Söker de sjuka i sf

Om sf och fantasy

Söker de sjuka i sf

Inläggav Stefan » ons 19 jan 2011, 15:43

Fysisk sjukdom i sf verkar fylla två huvudsakliga behov: antingen ska den ta kål på större delen av mänskligheten så att vi kan få följa någon eller några få överlevande; eller så ska den hota att ha ihjäl någon (eller alla) så att vi får följa hjältens heroiska ansträngningar för att förhindra detta. Gemensamt för dessa är vanligen (synes det mig) att huvudpersonen är frisk: en av de få immuna eller av annan anledning överlevande, eller en läkare (som dessutom eventuellt råkat skapa sjukdomshotet).

Men rimligtvis måste det finnas ett antal sjuka hjältar inom scienec fiction också, som likt fantasygenrens portalsjukling Thomas Covenant kämpar med att hantera sin sjukdom? Problemet är att jag inte kan komma på så värst många; Vergil Ulam i Greg Bears Blood Music , kanske; huvudpersonerna i Octavia Butlers "The Morning and the Evening and the Night"; den stackars ex-atleten i Scott Siglers Infected; och förstås Milena med sina virus-problem i Geoff Rymans The Child Garden.

Kan ni som är mer belästa inom sf komma på fler exempel på huvudpersoner som drabbats av fysiska sjukdomar inom genren? Tips tages tacksamt emot :-)

/S.
-- Stefan Ekman
Stefan
LoC-skribent

Re: Söker de sjuka i sf

Inläggav Merry » ons 19 jan 2011, 17:16

Är det enbart litteratur du söker, eller fungerar tv-serier? Måste det vara det primära temat? Räknas mentala sjukdomar?

Jag har ett vagt minne av att Star Trek (gamla; har inte sett de nya varianterna) innehöll mer än ett avsnitt med mystiska sjukdomar.

Huvudpersonen i Friedmans In Conquest Born är infekterad av en (för ändamålet byggd) sjukdom under en del av berättelsen.

Jag skulle gissa att de flesta sjukdomsscenarier förekommer in sf om den nära framtiden eller om planetutforskning. (Dvs primitiva förhållanden.) Du inkluderade Covenant; betyder det du menar även fantasy med "sf"?
Merry
Fan

Inläggav Stefan » ons 19 jan 2011, 18:10

Helst litteratur, men om någon kommer ihåg något specifikt avsnitt från någon serie så tas det gärna emot också (jag har vaga minnen av StarTrek-avsnitt också). Det behöver inte vara det primära temat, men helst ska det inte bara nämnas i förbigående. Mentala sjukdomar räknas om de har någon fysisk/somatisk komponent (t ex anorexia, eller Butlers "Dilg").

Nej, jag räknar inte in fantasy i sf; Covenant var bara med som ett exempel från en annan genre.

Tackar för In Conquest Born!

(Jag har en vag idé om ett forskningsprojekt förstås, men saknar genreöverblicken just av detta tema...)

/S.
-- Stefan Ekman
Stefan
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » ons 19 jan 2011, 18:15

Det här är ganska far out. Jag var först att skriva ett svar i den här tråden, men det svaret existerar inte längre. Va?

Hur som helst, jag ser nu att det inte var aktuellt i alla fall, för jag tog upp Huddling Place av Clifford D. Simak och Flowers for Algernon av Daniel Keyes.

Men i alla fall.

Stack svaret bara iväg ut i cyberrymden alldeles av sig självt, liksom? Jag vet att det fanns här, för jag läste det själv när jag hade skrivit det.

Fuckin' Twilight Zone.

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen ons 19 jan 2011, 18:53, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » ons 19 jan 2011, 18:48

Bujolds senare Vorkosiganböcker har Mark, vars mentala problem medför ätstörningar.
Merry
Fan

Inläggav Merry » ons 19 jan 2011, 22:30

En snabb fundering på vägen hem gav:
Grass (Tepper): En obotbar sjukdom är en av huvudtrådarna. Minns inte om någon huvudperson blir sjuk.
Starry Rift (Tiptree): huvudpersonen i första novellen blir infekterad av intelligent parasit.
Vintage Season (CL Moore): Tidsresenärer besöker städer innan katastrofer. Själva sjukdomen var dock inte i bild.
Den första Darkoverromanen av Bradley innehåller människor som blir "sjuka" av den Darkoverfloran, ojmr.
Merry
Fan

Inläggav jophan » ons 19 jan 2011, 22:45

Liz WIlliams The Ghost Sister har en sjuk kvinna som en av nyckelpersonerna som intrigen kretsar runt.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Bbeccarii » tor 20 jan 2011, 00:00

Merry skrev:Bujolds senare Vorkosiganböcker har Mark, vars mentala problem medför ätstörningar.

