Litterär kvalitet i fantasy

Om sf och fantasy

Litterär kvalitet i fantasy

Inläggav Johan » lör 21 maj 2011, 23:04

Det slog mig, nyligen, när jag låg och läste en alldeles för tjock fantasyroman, att det faktiskt finns ett sätt att rent objektivt, över och bortom personlig smak, mäta kvaliteten på vissa typer av fantasy. Allt som behövs är enkel matematik. Man tar bokens textmängd, och mäter sedan hur stor del som tas upp av att huvudpersonerna ensamma eller i liten grupp flyr från eller till någonting. Det kan vara skog eller hedar eller vad det än är, men de är trötta och hungriga och förmodligen fryser de också.

Ju större del av boken som täcks av dylika beskrivningar, desto sämre är den.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Re: Litterär kvalitet i fantasy

Inläggav Sheriffen » lör 21 maj 2011, 23:39

Jag började just titta på The Fifth Element, en science fiction-film av Luc Besson.

När jag såg förtexterna slogs jag av en tanke snarlik din: alla science fiction-filmer vars förtexter ackompanjeras av ett gigantiskt rymdskepp som glider från eller mot publiken är skräp. Fördelen är att man inser att de är skräp redan under förtexterna.

Först med det där var Star Wars 1977. Sedan dess är alla science fiction-filmer som börjar på det sättet ofelbart tafatta kopior av det tafatta originalet.

Ungefär som så ohyggligt mycket fantasy är tafatta kopior av Tolkien, där de som du säger flyr hit och dit genom stora skogar eller inne i grottsystem i stora berg eller ute på slätter, och lider av hunger och köld och så.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Merry » lör 21 maj 2011, 23:58

Johan skrev:Det slog mig, nyligen, när jag låg och läste en alldeles för tjock fantasyroman...

Det slår mig att du borde undvika just tjocka fantasyromaner om du inte gillar att läsa om små grupper på flykt. =)

Jag tycker personligen att problemet verkar ligga någonstans i kombinationen "tjock" och "fantasy". Det senaste jag läste av den sorten var Brent Weeks The Way of Shadows; inga som helst flykter, ojmr, men urusel ändå.

Nu blev jag lite nyfiken - vad tycker du om Mary Gentles Golden Witchbreed? Den har hungriga och trötta huvudpersoner på flykt i en ganska tjock bok, men det är sf.
Merry
Fan

Inläggav Johan » sön 22 maj 2011, 00:57

Svårt att säga -- jag har nog inte läst den.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » tor 26 maj 2011, 11:03

Nu ska jag vara bråkig och påpeka att tredje delen i Hobbs trilogi om Fjärrskådarna är den där huvudpersonen (ibland som en del av en liten grupp) flyr som mest från kungens vakter, samtidigt som den är (allmänt ansedd som) den bästa delen i trilogin.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Johan » tor 26 maj 2011, 11:21

Ja, det är ju inte första gången massan har fel. De kan komma med sitt subjektiva tyckande. Vi har bättre mätinstrument än så.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Merry » tor 26 maj 2011, 12:37

Johan skrev:Svårt att säga -- jag har nog inte läst den.

Gör det.
Merry
Fan

Inläggav jophan » tor 26 maj 2011, 14:00

Medhåll!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » tor 26 maj 2011, 14:04

Ja, jag instämmer också i rekommendationen av Golden Witchbreed.

Till slut kommer vi att få det till att ju mer huvudpersonen fryser och gömmer sig desto bättre är boken.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav tompe » tor 26 maj 2011, 15:40

Rymd-Olov skrev:Till slut kommer vi att få det till att ju mer huvudpersonen fryser och gömmer sig desto bättre är boken.

