Söker de sjuka i sf

Om sf och fantasy

Re: Söker de sjuka i sf

Inläggav Merry » tor 20 jan 2011, 19:49

Ett exempel på ickedödlig sjukdom är Foglios Buck Godot: Gallimaufry Station (graphic novel), där aliens som vill ha ett förhandlingsövertag mot mänskligheten bygger ett virus som gör dem apatiska.
Merry
Fan

Inläggav Johan » tor 20 jan 2011, 20:57

Ett kapitel avUse of Weapons av Iain Banks utspelar sig på ett rymdskepp där det blivit trendigt att testa olika utdöda sjukdomar, som t ex förkylning, men jag minns inte om huvudpersonen hakar på eller bara tycker att det är skumt.

Bertil Mårtenssons novell "Myxomatos Forte(tm)" har också det där "ingen behöver bli sjuk så nu är det trendigt", men jag misstänker att det inte riktigt är vad Stefan letar efter.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav tompe » tor 20 jan 2011, 23:28

Stefan skrev:Stort tack för alla förslag! Ska genast börja undersöka dem närmare.

Intressant fråga, om huruvida biovapen är "sjukdomar" eller inte -- antagligen värt en egen artikel. Idén med ett sådant vapen är trots allt att man ska bli (dödligt) "sjuk". (Jag blevgenom en kollega introducerad till områdena medical humanities och literature and medicin, och tyckte att dessa borde funka bra med sf [och såsmåningom kanske även fantasy]. Därav mitt intresse.)

Att definiera vad sjukdom är är gansla besvärligt. Det finns ju sjukdomar som inte smittar. Men att till exempel få ett ben amputerat brukar inte kallas en sjukdom och vad jag minns från Miles-böckerna så var hans problem mer av typen amputerat ben än en sjukdom.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » tor 20 jan 2011, 23:32

Johan skrev:jag misstänker att det inte riktigt är vad Stefan letar efter.

Jag också, men man vet aldrig. :-)
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Merry » fre 21 jan 2011, 08:51

tompe skrev:Att definiera vad sjukdom är är gansla besvärligt. Det finns ju sjukdomar som inte smittar. Men att till exempel få ett ben amputerat brukar inte kallas en sjukdom och vad jag minns från Miles-böckerna så var hans problem mer av typen amputerat ben än en sjukdom.

Ja, utom i Diplomatic Immunity, då han hade båda. Sedan vet jag inte var man skall placera hans blödande magsår (Warrior's Apprentice) eller hans personlighet. ;)
Merry
Fan

Inläggav Merry » fre 21 jan 2011, 10:00

Hm. Har ett vagt minne av att Janet Kagan skrev en mycket fluffig Star Trek-bok som hade en pandemi som tema (och var en av mina första introduktioner till Mary Sues). *googlar snabbt* Uhura's Song.
Merry
Fan

Inläggav Stefan » ons 26 jan 2011, 10:11

Ånyo: tackar ödmjukast för alla förslag. Jag medger gärna att även om jag hade en idé om vad jag letade efter när jag började den här tråden, så har en hel del av era förslag gett mig helt nya (och intressanta) idéer. Tanken med "trendiga sjukdomar" (som jag stötte på först i Adams HHGG) är särskilt intressant; hur tänker man om att vara sjuk när det är ett önskvärt resultat av ett medvetet val snarare än något obehagligt som man drabbats av?

/S.
-- Stefan Ekman
Stefan
LoC-skribent

Inläggav J-h:n » ons 26 jan 2011, 17:44

http://sfbokhandelnmalmo.blogspot.com/

Dagens inlägg; klicka på bilden.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav jophan » ons 26 jan 2011, 18:17

Synkronicitet!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Stefan » lör 29 jan 2011, 11:34

Och vem tror du att jag samskriver med, Jophan? (Katarina är en av mina forna kollegor och goda vänner i Lund. Det var hon som stod för idén.)
-- Stefan Ekman
Stefan
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » lör 29 jan 2011, 12:45

När man talar om trollen och allt det där.

När den här diskussionen dyker upp råkar jag läsa novellen Damascus av Daryl Gregory, som handlar om en ännu fasansfullare och mycket oväntad variant av Creutzfeldt-Jakobs syndrom, mer känt som galna kosjukan. Det här är något så märkligt och faktiskt innovativt som en novell om svår sjukdom som är direkt kopplad till hjärnstruktur och religion, närmare bestämt i form av en primitiv, ohygglig sekt. Men det är inte som ni tror, för den intrig ni tänker på har ni säkert läst i en eller annan variant redan. Det är inte den här intrigen.

Novellen publicerades i Fantasy & Science Fiction 2006 (jag vet inte vilket nummer), men är nog lättåtkomligare i antologin Year's Best SF 12 av David G. Hartwell och Kathryn Cramer, utgiven på Eos 2007.

Science fiction har ju ibland en fond av teknik och/eller naturvetenskap, men det är mer sällan den vetenskapliga fonden består av den medicinska vetenskapen, som här.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav ptr » lör 29 jan 2011, 22:12

-
Senast redigerad av ptr fre 04 sep 2015, 07:27, redigerad totalt 1 gång.
ptr
LoC-skribent

Inläggav Sten » lör 12 feb 2011, 22:10

Orson Scott Cards allt fler uppföljare till Enders Game tenderar att kretsa kring sjukdomar på olika sätt.

I Xenocide finns det ett fantastiskt avancerat (och artificiellt, tror jag) virus som har spritt sig till så gott som alla arter och individer på en hel planet, vilket är ett litet problem för den mänskliga koloni som har bosatt sig på planeten. De diskuterar länge och omständligt om hur etiskt det är att bekämpa viruset, eftersom det antagligen skulle slå ut hela planetens ekosystemet om man tog bort det. Och en av huvudpersonerna är övertygad om att *viruset* är en tänkande organism.
Och på en annan planet finns det en grupp människor som är genmanipulerade att till vara mycket intelligentare än resten av befolkningen, men genen innehåller även ett par nackdelar, som grava tvångssyndrom. (Detta är helt medvetet, för att personerna ska bli lättare att kontrollera och inte omedelbart bli en härskande klass.)

I böckerna om Bean är huvudpersonen fånigt överintelligent men har en serie fysiska sjukdomar som kommer att ta död på honom innan han fyller tjugo. Jag kom aldrig tillräckligt långt i serien för att få veta om han lyckades bota dem.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Stefan » lör 26 feb 2011, 10:59

Perfekt! Nu har vi lite att börja med, Katarina och jag :-) Stort tack än en gång!

/Stefan
-- Stefan Ekman
Stefan
LoC-skribent

Inläggav ArkhamVoid » sön 20 mar 2011, 16:27

Alastair Reynolds senaste, Terminal World, som iofs inte var särskilt bra, där är världen indelad i zoner, och om man passerar gränsen över till fel zon (den man inte är född i och ens kropp kan handskas med) blir man akut sjuk; feber, kramper, total yrsel osv. Huvudkaraktären drabbas av det någon gång, men han är (praktiskt nog) läkare och har tillgång till zonmedicin, varför han klarar sig. Men här och var känner han av sjukdomen - frågan är dock om det verkligen är en sjukdom i sig, eftersom det handlar om att ens fysionomi inte kan hantera omgivningen - är man sjuk för att man inte kan andas i vatten och drunknar?
ArkhamVoid
WAHF

Föregående

Återgå till Litteratur