma köprekommendationen.

Jag har för mig att tanken bakom Illuminatustrilogin (som inte heller jag har läst...) var att den skulle vara en kul parodi på konspirationer? Är det så, och i så fall påverkar väl det hur man bör rekommendera den, ifall man över huvud taget vill det?

med hemlig bassning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Rymd-Olov » tor 09 dec 2010, 09:56

/.../

Inom forteana och gåtfulla fenomen är konspirationer idag större än ufo.

Jag tror att detta är förklaringen. Att läsa en bok om något fantastiskt blir inte lika kul om exakt samma saker står på en miljon websidor skrivna av folk som är tillräckligt knepiga för att faktiskt tro på tramset _på riktigt_. Och även bland de som gillar sådant finns det risk att det uppstår en viss övermättnad på sådant som är större än UFO. Vilket sannerligen blev det just för att det fanns en övermättnad på ufo-trams.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav OsloPC » mån 13 dec 2010, 15:15

jophan skrev:På LibraryThing kan man betygsätta sin läsning. Följande tio verk är de i vår boksamling där folks betyg spretar mest mellan toppbetyg och bottenbetyg — dvs, de är böcker som folk antingen älskar eller hatar. Är de bra eller dåliga? Jag listar dem och säger vad jag själv tycker:

1. Illuminatus! Part I: The Eye in the Pyramid by Robert Shea
[...]
4. Last and First Men by Olaf Stapledon
[...]
9. The Pnume by Jack Vance
[...]

1, 3, 4, 7 och 9 har jag inte läst än, men jag blir lite förvånad över att meningarna går i sär så mycket när det gäller The Pnume. De andra vet jag att de har både stridbara förespråkare och folk som hatar dem. The Eye in the Pyramid har jag börjat på men jag orkade aldrig många sidor in i den.

Det er en stund siden jeg leste «Tschai: Planet of Adventure»-serien, men jeg mener at jeg følte at The Pnume kanskje var litt uinspirert, dvs. litt «nå må jeg bli ferdig med denne serien, gitt» som man dessverre ofte finner hos Vance der han har holdt på med en serie en stund. Så mye dårligere enn de andre bindene var den nok ikke. Er det samme sprik på dem?

Last and First Men er vel formmessig så spesiell at jeg der ikke er overrasket over at folk har delte meninger.

The Eye in the Pyramid: Leste «Illuminatus!» da jeg var 20, og likte trilogien veldig godt, men husker at den iblant føltes litt datert (sekstitalls) i sitt syn på dop & sex. Som andre har vært inne på, så var det vel også mer gøy med konspirasjonsteorier mv. dengang ikke alle var opptatt av det. Nå for tiden er det jo slik at en norsk nettavis omtrent ikke kan legge ut en artikkel om norsk politikk, uten at minst én kommentator legger inn en kommentar som nevner NWO, øgler fra verdensrommet, Sions vise, osv. osv.

- PC
OsloPC
Letterhack

Återgå till Litteratur