Att personer fryser och att det är kallt är aldrig något positivt i en bok. Vissa böcker kan trots kyla vara bra men då är det för att den eländiga kylan kompenseras av annat som är bra.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Merry » tor 26 maj 2011, 18:50

Funderade över fantasyböcker med med många sidor flykt (enligt ovanstående definition) som jag verkligen gillat, och här är ett axplock:
The Birthgrave av Tanith Lee
Tigana av G.G. Kay
Dark of the Moon av P. C. Hodgell
Windrose-böckerna av Barbara Hambly
Kushiel's Dart m.fl. av Jaqueline Carey
Twelve Kingdoms/Juuni Kokuki (TV-serie, visserligen)
Prydain-böckerna av Lloyd Alexander
Kan man räkna Howl's Moving Castle? Är man på flykt om man alltid har en dörr som leder till landets huvudstad?
Sedan borde man ju the Matter of Britain räknas, med tanke på alla sök - inte minst sökandet efter den heliga Graal. Där finns ju en hel hoper bra författare - White, Stewart, Mitchison, Steinbeck och Mallory, för att nämna några.

Ovanligare på sf-sidan, men:
Golden Witchbreed av Mary Gentle
Gate of Ivory av Doris Egan

Jag tror att flykt är ett utmärkt sätt att upptäcka en värld, men att många fantasyvärldar är för klichérika för att vara värda att upptäcka. =)
Merry
Fan

Inläggav Rymd-Olov » tor 26 maj 2011, 19:19

tompe skrev:
Rymd-Olov skrev:Till slut kommer vi att få det till att ju mer huvudpersonen fryser och gömmer sig desto bättre är boken.

Att personer fryser och att det är kallt är aldrig något positivt i en bok. Vissa böcker kan trots kyla vara bra men då är det för att den eländiga kylan kompenseras av annat som är bra.

Jag tror att vi har en hel estetisk teori i sin linda här. Men gäller även det omvända, alltså att t ex Dune är en jättebra bok eftersom det är så jämrans varmt nästan hela tiden?
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 26 maj 2011, 19:54

Merry skrev:Funderade över fantasyböcker med med många sidor flykt (enligt ovanstående definition) som jag verkligen gillat, och här är ett axplock:
The Birthgrave av Tanith Lee
Tigana av G.G. Kay
Dark of the Moon av P. C. Hodgell
Windrose-böckerna av Barbara Hambly
Kushiel's Dart m.fl. av Jaqueline Carey
Twelve Kingdoms/Juuni Kokuki (TV-serie, visserligen)
Prydain-böckerna av Lloyd Alexander
Kan man räkna Howl's Moving Castle? Är man på flykt om man alltid har en dörr som leder till landets huvudstad?
Sedan borde man ju the Matter of Britain räknas, med tanke på alla sök - inte minst sökandet efter den heliga Graal. Där finns ju en hel hoper bra författare - White, Stewart, Mitchison, Steinbeck och Mallory, för att nämna några.

Ovanligare på sf-sidan, men:
Golden Witchbreed av Mary Gentle
Gate of Ivory av Doris Egan

Jag tror att flykt är ett utmärkt sätt att upptäcka en värld, men att många fantasyvärldar är för klichérika för att vara värda att upptäcka. =)

Har du inte läst Tolkien eller gillade du honom inte?

(Massor med flykt undan ringryttarna, flykt i Morias gruvgångar, flykt undan upmton orcher, osv, ad infinitum.)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » tor 26 maj 2011, 22:05

Rymd-Olov skrev:
tompe skrev:

Jag tror att vi har en hel estetisk teori i sin linda här. Men gäller även det omvända, alltså att t ex Dune är en jättebra bok eftersom det är så jämrans varmt nästan hela tiden?

Fast kyla brukar implicera snö och is och det egentligen det som är det dåliga. I grunden så tror jag min åsikt är att hot som snö/kyla, värme, sjukdomar, zombies osv är väldigt tråkiga och läsa om. Jag vill ha lite intelligens hos "skurkarna" i mina böcker. Sedan är det något speciellt otilltalande med att gå omkring i snö och frysa ihjäl.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Merry » tor 26 maj 2011, 23:40

Sheriffen skrev:Har du inte läst Tolkien eller gillade du honom inte?

Listan är inte tillnärmelsevis komplett, så det går nog inte att dra så många slutsatser från den.

Men nej, hans böcker faller mig inte i smaken. Har respekt för honom, men ingen större kärlek.
Merry
Fan

Nästa

Återgå till Litteratur