Science Fiction Stories with Good Astronomy & Physics

Om sf och fantasy

Science Fiction Stories with Good Astronomy & Physics

Inläggav jophan » mån 04 jul 2011, 12:39

Jag blev tipsad om en intressant lista härom dagen:

Science Fiction Stories with Good Astronomy & Physics: A Topical Index

En hel del författare där som jag inte tycker skriver särskilt bra eller spännande, men en mycket rolig lista som jag är säker på fyller ett behov. Nästan ett ämne för en paneldiskussion.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Jag vill ha tips på böcker!

Inläggav Sten » mån 04 jul 2011, 14:11

En hel del bra författare där, men jag är inte säker på att jag håller med om listmakarens definition av "hård sf" eller "more or less accurate science". Men visst, vill du läsa science fiction där författaren åtminstone låtsas vara vetenskaplig är listan en bra början. Många av de nämnda verken är riktigt bra, oavsett korrekthetsnivå.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Ben » mån 04 jul 2011, 21:28

Själv fick jag första gången på långa tider en otrolig "sense of wonder" då jag för något år seda läste Robert Charles Wilsons fantastiska science fictionroman "Spin". Förutom att ha den där otroliga "wow!" effekten som man som yngre sf-läsare ofta stötte på är boken till råga på allt mycket välskriven. Rekommenderas varmt!

En recension på boken hittas på Enhörningswebben: http://www.enhorningen.net/Recensioner/ ... 2006.shtml
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Inläggav Sten » mån 04 jul 2011, 21:32

Ben skrev:Själv fick jag första gången på långa tider en otrolig "sense of wonder" då jag för något år seda läste Robert Charles Wilsons fantastiska science fictionroman "Spin".

Har du läst uppföljaren? Är den läsvärd (förutsatt att man tyckte om Spin, alltså)?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Ben » tis 05 jul 2011, 06:43

Sten skrev:Har du läst uppföljaren? Är den läsvärd (förutsatt att man tyckte om Spin, alltså)?

Nej, jag har inte läst Axis (och ser nu på Wilsons hemsida att ytterligare en uppföljare, Vortex, publiceras faktiskt idag).Jag gillade Spin såpass mycket att jag helt enkelt inte har vågat ta tag i uppföljaren i rädsla av att den är dålig och "förstör" den första boken.

Jag har faktiskt inte läst något annat av Wilson än Spin, men han ligger definitivt högt på min lista över författare som jag vill läsa fler böcker av.

Vet någon förövrigt hurdan han är som person, skulle han vara en bra hedersgäst på någon con?
Enhörningen, den där finlandssvenska fantastiktidskriften.
Ben
LoC-skribent

Återgå till Litteratur