Miles Vorkosigan själv var väl också sjuk, om jag minns rätt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Miles_Vorkosigan

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Merry » tor 20 jan 2011, 07:45

Bbeccarii skrev:
Miles Vorkosigan själv var väl också sjuk, om jag minns rätt?
/B

Just det - i Diplomatic Immunity råkar han ut för ett biovapen. Hm. Svårt att avgöra vilka biovapen som är "sjukdomar".
Merry
Fan

Inläggav Stefan » tor 20 jan 2011, 09:22

Stort tack för alla förslag! Ska genast börja undersöka dem närmare.

Intressant fråga, om huruvida biovapen är "sjukdomar" eller inte -- antagligen värt en egen artikel. Idén med ett sådant vapen är trots allt att man ska bli (dödligt) "sjuk". (Jag blevgenom en kollega introducerad till områdena medical humanities och literature and medicin, och tyckte att dessa borde funka bra med sf [och såsmåningom kanske även fantasy]. Därav mitt intresse.)

Och jag tar gärna emot fler förslag, om någon skulle komma på något :-) Det här är ett av vårens forskningsprojekt.
-- Stefan Ekman
Stefan
LoC-skribent

Inläggav centerwall » tor 20 jan 2011, 10:33

När det gäller Star Trek så tror jag du kan hitta några avsnitt i den här listan:

http://www.trekkers.se/treffar/tidigare-star-treffar/197-star-treff-50-diseases

Jag skulle anta att några sjukdomar som härjar även dyker upp i Star Trek-romaner, men det är inget jag har någon koll på själv. Jag vet dock vilka jag ska fråga om det är av intresse (och kan vi räkna Pon Farr som en sjukdom?).
centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » tor 20 jan 2011, 11:00

The Time Traveler's Wife av Audrey Niffenegger
The Road av Cormac McCarthy
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Merry » tor 20 jan 2011, 17:14

Stefan skrev:Intressant fråga, om huruvida biovapen är "sjukdomar" eller inte -- antagligen värt en egen artikel. Idén med ett sådant vapen är trots allt att man ska bli (dödligt) "sjuk".

Beroende på definitionen av "sjuk" jämfört med "skadad". En skillnad är ju om något smittar eller inte. Man kallar inte alltid en förgiftad person för "sjuk", även om det finns likheter i folks agerande.

Om det är dödligt tror jag inte har så stor betydelse. Ett utmärkt exempel är Lindbohms Bevingaren - många osmittade betraktar de smittade som "sjuka", medan de smittade betraktar sig som en bättre livsform. Bevingaren har dessutom en smittad huvudperson, så lägg den till listan. =)

Imho, så tror jag egentligen att smittor i SF vore roligare än sjukdomar, eftersom just ifrågasättandet av tillståndet "sjuk" är väldigt SF. Ett annat exempel på det är A Song for Lya av George RR Martin.
Merry
Fan

Inläggav Rymd-Olov » tor 20 jan 2011, 18:12

I The Dispossessed (Shevek på svenska) av Ursula Le Guin blir huvudpersonen sjuk i ett kapitel, som handlar om hur han och det anarkistiska samhället kring honom hanterar sjukdom och -vård. Han fick någon sorts kronisk torrhosta också, eller hur det nu var.

Ett kapitel av Use of Weapons av Iain Banks utspelar sig på ett rymdskepp där det blivit trendigt att testa olika utdöda sjukdomar, som t ex förkylning, men jag minns inte om huvudpersonen hakar på eller bara tycker att det är skumt.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 20 jan 2011, 19:17

Någonting har legat och gnagt i bakhuvudet på mig... och nu kom jag på vad det var.

Goodness. James Whites Sector General-serie, naturligtvis!

Science fiction som handlar om ett sjukhus och där alla är dödssjuka hela tiden, i bok efter bok.

Det var det som låg och gnagde i bakhuvudet.

Här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sector_General

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tor 20 jan 2011, 20:43, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Litteratur